Ontwormen tegen bloedwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Ontwormen tegen bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:08

Hoi Bokkers,

Vijf weken geleden had 1 van mijn paarden rode bloedwormpjes in de mest. Ik heb toen alle paarden ontwormd met equest, en kwam in de week erna bij het besmette paard behoorlijk wat dooie wormpjes tegen. Nu vond ik vandaag weer een paar levende wormpjes in de mest bij dit paard. Naar de dierenarts gegaan voor een nieuwe wormkuur, maar de vrouw achter de balie vertelde dat equest 3 maanden zou werken en dat het eigenlijk niet nodig was, en dat er nu nog een paar wormpjes uitkwamen was een teken dat de wormkuur zijn werk nog doet. De bijsluiter vermeldt:

Het diergeneesmiddel heeft een aanhoudende werking gedurende twee weken tegen kleine strongyliden. De uitscheiding van kleine strongyliden eieren wordt gedurende 90 dagen onderdrukt.

Hieruit begrijp ik dat de wormkuur slechts 2 weken werkzaam is, en de uitscheiding van eieren 3 maanden wordt tegengegaan. Het lijkt mij ook logisch dat als het middel 3 maanden werkzaam was, er nu geen levende wormen in de mest zaten.

Verder staat er nog dit: Op 8 weken na behandeling zijn vroege (hypobiotische) L3 stadia van de kleine strongyliden geëlimineerd. Wie weet wat dit betekent?

Ik heb wel nieuwe wormkuren meegekregen. Mijn gevoel zegt nu gelijk weer te ontwormen. Wat kan ik het beste doen?

Art_Ificious

Re: Ontwormen tegen bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:13

Ik heb Harley bij aankoop ontwormd en 2 weken later nog eens en dan nog eens 2 weken later. Zo had mijn da het voorgeschreven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:17

Heb je genoeg ontwormingsmiddel gebruikt? Moxidectine is zeker tot 1,5x overdoseren veilig (en bijsluiter geeft inmiddels 2-3x aan zelfs). Weet dus goed hoeveel je paarden wegen en tel daar 50% bij op. Kom je dan op/dicht bij een volle spuit middel uit zit je goed. Krap doseren is verkeerde zuinigheid en zeker ivm resistentie funest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:25

Die drie maanden werking is niet zo zeer dat het drie maanden actief werkt, maar dat je de aanwezige wormpjes dood en het nog drie maanden duurt voordat de nog wel aanwezige larven zich tot rode bloedwormen hebben ontwikkeld en weer actief eieren kunnen uitscheiden.

Als er nog levende wormen in de mest zitten kan het zijn dat het ontwormingsmiddel niet voldoende is geweest om alles te doden. Ik zou dit paard even apart zetten en nogmaals behandelen. Je moet wel oppassen dat bij een zeer zware besmetting de kans groot is dat het paard koliek krijgt doordat de ingekapselde larve massaal migreren uit de darmwand wanneer de wormen weg zijn om hun plaats in te nemen. Daarom is het in dergelijke gevallen handiger met wat meer beleid en over een langere periode te ontwormen.

Erg jammer dat ze je bij de da niet beter konden voorlichten..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:57

Ik heb voor 800kg aan hem gegeven, hij is 1.70m en bepaald geen fors paard dus dit leek mij ruim voldoende.. Ik denk dat ik vanavond nog maar een keer ontworm dan. Zou er nu nog koliekgevaar zijn? Het lijkt mij dat het overgrote deel wel al gedood is na de eerste ontworming?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:25

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:56

klein vraagje we hadden bij een van onze paarden het vermoeden dat hij wormen had. we hebben alle paarden ontwormt met equi max total. nu vinden we in sommige mestbollen kleine en grote witte wormen. we weten natuurlijk niet van welk paard het is maar we vermoeden van degene waar we van dachten dat hij wormen had omdat hij vermagerde. nu is mijn vraag ook moeten we na een maand ook terug ontwormen of moeten we gewoon de werkings duur van de ontworming afwachten. het is een ontworming voor alle wormen en heeft twee bestandelen waarvan 1 6 tot 8 weken werkt en de andere stof 12 weken. en hoelang duurt het eer alle wormen dood zijn en uit het lichaam zijn?

groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:34

natje321 schreef:
klein vraagje we hadden bij een van onze paarden het vermoeden dat hij wormen had. we hebben alle paarden ontwormt met equi max total. nu vinden we in sommige mestbollen kleine en grote witte wormen. we weten natuurlijk niet van welk paard het is maar we vermoeden van degene waar we van dachten dat hij wormen had omdat hij vermagerde. nu is mijn vraag ook moeten we na een maand ook terug ontwormen of moeten we gewoon de werkings duur van de ontworming afwachten. het is een ontworming voor alle wormen en heeft twee bestandelen waarvan 1 6 tot 8 weken werkt en de andere stof 12 weken. en hoelang duurt het eer alle wormen dood zijn en uit het lichaam zijn?

groetjes

vermoedelijk heeft een van je paarden een lintworm gehad?Waren de grotere witte wormen plat?
Het zou wel handig zijn om te weten uit welk paard ze zijn gekomen ;)
De kleintjes zijn vermoedelijk kleine strongyliden.
Ik zou de werkzaamheid van de wormkuur afwachten,daarna weer opnieuw ontwormen.Tegen lintworm(praziquantel)hoef je maar 1x per jaar te ontwormen.