Help, wat heeft mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Help, wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:22

Hee!

Sinds een paar weken heeft mijn paard rare plekken gekregen op zijn benen. Het begon op zijn achterbeen, maar ondertussen heeft hij het op alle vier de benen. Eerst was het een kaal plekje, maar ik kan de haren eraf trekken met een soort korstjes/huid? In principe zitten hieronder geen wonden, alleen vandaag begon het wat te bloeden. De haren zijn er heel makkelijk af te trekken.
Op de rest van zijn lichaam heeft hij nergens last van en op één na, hebben de andere paarden in de kudde ook nergens last van. Het paard dat wel last heeft van kale plekken, komt waarschijnlijk wel door het verharen. Deze is tevens negatief getest op schimmel.

Nu is de dierenarts al een tijdje terug langs geweest. Hij heeft er een monster van meegenomen en een test gedaan, maar er kwam helemaal niets uit. Hij denkt dat het door het verharen kan komen, maar ik heb dit nog nooit gezien bij een paard dat simpelweg verhaard...

Heeft iemand dit wel eens gezien die weet wat het is en wat ik er mee moet? Voor nu haal ik steeds de haren weg die ik weg kan halen en smeer ik het in met uierzalf, maar het zal fijn zijn als iemand een specifieke behandeling weet :)

Afbeelding
Een foto waar ik net wat haren heb weggehaald.

Afbeelding
Na het afspuiten.

Afbeelding
De haren die ik eraf kan halen.

Als iemand hier iets vanaf weet, hoor ik het graag :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:34

Dit zie je weleens bij paarden die aan verharen zijn inderdaad maar die van jou heeft wel grote plekken.
Ik zou het eens wassen met Betadine shampoo, dan laten die korstjes ook los. Ik zou om de dag/2 dagen de benen ermee wassen en dan even aankijken. Grote kans dat het beter gaat. Anders kan je nog wat hydrocortiderm erop doen.

Ruby_KR

Re: Help, wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:05

Je kunt het ook een keer wassen met imaverol, wil nog wel eens werken bij huidaandoeningen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:19

Ik zou niet direct wassen met Imaverol, dat is echt voor schimmels en zo ziet het er niet uit. Ik vind het wel weg hebben van dermatophilose, hoewel dat niet vaak ( alleen) aan de benen voorkomt. http://www.dierenklinieklemmer.nl/medis ... atophilose hier is een link naar veel huidziektes, als je dan naar beneden scrollt, kom je het vanzelf tegen.
Als je die pukken haar met dat korstje eraf hebt, zit daar dan nieuwe droge huid onder of ziet dat wat pussig? Of zit er pus op de korstjes die je er met de haren mee aftrekt?

Er wordt in dat artikel aangeraden om te wassen met Betadine shampoo en niet met Betadine Scrub omdat in de Scrub alcohol zit verwerkt, aar niet ieder paard goed tegen kan.

Hoop dat jullie er sowieso snel weer vanaf zijn hoor!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:29

Laat mijn 2 jarige daar nu ook last van hebben. Sinds een week ongeveer. Dat begon ook met 1 been en nu zie ik het aan alle vier benen komen :(

bowilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:34

Mijn paard had dit ook. Heb gewassen met batadine en nadat het droog was ingesmeerd met honingzalf/vetramil. Om de dag wassen en elke dag insmeren. Hielp bij mijn paard heel goed. Als je met beenbeschermers rijdt zal ik die ook ff wassen met betadine en afhouden tot de plekken weg zijn. Succes ermee!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:54

Onder de korstjes zit een gezonde huid, geen pus of wat dan ook. Op de korstjes die ik verwijder zit ook niets vochtigs of raars.. Ik zal hem in ieder geval maar gaan wassen met betadine en veel insmeren, misschien dat het helpt. Gelukkig heeft hij er niet zo veel last van!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:58

Het lijkt op Rasp.
Ik zou het wassen met babyshampoo en daarna insmeren met Sudocreme. Wassen 1 keer doen, het insmeren dagelijks totdat het over is.
Wordt het erger of duurt het lang dan advies inwinnen bij de DA.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:04

Ik vind het ook erg veel op raps lijken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 16:55

Rasp was ook het eerste waar ik naast schimmel aan dacht. Maar omdat het geen wonden zijn en er geen pus of wondvocht is, hebben de dierenarts en ik dit al uitgesloten. De dierenarts wist ook niet wat het anders dan verharen is..

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:00

Het ziet hetzelfde eruit als mijn tinkermerrie en dat is rasp. Paar jaar terug ook tot bloed aan toe. Inderdaad wassen met betadine, korstjes waar kan verwijderen. Olie met zwavelbloem helpt goed. Evt hardnekkige plekken met hydrocortiderm.
Heeft ze geen mijten?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:09

Ik lees even mee. Die van mij heeft er ook last van. Geeeen idee wat het is. Niks helpt ook lijkt wel. Veearts al meerdere keren er bij gehad maar die weer het ook niet. Mijten zijn niet gevonden, hydrocortiderm smeren helpt niet, wassen met betadine, antibioticakuur, prednisolon hielp zelfs niet.

Nou hebben veel paarden er bij ons last van. Het enige wat ons is opgevallen dat alleen de geënte paarden er last van hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:14

Ruby_Stables schreef:
Je kunt het ook een keer wassen met imaverol, wil nog wel eens werken bij huidaandoeningen

imaverol is een anti schimmelinfectie middel... en werkt ook alleen daarbij, nooit imaverol zomaar ergens opsmeren want het kan veel huidaandoeningen flink verergeren.

Wat je paard heeft TS lijkt van de foto op Rasp. wassen met betadine en verder goed droog houden werken het beste, maar als het zo groot en heftig blijft ziu ik de DA langs laten komen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:15

Volgens mijn veearts was dat het ook niet vanwege de hoogte van de plekken.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:27

De dierenarts heeft dus al tests gedaan. Er kwam letterlijk niets uit, geen mijt, geen schimmel. Ik had een stukje opgezocht over rasp:

'De eerste dagen ziet het been er uit of iemand tegen de haren in borstelt. De haren staan van het been af. Na een paar dagen vallen de haren af en ontstaan er kleine wondjes met korstjes. Uit de wondjes komt wondvocht. Door het wondvocht klitten de haren aan elkaar. Het been en het kogelgewricht wordt dik van de vocht. Het paard stampt regelmatig met zijn been op de grond. Hij heeft jeuk. Het paard kan gaan bijten om de jeuk tegen te gaan.'

Onder de haren en korstjes zit een gezonde huid, ook geen wondvocht of pus te bekennen. Zijn benen zijn niet verdikt en de vacht ziet er verder ook normaal uit. Hij heeft er geen jeuk of pijn aan, tenzij ik een korstje weg haal die eigenlijk nog te vast zat. De dierenarts had ook niet het idee dat het rasp was.
Ook stond er dat paarden koorts krijgen als het behandelen te lang duurt. Nu ben ik natuurlijk geen dierenarts, dus ik weet niet of dit symptoom altijd voorkomt, maar mijn paard is nog zéér actief en heeft geen koorts haha :)

Al mijn paarden zijn geënt, maar hij is de enige die er last van heeft. Ik vind het maar raar!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:36

Die van mij krijgt een dik been als je er aan zit. Dus doe je niks gewoon dun. Ga je er aan pulken of wassen dan is het de dag daarna dik.

Goed om te weten dat die van jou allemaal geënt zijn maar dat er maar 1 last van heeft. bij ons heeft zowat elk paard er last van. Dierenarts kom ook geen beestjes oid vinden.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:38

is het niet een soort van mok?? ik heb paarden mee gemaakt die dit soort ook hadden en heb het behandelt met 1 x in de week te gaan wassen met shampo en dan behandelen met betadine
met de week werd het rustiger en hadden de paarden minder last van zo dra het schoon is.
er kwam toch een hoop vuil van af het schuim van de shampo was echt niet mooi wit maar echt vies bruin kwam er af.
zeker een aanrader de benen ff goed en grondig wassen wat in dit geval geen kwaad kan.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:45

Al geprobeerd :) zie post hierboven, volgens veearts kon het geen mok zijn ivm de plek waar het zit.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:55

Mijn paard heeft ook wel eens mok gehad, maar dat was heel anders dat dit. Ik ga toch gewoon maar wassen met betadine shampoo, als ik iedereen zo hoor dan denk ik dat het een aardige kans op slagen heeft :) En anders kan het nooit kwaad!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:12

Ik hoop het, bij mij heeft het in ieder geval niet geholpen. Zij nu proberen met teatree olie maar dit was pas dag 2 dus kan er nog niks zinnige over zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:36

Gezien de weersvooruitzichten is het denk ik wel goed om de benen droog te houden en kijk uit met welke zalf je smeert.
vroeger iets soortgelijks gehad bij mjin pony en volgens de arts was het toen hormonaal en daardoor extreme verharing.
moest goed poetsen met een zachte borstel en de benen droog houden.
na het verharen bleef het toen ook weg.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:11

Ik ga ook betadine halen en dan morgen of dinsdag proberen te wassen, die van mij is niet al te makkelijk met de achterbenen :(

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 05:06

Mijn paard heeft dit een klein beetje op zijn rug en hoofd in het verhaarseizoen als het warmer begint te worden en de wintervacht begint te broeien. Ik denk dat als het niet ontstoken is, dat je het dan het beste kunt wassen en zo goed mogelijk luchtig houden (misschien is de haren afscheren een goed idee). De lucht moet erbij kunnen komen zodat het koeler blijft.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:58

Misschien dat ik DE tip heb. Het werkt in ieder geval wel lijkt wel. Teatree olie. De huid lijkt wel rustiger te worden.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:14

Mijn fries heeft/had dit ook. Simpel gewoon rasp. Mijten, mok noem maar op. Bij mij helpte het insmeren met uierzalf, toen het later toch erger werd en het niet meer hielp bedacht om te gaan wassen met Sebacil. Voor de zekerheid toch even dierenarts laten kijken en inderdaad, die gaat uit van mijt. En adviseerde ook Sebacil.