4 gevulde kogels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

4 gevulde kogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 08:34

Beste bokker,

Ik heb sinds kort een 17 jarig inter 1 dressuur geklasseerd paard op stal staan. Nou heeft hij sochtends als ik op stal kom zijn kogels wat gevuld. Hij heeft van die met watten gevulde stal beschermers om op stal omdat hij zichzelf met rollen vaak aan tikt en dan dus zichzelf kapot maakt.

Nou weet ik dat gevulde kogels op zijn leeftijd niet zeer ernstig zijn, en het is ook niet heel erg dik. Maar ik zou graag willen weten of er iets is wat ik hieraan kan doen.
hij komt er namelijk ook in het landmoeilijk vanaf. Hij loopt van 8-1800 of later in hey land, en we hebben helaas geen beschikking over een stap molen.

Alvast bedankt. Vragen mogen altijd!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:37

Dus als ik het goed begrijp staat dit paard altijd met beschermers aan op stal? Dat lijkt me namelijk al niet gezond..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:40

Klinkt als stalbenen hoewel het echt geen goed idee is om dingen om de benen te doen op stal.
Geef het dier een oud bruin biertje en je stalbenen zijn weg.
Zeker als je ze inpakt wil je dit niet.
Het is echt niet goed als de pezen heel de nacht op staan te warmen met die wollen dingen om.
Maar ik begrijp ook dat je de benen wel moet beschermen........kies dan voor iets luchtigers.

Een biertje kan geen kwaad en ze gaan er mooi van glimmen, krijgen sterkere voeten van en er zitten nodige vitamines in.

Collie2008

Re: 4 gevulde kogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:46

Ik weet niet wat erger is, met rollen jezelf aantikken of broeiende peesopwarmers om op stal.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 08:47

De beschermers welke hij snachts om heeft heb ik uitgekozen in overleg met de da. normaal ben ik ook niet van de beschermers maar hij hield altijd zijn benen open en zat dan dus onder de wondjes. Overdag heeft hij niks om. Maar stalbenen moet dat in de wei waar ze dus lekker kunnen bewegen hapje syapje en eens een sprintje trekken niet wegtrekken?

Edit, ik ben nu op stal en zie dat ik de beschermers afgelopen nacht vergeten ben om te doen, hij heeft alsnog gevulde kogels.
Laatst bijgewerkt door Zamba op 10-04-15 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:49

Kan hij niet 24/7 op weide? Dan is het opgelost.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:50

Haalt hij zich open aan de ijzers dan?
MIsschien kan je er dan in de nachten beter hoefschoenen om doen?
Stalbenen trekken niet altijd weg in de wei.
Als de temperatuur omhoog gaat dan lopen de benen ook meer en langer op.
Je merkt het snel genoeg de dag na het geven van 1 biertje.
Daar zijn topics over, over bier, daar kan je jezelf wellicht even inlezen

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 08:51

MarlindeRooz schreef:
Kan hij niet 24/7 op weide? Dan is het opgelost.

Nee, dat is nu in elk geval geen mogelijkheid, maandje of 2 verder heel misschien wel, maar ik weet niet wat hij hiervan vind. Dat zullen we dan moeten bekijken

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:12

niemand verder?
heb equicrown als advies van iemand gehad, mooie dingen, maar wel een aardig prijskaartje...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:15

Tis al gezegd maar ik doe het toch nog een keer.. Geen peesbeschermers op stal, hij kan zich dan niet aantikken want hij loopt daar niet. En als hij geen bescherming aan heeft voelt hij tenminste wat hij doet en kan hij er mee ophouden.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:18

mrie schreef:
Tis al gezegd maar ik doe het toch nog een keer.. Geen peesbeschermers op stal, hij kan zich dan niet aantikken want hij loopt daar niet. En als hij geen bescherming aan heeft voelt hij tenminste wat hij doet en kan hij er mee ophouden.

het feit geen beschermers zoals eerder aangegeven is op stal helaas geen optie. ik weet niet hoe je hij kan zich niet aantikken bedoeld, maar hij tikt zich niet op de hoefballen maar op zijn eigen benen. en daarnaast heeft hij voor aan de voorkant van de kogel 2 plekjes zitten, lijken kale plekjes maar gaan erg snel kapot, en ook dit word met de beschermers beter, de beschermers zijn met de da overlegt en aangeschaft.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:43

Ik denk dat je je antwoord wel terug kan vinden in de antwoorden.
Niet iedere DA heeft altijd gelijk.
Ik ken er al meerdere die het bij het verkeerde eind hadden dus vertrouw nooit blind op wat 1 iemand je verteld.
DA zijn ook maar mensen.........en mensen maken wel eens fouten.

Heb je dat biertje nu al eens een poging gegeven???
En misschien al gezocht naar andere peeskappen die minder warm zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:45

Zijn het niet gewoon (wind)gallen? Lijkt me niet vreemd voor een ouder paard dat intensief gereden is in zijn leven.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:19

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, alleen de reacties van TS. Ik heb zelf de Equicrown steunkousen, inderdaad duur maar helpen erg goed.
Ik ken een paard met stalbenen die zijn behandeld met bloedzuigers, wederom een prijzige behandeling En deze is voortijdig gestopt omdat het paard flipte bij de behandeling. Mijn paard is bij een blessure ook behandeld met bloedzuigers vanwege een zeer dik been, maar met stalbenen heb ik geen ervaring met deze behandeling.
Ik zou wel kritisch kijken naar de keuze van de stalbandages. Er zit veel verschil in de temperatuur van de paardenbenen. Momenteel heb ik de equichaps beenbeschermers om, daar heb je verschillende types van maar worden de benen niet zo warm van.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:27

quartel schreef:
Heb je dat biertje nu al eens een poging gegeven???

Nee dit heb ik nog niet geprobeerd. Gezien ik eerst even rustig de reacties wil afwachten en net wat foccussed al zegt misschien is het war anders

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:27

Focussed schreef:
Zijn het niet gewoon (wind)gallen? Lijkt me niet vreemd voor een ouder paard dat intensief gereden is in zijn leven.

Zou kunnen wat is het precies en hoe kun je het herkennen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:30

Gallen zijn overvulde gewrichten. Afhankelijk waar ze zitten heten ze anders, gallen bij de kogel noemt men windgallen. Ze zijn erg zacht en goed indrukbaar maar kunnen met de tijd harder worden. Een dierenarts zal ze zekerherkennen. Beweging kan ze verminderen maar bij sommige paarden zitten ze er altijd. Zijn alleen een schoonheidsfout, paarden hebben er doorgaans geen last van en worden er niet kreupel aan.
Als je op "gallen paard" zoekt zul je meer informatie vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:42

Bier kan idd helpen, maar is geen wondermiddel. Mijn paardenbeest heeft ook last van stalbenen. Ook nu ze 24/7 in de paddock staat. Als ze heeft gelegen of staand heeft geslapen, zijn haar benen wat overvuld. Beweging is het sleutelwoord. Tijdens de weidegang periode heeft mijn paard nergens last van, want dan loopt ze wel. In de paddock staat ze toch vaak stil bij het hooi en maakt ze weinig kilometers.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:46

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een DA horen zeggen dat beschermers op stal goed zijn behalve als het zéér ernstig is. Mijn dierenarts zou mij persoonlijk mijn paard afpakken als ik dat deed. Afspoelen met koud water en later op de avond nog eens met hem gaan lopen?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:50

In duitsland staan bijna alle paarden van niveau met stalbeschermers op. (dit zijn geen pees beschermers en is absoluut niet te vergelijken, dus als je er niets van weet reageer dan niet meteen zo overdreven).

Ik heb bij de back on track beschermers veel verbetering gezien met een paard met gallen op de achterbenen. Het stimuleerd de doorbloeding, ik zag duidelijk verschil. :)

Verder zou ik me ook niet zo zorgen maken. Sommige paarden hebben nu eenmaal wat overvulde kogels, kan vaak echt geen kwaad :).

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:51

Amaranth7 schreef:
In duitsland staan bijna alle paarden van niveau met stalbeschermers op. (dit zijn geen pees beschermers en is absoluut niet te vergelijken, dus als je er niets van weet reageer dan niet meteen zo overdreven).

Ik heb bij de back on track beschermers veel verbetering gezien met een paard met gallen op de achterbenen. Het stimuleerd de doorbloeding, ik zag duidelijk verschil. :)

Verder zou ik me ook niet zo zorgen maken. Sommige paarden hebben nu eenmaal wat overvulde kogels, kan vaak echt geen kwaad :).

Geen verstand van? Nou Volgens mij heeft paardenkliniek wolvega genoeg verstand :')

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:54

Nog een vraag aan TS: Het paard heeft op dat niveau gelopen toch? Bij de vorige eigenaar begreep ik? Dus waarschijnlijk nu niet meer ( aan je profiel te zien) Anders eens de vorige eigenaar vragen?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:57

Zucht.. pees beschermers zijn geen stalbeschermers. Pees beschermers moet je niet op stal omdoen, maar stalbeschermers worden niet warm en hebben een heel ander doel en uiterlijk als pees beschermers. Ik weet heel zeker dat wolvega niet tegen stalbeschermers is. :)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:59

Amaranth7 schreef:
Zucht.. pees beschermers zijn geen stalbeschermers. Pees beschermers moet je niet op stal omdoen, maar stalbeschermers worden niet warm en hebben een heel ander doel en uiterlijk als pees beschermers. Ik weet heel zeker dat wolvega niet tegen stalbeschermers is. :)

Waar zie je dat ik pees beschermers zeg? :Y) Marco wil het absoluut niet tenzij het zeeer ernstig is.
En ik snap ook niet goed op wat voor paard TS doelt want zij heeft het in haar andere topics over heel veel verschillende paarden, maar in haar profiel staat dat ze er eentje heeft, en dan in een ander topic zegt ze dat ze een 4.5 jarige heeft en in weer een andere dat het paard niet van haar is. Ik snap het niet meer? :+ *edit , en veel hadden blijkbaar gezondheids problemen aangezien ze daar met het voer zat dat de hele stal leeg werd gegeten? Misschien een verwant iets?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:05

Ja, ken het ook vanuit een dressuurstal in Duitsland. Ook de back on track, deze: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 9723/52521

Inderdaad geen peesbeschermers zoals iemand hier noemde. Ikzelf ben er geen fan van, maar de paarden daar leken het er goed op te doen. Volgens mij staan ook in Nl veel paarden van dat niveau met die beschermers.

Ts, windgallen klinken niet heel onwaarschijnlijk. Verder kunnen wij denk ik heel lastig inschatten hoever het zorgwekkend is, zonder een foto. Misschien verstandig gewoon eens met de da te overleggen?