Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:21

Hallo,

Sorry als het verkeerd staat maar wist het niet precies maar vond deze het beste,
Ik weet ook dat het een centraal topic is maar daar word niet ingereageerd, in iedergeval als dit in het centrale topic thuis word.

Mijn pony is veel en veel te dik, we hebben 1 hectare gras ongeveer dit is inclusief de "bak". We hebben 4 landjes waar ze nu momenteel opstaan, 's nachts staan ze op de paddock. Wij huren dit land maar mogen er doen en laten wat we ermee willen. We hebben nu dus allemaal paadjes naar de het gras land. Nu wil ik mijn pony op de paddock houden, maar me moeder zegt dan zet je Enya alleen op de paddock dat vind ik dan ook weer sneu, maar als ze dikker word ben ik bang voor hoefbevangenheid. ik heb momenteel geen foto maar ik het haar 23 maart gemeten op 585 KG . De paadjes gaan van land naar de paddock en dus de waterbak.

Ik weet niet echt wat ik moet doen. Ik wil haar echt niet dikker laten worden en rij al elke dag op haar en zij komt maar aan me andere pony rijd 3/4x per week bereden en die valt af.

Wat kan ik aan doen dat ze toch het gras op kan met der vriendjes maar eigenlijk niet aankomt. Ik rijd voornamelijk buiten maar ook in de bak en zet haar ook aan het werk. Ze krijgt niks als ze vrij heeft en als ze gewerkt heeft een klein handje Musili zonder van Subli.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:30

Eentje op de paddock, en de ander in het weiland aangrenzend? Ze leren vanzelf dat dat geen ramp is.
Eenmaal goed op gewicht zou je ook nog een graaskorf kunnen proberen, dat gaat hier heel goed. Ipv de subli kun je trouwens beter elke dag vitaminekorrel geven. Daar zitten minder suikers in maar wel alles wat ze nodig heeft qua vitamines en mineralen.

Verder vallen paarden in de winter het makkelijkst af. Probeer dus in de zomer om ze iig niet dikker te laten worden, en sla in de winter je slag wat afvallen betreft.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:32

Het punt met mijne in de paddock en de rest in het land is dat de paarden in het land dan niet bij de waterbak kunnen om te drinken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:36

Daar valt vast wel wat op te verzinnen toch? Speciekuip vullen voor in de wei?

Te dik zijn maakt dat je pony straks hoefbevangen is, of insulineresistent. Of problemen met gewrichten krijgt. Of gewoon niet oud word... Soms is "ja maar" geen optie.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:39

Is een graasmasker geen optie?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:40

Hoeveel paarden heb je in totaal? Je zou ook nog kunnen kiezen om ze afwisselend op de paddock te zetten zodat die van jouw niet de hele dag alleen staat. En dan kun je later kijken voor zo´n graasmasker. Als die al is afgevallen. Op zich gaat afvallen best snel hoor als je het goed aanpakt. Dus al meer beweging niet voldoende doet dan moet je het eten aanpakken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:55

Waarom houd je ze voorlopig niet op de paddock 24/7 met arm hooi (zeker geen verpakt hooi/voordroog dat is vet) erbij? En dan als ze is afgevallen met graasmasker op de weide. Gras is vaak helemaal niet goed voor paarden en helemaal niet voor paarden die makkelijk dik worden. Het kan haar het leven kosten!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:11

We hebbe 3 fjorden. We hebben ze vorig jaar 24/7 op gras gehad toen was er niks aa de hand van de winter veel op paddock met veel voordroog en weinig rijden funest geweest.

Mijn moeder wil ze hele dag op het gras hebben en ik mijne dus niet, bang voor bevangen gaat worden als het ao door gaat. Maar dan krijg ik ja wilde paarden zijn ook se hele dag aan het eten en dit en dat.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:32

Wat krijgt je paard verder aan voeding?

Inderdaad graasmasker of op de paddock, of een combinatie daar van?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:35

En hoeveel beweegt je paard nu?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 06:21

Zij beweegt elke dag momenteel.
Ze krijgen nu alleen 's avonds voordroog, omdat ze op het gras staan en als mijn pony gewerkt heeft een handje subli zonder

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 08:31

Ik heb even foto's gemaakt ter verduidelijking.

Het gaat om deze dame,
Afbeelding
Afbeelding

Ze krijgt 's ochtends dit aan voordroog.
Afbeelding
'S avonds krijgr ze iets meer.

Op dit grasstuk staan ze nu met z'n 4en tijdelijke loge hebben er zelf 3.
Afbeelding

Dit is zeer kort gras hier hebben ze vorige week gestaan ze stonde gistere op een versstuk maar bij mijn andere spoothet eruit snel alles op de paddock gezet.
Afbeelding

'S nachts staan ze op ee paddock de waterbak staag achter de partytent dua vamaf het weiland moeten ze een heel stuk lopen.
Afbeelding

Over graasmasker denk dat ze hem sloopt of sws niks gaat eten en ik vins het er zo sneu uit zien en ze krijgen snel wondjes van op hun lippen

En als ze gewerkt heeft dus niet met relaxt buitenritje musli subli zonder en elke pony krijgt dagelijks een handje lijnzaadjes.

Edit: wil haar zo krijgen liefst voor kamp begint 12 juli of is dit onmogelijk.
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:56

Veel te zwaar vind ik haar niet. Ja ze is wel wat te zwaar maar niet wat ik Had verwacht.

Graasmasker, meer duur beweging en gezamenlijk minder lang op de wei..of idd Enya aangrenzend op het zand
Je moet er wat voor over hebben..het verdwijnt niet vanzelf

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:28

karev schreef:
Veel te zwaar vind ik haar niet. Ja ze is wel wat te zwaar maar niet wat ik Had verwacht.

Graasmasker, meer duur beweging en gezamenlijk minder lang op de wei..of idd Enya aangrenzend op het zand
Je moet er wat voor over hebben..het verdwijnt niet vanzelf

Je moet wel flink wat kracht zetten oo der ribben te voelen. Ik wil haar nu 2x daags gaan rijden 's ochtends en 's avonds sws 1/2 xper week.

En op der kont zit een kuiltje haar ruggengraat is niet in een geul maar ook niet zoals het hoort