Een vriendin gaat dit weekend kijken bij een paard van 14 met hanentred. Met de intentie het evt te kopen als recreatie paard. Nu vind ik als je deze klacht googled het allemaal niet zo best klinken. Maar ik heb er dan ook geen ervaring mee.
Wat zijn jullie ervaringen. En dan met name met het ouder worden van het paard.
Hanetred ligt aan hoe erg het is.. Zijn paarden die het best hevig hebben en dan zie de hele heup op een verkeerde manier bewegen, maar zijn ook paarden die het in lichte mate hebben waarbij je het amper ziet.
Persoonlijk zou ik verder kijken. Genoeg gezonde paarden op de markt. Waarom dan eentje kopen met risico..
Dat is mijn idee ook maar verder voldoet hij aan al haar wensen 100 % betrouwbaar buiten etc. Vandaar mijn vraag naar ervaringen ermee.
Susanne
Geplaatst: 10-04-15 08:11
Ik ken een pony die het in hele lichte vorm heeft, hier wordt al jaren recreatief mee gereden. Zij rijden vooral in de bak of buiten en geen wedstrijden, maar het gaat prima heb ik begrepen. Zelf zou ik een gezonde kopen, maar dat is mijn mening.
Suzanne F.
Geplaatst: 10-04-15 08:16
Recreatief hoeft het geen probleem te zijn. Voor de sport wel. Hoefsmid moet er wel met geduld mee om gaan. Verder heeft het dier er geen last van.
chamion
Huisheks
Geplaatst: 10-04-15 08:18
Heb gewerkte op een stal waarbij een ruin gewoon succesvol in de sport liep (Z2 tot ZZ-L) Hij had het vooral als hij na de nacht uit stal kwam, als het wat kouder werd en wanneer hij een dag had stilgestaan. Daarom stond hij in een vrij grote box (4 x 9) kwam hij veel buiten op het land of paddock. Werd hij zelfs op zijn vrije dag gelongeerd (alleen dan wel heel licht) en veel op de molen. Ook begonnen we op tijd met dekens opleggen.
Als het paard voldoet verder zou ik contakt opnemen met een goede dierenarts deze het verhaal vertellen en hun laten zeggen wat ze van hanentred vinden.ik zelf zou ook zo,n paard een kans geven als hij voldoet en verder oke is.succes
brighteyes85
Geplaatst: 10-04-15 08:31
Die van mij heeft een lichte hanentred die minder is geworden naar mate ze sterker is geworden kwa spieren. Goed kijken in welke mate de beweging tijdens het rijden voor problemen zorgt. Ik heb er 1 keer per jaar minimaal een osteopaat bij en je moet goed opletten dat je zadel goed past en correct rijden.
Die van mij komt de zomer de hele dag op het land en voor de nacht in een standaard stal, in de winter op de paddock en voor de nacht op stal. Verder geen problemen mee.
Freya6
Geplaatst: 10-04-15 09:24
Ik heb ervaring met een paard met erge hanentred, het werd erger naarmate ze minder spieren had. Op die momenten zat ze compleet vast. (Na veulenen) Dit paard werd belast als fokmerrie terwijl ze dat fysiek niet aankon o.a. door de hanentred, of patella luxatie. Weet uiteindelijk niet wat het was. Maar het begon met een lichte hanentred, alleen af en toe met wegstappen even zo'n reflex.
Je moet er rekening mee houden dat je zo'n paard extra goed in conditie, spieren en rechtgericht moet houden. (moet bij alle paarden, maar bij deze specifiek) Ik zou het persoonlijk niet aanraden, het paard wat ik ken was periodes niet goed bereidbaar en vroeg veel extra fysieke aandacht. Ik bedoel aandacht voor het fysieke gedeelte. Tenzij je dit heel leuk vind, en een extra aandachtspunt niet erg vind bij een paard.
Als het haar droompaard is heeft ze er misschien veel voor over.
Osteo hielp hier ook goed trouwens! En dit paard liep 24/7 buiten.