mijn pony heeft een bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

mijn pony heeft een bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:20

mijn pony heeft laats een hele erge bloedneus gehad maar weet niet hoe dit komt en hoe je het kunt verhelpen weet iemand hier iets over?
ik zelf heb er nog nooit van gehoord een pony met een bloedneus :(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:22

Als het uit 1 neusgat is, dan is er waarschijnlijk een klein bloedvaatje gesprongen in het neusgat. Dat kan voorkomen bij hoge inspanning of warmte. Vervelend, maar niet perse ernstig.

Uit twee neusgaten kan wijzen op een gesprongen bloedvaatje in de longen, dat zou erger zijn.

Mijn merrie heeft het heel af en toe ook wel eens. Zeker bij warmer weer..

Vertrouw je het niet, of gebeurt het heel vaak. Neem dan contact op met je DA!
Laatst bijgewerkt door Sanet op 12-04-15 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lieke_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:24

Hmm, ook nog nooit van gehoord. Misschien zat er een wond aan de binnenkant van de neus? Kan ook zijn dat er een adertje kapot is gesprongen net als bij mensen? Mijn shetlander stootte zichzelf wel eens aan het prikkeldraad.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:26

Sanet schreef:
Als het uit 1 neusgat is, dan is er waarschijnlijk een klein bloedvaatje gesprongen in het neusgat. Dat kan voorkomen bij hoge inspanning of warmte. Vervelend, maar niet perse ernstig.

Uit twee neusgaten kan wijzen op een gesprongen bloedvaatje in de longen, dat zou erger zijn.

Mijn merrie heeft het heel af en toe ook wel eens. Zeker bij warmer weer..

Vertrouw je het niet, of gebeurt het heel vaak. Neem dan contact op met je DA!

ze stond gewoon in de wij en het was ook niet zon warm weer en het bleef zeker een kwartier bloeden

Selina

Re: mijn pony heeft een bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:27

Ik ken een paard dat bloedneuzen heeft vanwege een hersentumor.
Zou het gewoon even in de gaten houden, mocht het nog een keer gebeuren kan je altijd even de DA bellen voor advies.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:28

http://paarden.dapbodegraven.nl/bloedneus.html

Misschien heb je hier iets aan. Een bloedneus hoeft niet veel voor te stellen. Ik begrijp dat je paard laatst een keer een bloedneus heeft gehad en dat dit vanzelf weer is overgegaan en daarna niet meer teruggekomen?

Sanet

Zoals ik zei, als je het niet vertrouwt, contact opnemen met een DA. Ik heb geen idee of ze dat bij mensen ook kunnen dichtbranden ofzo.

ilzelover

ja ilze (zo heet de pony ) kan zich wel hebben verwond niey ????? maar het gebeurde toc h vaker ????

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:31

ilzelover schreef:
ja ilze (zo heet de pony ) kan zich wel hebben verwond niey ????? maar het gebeurde toc h vaker ????

maar ik was haar een half uur aan het borstelen en het laatste kwartier kreeg ze het op eens

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:32

Die van mij heeft het in de zomer ook wel eens gehad, gewoon uit 1 neusgat. Het ging vanzelf weer over en ze heeft er niks aan overgehouden!

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:34

Merell123 schreef:
http://paarden.dapbodegraven.nl/bloedneus.html

Misschien heb je hier iets aan. Een bloedneus hoeft niet veel voor te stellen. Ik begrijp dat je paard laatst een keer een bloedneus heeft gehad en dat dit vanzelf weer is overgegaan en daarna niet meer teruggekomen?

bedankt voor de info

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:39

Het gaat waarschijnlijk vanzelf wel over, anders kan je altijd de DA bellen voor advies :)

ilzelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:58

BeSen schreef:
Het gaat waarschijnlijk vanzelf wel over, anders kan je altijd de DA bellen voor advies :)

ja hoop ik

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:00

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:59

Mijn merrie heeft dat afgelopen jaar ook gehad omdat ik haar redelijk onder het bloed uit de wei haalde. Heb ik haar op stal gezet in de hoop dat het zou stoppen en om in de gaten te houden. Naar mijn mening stopte het niet snel genoeg en er zaten dikke klonters bloed bij, heb ik de da gebeld en kreeg ik de tip om een handdoek nat (koud water) te maken en net onder haar ogen op haar neus gehouden. Regelmatig opnieuw goed nat gemaakt en binnen no time was het over. (minder dan 5 minuten) Mocht het niet stoppen moest ik natuurlijk opnieuw de da bellen.. Waarschijnlijk was het warme weer de oorzaak.

ilzelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:21

flitzz schreef:
Mijn merrie heeft dat afgelopen jaar ook gehad omdat ik haar redelijk onder het bloed uit de wei haalde. Heb ik haar op stal gezet in de hoop dat het zou stoppen en om in de gaten te houden. Naar mijn mening stopte het niet snel genoeg en er zaten dikke klonters bloed bij, heb ik de da gebeld en kreeg ik de tip om een handdoek nat (koud water) te maken en net onder haar ogen op haar neus gehouden. Regelmatig opnieuw goed nat gemaakt en binnen no time was het over. (minder dan 5 minuten) Mocht het niet stoppen moest ik natuurlijk opnieuw de da bellen.. Waarschijnlijk was het warme weer de oorzaak.

ja dat kan wel vast bedankt

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:23

Een bloedneus kan er ook heftiger uitzien dan het daadwerkelijk is. Kan veel bloed uitkomen zonder dat het erg is.. Verder is het al genoemd ;) dus beetje in de gaten houden. Als het vaak gebeurd misschien toch even laten checken.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:12

mijn vp heeft het gister alweer gehad ik maak me nu wel zorgen
ik ga morgen meteen de DA bellen

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:23

Dat kan nooit kwaad! Goed dat je de dierenarts even belt :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:45

DA bellen kan nooit kwaad! ;) mijn paard heeft ook wel eens bloedneus gehad van harde wind en inspanning (gesprongen vaatje )

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 20:41

Bralindy schreef:
DA bellen kan nooit kwaad! ;) mijn paard heeft ook wel eens bloedneus gehad van harde wind en inspanning (gesprongen vaatje )

Ja maar ze stond gewoon in de wei en het was goed weer een paar maanden geleden heeft ze het ook gehad toen heb ik de DA gebeld en die zijde dat als ze dit vaker kreeg dat het niet goed was ik hoop echt dat er niets is :(