3 jarige met raar gevormde onderkaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

3 jarige met raar gevormde onderkaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:45

Ik heb er al vaker naar lopen kijken, maar gezien ze nergens last van lijkt te hebben er verder niks bij gedacht. Voor alsnog nog niet, maar vind het er toch vreemd uit zien dus dacht, toch eens vragen of hier iemand een idee heeft.

Mijn 3 jarige haflinger haar onderkaak is veel euh dikker dan de rest. Het is echt haar bot dat een stuk meer uitsteekt dan bij mijn 25 jarige pony. Ik heb hier een foto wat denk ik duidelijj maakt wat ik bedoel. Ik bedoel dus het stukje vanaf zeg maar waar de neusriem onder haar kin zou zitten tot waar de ronding van haar kaak begint. Dat steekt een stuk uit meer dan die rondung terwijk dat normaal rechter is en niet zo uitsteekt? Is dit normaal voor een paard dat nog in de groei is?

Afbeelding

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:47

Kiezen? heb je een tandarts al eens gevraagd? Die van mij heeft ook een poosje een grote bult onderaan zijn kaak gehad, dit waren dus de kiezen. Is vanzelf verdwenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:48

Nee, moet ik binnenkort weer een afspraak mee maken. Staat op de planning. Maar waarom zouden t kiezen zijn? Want het is echt gewoon hard en glad bot dat ik voel?

Edit: het is dus geen bult, ook niet haar. Het is echt haar kaak die gewoon veel groter is?!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 10-04-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:48

Het paard van een stalgenoot van mij heeft dit ook en de tandarts heeft toen uitgelegd dat het had te maken met de groei van de tanden/kaak oid. Het kan geen kwaad en gaat vanzelf weer weg als alles uitgegroeid is. Als het ook in de breedte dik wordt, moet je wel even aan de bel trekken want dat hoort niet.

ChristaMoor

Re: 3 jarige met raar gevormde onderkaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:50

Weet ik niet precies hoe het zit, maar bij mijn paard was het ook erg hard, gewoon soort botstructuur. Ook bij mij heeft de tandarts aangegeven dat het heel normaal is en veel vaker voorkomt. Kun je de foto niet naar een tandarts sturen, die kan daaraan waarschijnlijk al wat zien.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:51

Het heeft met de kiezen te maken. Je paard is gewoon aan het wisselen dit trekt gewoon weer weg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 21:56

Oke bedankt voor de geruststelling, niet dat ik me echt zorgen maakte, maar ken geen andere paarden waar dit er zo uit zag. Zal het voor de zekerheid binnenkort even navragen als ik bij de tandarts ben

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:57

Mijn pony heeft dat ook,is nu 10 jaar en heeft gewoon altijd goed gewisseld en tandarts gezien.

Afbeelding

Is heel normaal.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 06:31

Je hoeft het niet eens te vragen. Dit is heel normaal bij jonge paarden. Gaat pas weg als ze 5 of 6 jaar zijn. Haflingers duurt vaak iets langer omdat deze wat trager zijn in het wisselen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 06:38

Ik raad toch aan zo snel mogelijk een tandarts te laten komen. Het lukte mijn paard niet om zelf te wisselen, omdat de doppen niet los kwamen. Haar 'volwassen' tanden kwamen wel al door en groeiden in haar kaak, wang en tong.
De dierenarts heeft er een jaar over gedaan om alles te reconstrueren en ik heb een jaar bitloos moeten rijden (ging prima!).

Uiteraard is die van mij een uitzondering, maar ik vind dat iedere 3-jarige snel naar de tandarts moet om alles na te kijken, haken te verwijderen enz.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 06:49

Plukje schreef:
Ik raad toch aan zo snel mogelijk een tandarts te laten komen. Het lukte mijn paard niet om zelf te wisselen, omdat de doppen niet los kwamen. Haar 'volwassen' tanden kwamen wel al door en groeiden in haar kaak, wang en tong.
De dierenarts heeft er een jaar over gedaan om alles te reconstrueren en ik heb een jaar bitloos moeten rijden (ging prima!).

Uiteraard is die van mij een uitzondering, maar ik vind dat iedere 3-jarige snel naar de tandarts moet om alles na te kijken, haken te verwijderen enz.

Uiteraard is het verstandig om voor het zadelmak maken je paard door de tandarts na te laten kijken. Maar de bult op de kaak van dit paard is heel normaal en dat hoef je niet na te vragen aan de tandarts.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:12

mimp3 schreef:
Uiteraard is het verstandig om voor het zadelmak maken je paard door de tandarts na te laten kijken. Maar de bult op de kaak van dit paard is heel normaal en dat hoef je niet na te vragen aan de tandarts.

Bij veel paarden is het 'normaal' ja, maar alleen een tandarts (een echte! Die dus ook dierenarts is) kan per paard bepalen of het wissel proces goed verloopt. Mijn paard had geen andere symptomen dan ook zo'n bult.

Nogmaals, ik wil geen paniek zaaien. Ik ben bang dat als TS constant leest dat het 'normaal', ze er geen tandarts bijhaalt voordat ze er een bit in hangt. En dat vind ik not done, bij geen enkele 3-jarige met of zonder bult.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:34

Don't worry, ik was sowieso al van plan om naar de tandarts te gaan gewoon voor de jaarlijkse controle :) en daarnaast laat ik haar bitloos beleren maar dat ga ik pas over 2 jaar doen dus zo ver zijn we nog lang niet :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:39

grappig...mijn jonge pony van bijna drie heeft dit ook.Iets minder maar ook wat dikker.
Haken bij een driejarige?Komt dat voor dan?Dacht dat alleen de doppen in de gaten gehouden moesten worden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 10:48

Ah nouja.... Als je doelt op wat ik zei over jaarlijkse controle? Dit gaat haar eerste jaarlijkse controle zijn. Vorig jaar was ze nog een beetje te stresskip daar voor. Maar met mijn andere pony ga ik ieder jaar en dit jaar gaat zij ook :)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:08

geerke schreef:
grappig...mijn jonge pony van bijna drie heeft dit ook.Iets minder maar ook wat dikker.
Haken bij een driejarige?Komt dat voor dan?Dacht dat alleen de doppen in de gaten gehouden moesten worden?

Volgens mij niet, ik heb er tenminste nog nooit van gehoord. En een paardentandarts hoeft niet perse dierenarts te zijn hoor!! Je tandarts heeft toch ook geen doktersdiploma??
Ik heb al zeker 15 jaar dezelfde paardentandarts en als zij een probleem ontdekt dan stuurt ze door naar dierenarts of kliniek, ligt aan het probleem natuurlijk.

TS ik zou wel in de gaten houden dat je paardje goed blijft eten, verder zou ik me niet zo'n zorgen maken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:16

Geerke dat kan wel maar dat heeft meestal te maken met een slecht gebit door scheven kiezen.
Indy officeel ben je pas paardentandarts als je een humane tandarts opleiding hebt en een dierenarts opleiding. Anders ben je gebitsverzorge, met een da opleiding zodat je wel iv mag spuiten. Of zonder da opleiding en dan mag je niet spuiten.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:19

Het kan zijn dat ze last heeft van doppen, dit zijn de melkkiezen die weggedrukt moeten worden door de vaste kiezen. Echter als dit niet lukt gaat de nieuwe kies een uitweg zoeken en dus naar onderen.. Dat kan dit beeld verklaren..
Ik zou zeggen tandarts bellen! succes!