Ik vraag me af wat jullie vinden van de stand van de hoeven van mijn pony. Hij loopt op zachte en harde ondergrond als een tierelier. Ook op klinkers ed loopt hij super.
Echter op grind oid.... drama!!
Hij lijkt wel zwaar hoefbevangen.
Punt is dat hij dit nooit eerder heeft gehad, maar het sinds een jaar of twee wel heeft.
Ik heb van alles al uitgesloten. Pony ziet er goed uit, is zo gezond als een vis en bere sterk in zijn lijf.
Heb vanalles al uitgesloten, (voer, te dik, nat land, iets in zijn lijf (ostheo), maar dit was allemaal niet de oorzaak. In de bossen hier liggen helaas veel stenen op de ruiterpaden (welke idioot dat bedacht heeft
) en gevolg is een pony die graag naast het pad loopt om zijn voeten te ontzien en zelf regelmatig takken in mijn waffel. Mijn hoefsmid gooit het iedere keer op dunne zolen of nat land. Onzin als je het mij vraagt want hij is op droog land (zomer) net zo gevoelig op grind.
Ostheopaat kan ook iedere keer niets vinden, en tandarts geeft aan dat zijn gebit in orde is (dus niks qua voedselopname wat kan resulteren in probleemhoeven).
Ik heb geprobeerd te teren en heb ook hoof and sool hardner geprobeerd evenals biotine.
Niets helpt en het lijkt erger te worden.
Nu heb ik zelf sterk het idee dat ie niet goed op zijn voeten staat. Dat ie teveel op zijn zool loopt ipv dat hij steun heeft aan de hoefwand.
Naar mijn idee gaat er iets erg mis bij het bekappen.
Foto's zijn vanmiddag gemaakt, smid komt over twee weken weer. Ga het dan (voor de 300.000ste x) navragen. Krijg ik er weer zo'n simpel antwoord op dan ga ik voor een second opinion naar een andere smid.
Ondertussen ben ik benieuwd wat jullie van zijn voetjes vinden. Ik hou hem liefste op blote voeten maar als ijzers dit kunnen verhelpen dan ben ik ertoe bereidt dat te doen.
Ik sta in geen enkel opzicht open voor natuurlijk bekappen!! Dat is absoluut geen optie voor me, sorry.
Hoop dat iemand me kan helpen want ik weet niet meer wat het is...
Vooraanzicht.

Zij aanzicht linksvoor

Onderkant linksvoor

Zij aanzicht rechtsvoor

Onderkant rechtsvoor
(Je ziet aan de rechterkant van de zool een kneuzing door een steentje onderweg.)

Pony helemaal
Nogmaals, hoeven van mijn pony zagen er nog erger uit, dat is gewoon zonder ijzer verholpen. Loopt zo over de gemeenste steentjes heen.