Paard oogt moe, maak me zorgen, iemand hulp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Paard oogt moe, maak me zorgen, iemand hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:57

Goedemorgen.
Gisteren avond haalde ik mijn paard van het land. Ze stonden op een ander land als normaal aangezien ze ontsnapt waren. Ze waren behoorlijk aan het klooien en rennen.
Toen ik ze naar stal bracht was mijn pony even vrolijk als altijd. Maar op het moment dat hij op stal kwam leek hij wel een beetje ''in te kakken''
Hij had een erg vermoeide blik in zijn ogen en ging gelijk op rust met zijn kont naar het hooinet staan.
Hij staat wel vaker in deze positie en als hij net van het land af komt heeft hij nooit zoveel honger.
Maar hij oogte heel erg moe.

Ik heb zijn temperatuur opgemeten. 38,04. Redelijk hoog voor zijn doen. Maar niet helemaal een eerlijke weergave omdat hij vlak daarvoor had gerend en ik geleerd heb dat je alleen in rust moet meten anders kan de thermometer een hogere temp aangeven.
Maargoed, het zat me niet lekker. Hoeven gevoeld die waren niet warm oid. Ik heb een halfuurtje gewacht en weer gemeten maar geen verschil. Ik ben maar naar huis gegaan. Hij heeft zijn krachtvoer gewoon opgegeten en heb hem meerdere keren zien drinken.

Ik heb dus de nacht slecht geslapen en om half 8 stond ik alweer op stal.
Meneer stond me op te wachten. Had zijn waterbak wel bijna leeg maar ongeveer een kwart van zijn hooinet op. Is opzich normaal, als hij op het land heb gestaan heeft ie nou eenmaal minder honger :)
Ik heb weer zijn temperatuur opgemeten en die was 37,07.
Heb hem eerst even in de bak gelaten en daarna weer op het land gezet. Hij lijkt vandaag weer een stuk energieker maar het zit me gewoon niet lekker.

Iemand een idee?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:05

Hoe is hij met verharen? Combinatie verharen, onrust in de kudde op het land en het warme weer van gisteren?

Kermis

Re: Paard oogt moe, maak me zorgen, iemand hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:09

Hij zit nog best wel dik in zijn vacht. Verhaard wel goed en gelijkmatig. Heeft geen deken op. Hele winter bloot gehouden.
Heb dit 1 of 2x eerder gehad maar dat is alweer een hele tijd terug.
Het gaat trouwens om een ruin van 5 jaar. Hij heeft gisteren ongeveer 4 uurtjes op het land gestaan. Echter staat het gras wel erg hoog en is volgens mij best wel rijk.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:12

Ik ken, onze paarden hebben/hadden er ook wel eens last van.
Momenteel zit mijn haf niet lekker in zijn vel, ook moe kribbig.

Ik voer nu pavo health boost bij of je kan ze ook zo'n vitamine spuit geven.
Daarnaast voer ik of gekookt lijnzaad of zo rauw uit de hand.
En misschien een weekje of langer als het kan op rust in het land?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:15

Zou het een suiker dip kunnen zijn na het eten van het rijke gras?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:33

annebe schreef:
Ik ken, onze paarden hebben/hadden er ook wel eens last van.
Momenteel zit mijn haf niet lekker in zijn vel, ook moe kribbig.

Ik voer nu pavo health boost bij of je kan ze ook zo'n vitamine spuit geven.
Daarnaast voer ik of gekookt lijnzaad of zo rauw uit de hand.
En misschien een weekje of langer als het kan op rust in het land?

Bedankt!

Ik heb wel in de ochtend flink gereden en de dag daarvoor ook. Omdat we aan het trainen zijn voor onze eerste wedstrijd. Hij loopt nu 3 a 4x in de week max 45 min. En heeft heel vaak tussendoor dagen vrij of een weekje niks. Momenteel doen we 1x dressuur 1x longeren 1x springen en 1x buitenrit.
Ik voer havens basis brok. Op werkdagen 500gr en op rustdagen 250gr
Daarnaast krijgt hij onbeperkt grof hooi en soms een handje lucerne.
Het is niet dat dit al dagen aan de gang is. Maar sinds gisteren op het moment dat hij op stal kwam.
Vandaag is hij eigenlijk ook wel weer normaal, ben benieuwd hoe hij vanavond is als hij op stal komt.
Het is namelijk een erge pretletter met veel humor en hij is erg actief. Vandaar dat het me zo opviel!
Hij gaat straks rond uur of 3 weer op de paddock tot 20.00 daarna stal.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:37

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik wel het type ben die overbezorgd is en bij iets vreemds vanbinnen best wel een beetje in paniek raak. terwijl hij natuurlijk ook gewoon een suiker dipje kon hebben.
37.07 vind ik een mooie temp. maar 38.05 niet. Zijn standaart temp is meestal tussen 37.07 en 38.01 en meestal is hij savonds warmer als sochtends
Dat is normaal toch?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:07

Reactie op het gras? Reactie op het dollen in de wei? Denk aan spierbevangen of wat koliekerig van het gras? Ik zou weidegang rustig opbouwen. Gelijk 4 uur is best veel.

Succes, hopelijk is ie weer gauw de oude!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:10

Even een mestonderzoek laten doen? De mijne had wormen en veranderde ook lichtjes in gedrag.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:10

Ik heb mijn paard niet gelijk 4 uur op het gras gezet.
Hij staat sinds begin Maart al op het gras. Ben begonnen met half uurtje toen uur etc etc etc
En nu staat hij 4 tot 8 uurtjes op het gras. Net wat mogelijk is.
Evengoed bedankt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:11

denice schreef:
Even een mestonderzoek laten doen? De mijne had wormen en veranderde ook lichtjes in gedrag.

hij word iedere 2 a 3 maanden ontwormt. Equest werkt 3 maanden. Andere 2.
Ik ontworm met verschillende merken en stoffen en haal iedere dag het mest van het land/paddock/stal
Hij is 1 maart ontwormt voor het laatst.