Paard knijpt ogen altijd dicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowergirl87

Paard knijpt ogen altijd dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 11:31

Hallo,

Sorry dat ik hier zo zonder voorstellen kom aanwaaien, ik let al een paar weken op de paarden van mijn vriend, en gisteren zijn ze voor de eerste keer op de wei geweest, een paar uurtjes maar. Nu doet een van de paarden raar, het gaat om een merrie van 25jaar. Ze knijpt altijd haar ogen dicht en is niet meer zo actief als gisteren. Ze moet vannacht ook gevallen zijn want ze heeft een beetje bloed aan haar wenkbrauw. Heeft er iemand een idee wat dat kan zijn? Ik durf mijn vriend niet bellen als het niet ernstig is want hij kan helemaal niet naar huis komen ofzo, of moet ik de dierenarts bellen? Ik ben een paardenleek sorry. :(

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:39

Ik zou dan, als jij een leek bent, inderdaad de DA even laten komen :j. Jij kunt waarschijnlijk ook niet zien of ze koorts heeft of kreupel loopt. Beter een keer teveel de DA dan spijt achteraf zou ik dan zeggen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 11:40

Vanachter mijn mobiel is het lastig oordelen
Gevallen lijkt me sterk kan ze zich niet ergens aan gestoten hebben? Denk aan een voer of water bak?

Ogen dicht knijpen doet een van mijn paarden ook wel eens maar deze heeft wel vaak last van ontstoken ogen

Hoe zijn de ogen verder als je haar vergelijkt met andere paarden? Rood of juist wit? Doet ze het met beide ogen?
Kook even wat water goed laten afkoelen en met een gaasje of watje wat niet pluist even schoon maken (voorkeur voor gaasje)

Heb je een thermometer? Probeer te kijken of ze koorts heeft even de staart optillen thermometer erin niet te diep natuurlijk z'n 5cm moet genoeg zijn en wachten tot hij piept en kijken wat de temperatuur is deze hoort rond de 37,5 te zijn om en om

Hoe is de mest van het paard? Mooie ballen of neigend na diaree zeker omdat ze gister voor het eerst op de wei is geweest

Ik zou wel iemand bellen die er verstand van heeft het kan duiden op iets ernstigs
Ik kan wel aan jou vragen of ze anders loopt actatisch bv maar daar heb je natuurlijk geen idee van (soort dronken loop)
Is ze wel stabiel als ze staat of neigt ze na omvallen

Ik zou zeggen je vriend bellen en anders een arts zeker met de leeftijd van het paard ze is niet meer de jongste

Flowergirl87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 11:58

De dierenarts is onderweg, ze begon inneens te kermen, en ik zie dat ze pijn heeft, hopelijk niks te ernstig :(

Anoniem

Re: Paard knijpt ogen altijd dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:03

Binnenwaardse bloeding na stoten of een trap?
Succes!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:04

succes!! Goed dat je de dierenarts hebt gebelt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:06

Succes meid! Houd je ons op de hoogte?

Ik denk idd een bloeding in d'r hersenen of iets in die richting ik hoop dat mijn vermoedens niet kloppen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:06

succes. Ik had hier vorig jaar ook mijn paard staan met een dicht en dik oog. Ik kree het onmogelijk open. De DA kwam en hij bleek een slag van een tak ofzo (iets uit de wei) i zijn oog gehad hebben. Ik moest toen 2 weken 3 maal daags zalf in zijn oog doen om zijn vlies weer te herstellen anders had ik kans op blind worden.
Erg goed dat je DA hebt gebeld!

Flowergirl87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:49

Gelukkig heb ik gebeld, ze had heel veel krampen en heeft een inspuiting gekregen. Nu staat ze op de paddock zonder eten voor de rest van de dag. Ze kan echt heel slecht tegen nieuw gras. Normaal ging ze dit weekend samen met het andere paard definitief naar buiten, maar nu mag ze slechts enkele uren buiten en terug naar binnen. Het is nogal een gulzig paard. Gelukkig is het goed afgelopen, we hebben enkele weken geleden nog maar een paard laten inslapen. Ik moet ze wel goed in het oog houden. Moest ze verergeren moet de dierenarts terug komen, bedankt voor de goeie raad. Ik ken er niet veel van, maar ik zie de paarden wel graag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:50

Dit was koliek dus?

Verder niets met dat oog of een binnenwaardse bloeding? Gelukkig zeg!!

Succes!

Flowergirl87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:57

Mijn vriend is ook op de hoogte nu, en hij was aan het Wenen, het is zijn eerste paardje, die zijn laatste jaren bij ons aan het slijten is op rust, hij zou het heel moeilijk hebben moest haar iets overkomen, gelukkig zal ze normaal snel herstellen, als je zo een beest ziet kermen van de pijn doet je dat toch iets hoor! Ik ben de hele tijd bij haar gebleven tot de dierenarts er was. Ze kunnen niet zeggen wat er mankeert he, en je wil toch het beste voor hen. Ze kneep haar ogen toe van de pijn blijkbaar. Maar ze ziet er al wat beter uit, ze zit altijd op haar vriendje die nu even niet bij haar mag te roepen. Jullie weten niet hoe blij ik ben dat ze weer beter wordt *\o/*

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:10

Goed gehandeld dat siert je! Weet zeker dat het paard je dankbaar is!

Misschien kunnen jullie een graasmasker overwegen mocht ze weer op het land kunnen
Hier door kan ze gewoon drinken en eten maar heel weinig :)
Op stal het graaasmasker af en lekker eten wat ze normaal krijgt
Succes met jullie paardje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:19

@Flowergirl87: goed dat je de DA hebt laten komen. Hij heeft waarschijnlijk een pijnstiller en maagontspanner gespoten. Die is na ong. 2 a 3 uur uitgewerkt, daarna mag je geen verslechtering meer zien.
Als een paard zo gevoelig is voor gras dan kun je best zorgen dat ze er weinig van binnen krijgt. Dus idd een graasmasker op en niet al te veel uren op de wei. Bijv. in de ochtend 2 uurtjes, dan op de paddock met hooi en in de middag weer 2 uurtjes. Wel met graasmasker !!

Flowergirl87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 15:48

Ik had nog nooit van een graasmasker gehoord, maar het ziet er wel interessant uit, ik ga dat eens met mijn vriend overleggen en waarschijnlijk aanschaffen. Het is niet de eerste keer dat ze zo gevoelig reageert, gelukkig is het deze keer goed afgelopen, maar ik wil niet weten wat er had gebeurd had ik bv uit werken geweest vandaag.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:59

Ja maar je kunt niet 24/7 bij je paarden blijven meid

Je hebt super gehandeld en z'n graaasmasker zou ik echt aanraden maar wel opletten dat ze hem wel om blijft houden
Sommige zijn echte houdinis en krijgen ze af zo heb ik er ook een gehad mocht dat het geval zijn heb ik wel een oplossing moet je maar even een pb sturen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:12

Ik verplaats dit topic van VSW naar -> MD waar het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:16

Ik vind het ook echt enorm goed dat je de dierenarts hebt gebeld! Daar kunnen een hoop mensen met verstand van paarden een voorbeeld aan nemen. :j
Hopelijk komt de merrie er weer bovenop.