Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
History_ schreef:Mijn pony deed dat ook: telkens bij de eerste drafpassen een paar kuchjes maken.
Ik heb haar 10 jaar lang gehad en ik heb me er nooit zorgen over gemaakt.
Ik denk niet dat het zo erg is.
Robin_Rikkie schreef:Mijn pony heeft het ook, al heeft die het soms niet, soms vaker en soms als we al bezig zijn en tussendoor even stappen. Wanneer ze 24/7 buiten staat heeft ze er geen last van. In de winter krijgt ze kruiden bij voor haar luchtwegen. De dierenarts heeft geluisterd en hoort niks maar door de verschijnselen heeft ze waarschijnlijk wel hele lichte COPD. Ik moet dus wanneer ze heel erg hoest rustig aan doen of stoppen omdat ze anders haar longen slechter kan maken (dampig etc). Ik zou dus gewoon goe opletten of het erger wordt en als ze het meer doet (dus meer hoesten) even wat rustiger aan doen.
Nikkii94 schreef:Ik heb lang een paard gereden die dit ook deed. 2x hoesten bij het aandraven, alleen de eerste keer draf, daarna niks. Na het hoesten even briesen en was het weer goed. Hij leek nooit ergens last van te hebben (behalve dat hij door de eigenaar niet goed verzorgd werd, alleen door mij, dus ik heb altijd gedacht dat dat er misschien mee te maken had..).
OneAndOnlyx schreef:Robin_Rikkie schreef:Mijn pony heeft het ook, al heeft die het soms niet, soms vaker en soms als we al bezig zijn en tussendoor even stappen. Wanneer ze 24/7 buiten staat heeft ze er geen last van. In de winter krijgt ze kruiden bij voor haar luchtwegen. De dierenarts heeft geluisterd en hoort niks maar door de verschijnselen heeft ze waarschijnlijk wel hele lichte COPD. Ik moet dus wanneer ze heel erg hoest rustig aan doen of stoppen omdat ze anders haar longen slechter kan maken (dampig etc). Ik zou dus gewoon goe opletten of het erger wordt en als ze het meer doet (dus meer hoesten) even wat rustiger aan doen.
Ja meer hoesten is echt niet goed, dat weet ik. Heel veel sterkte met de COPD van je pony! Lijkt me best wel lastig als je net lekker bezig bent..
) en de verzorging ervan!
OneAndOnlyx schreef:Nikkii94 schreef:Ik heb lang een paard gereden die dit ook deed. 2x hoesten bij het aandraven, alleen de eerste keer draf, daarna niks. Na het hoesten even briesen en was het weer goed. Hij leek nooit ergens last van te hebben (behalve dat hij door de eigenaar niet goed verzorgd werd, alleen door mij, dus ik heb altijd gedacht dat dat er misschien mee te maken had..).
Oh jeetje haha. Ja mijn paard hoest ook alleen bij het eerste drafje, verder niet. Ik verzorg ze niet slecht hoor(onbeperkt ruwvoer, inloopstal met paddock eraan vast en in de lente/zomer lekker een aantal uurtje s op het gras)
! Maar het was inderdaad dat het mij ook opviel bij hem dat ik dat als enige oorzaak in mn hoofd had, gezien hij verder geen luchtwegklachten had. En toen wist ik (net als jij) niet dat er meer paarden zijn die dit ook doen, haha! Yessy schreef:Jaren geleden had ik een paard wat met aandraven een keertje hoestte, soms bij de tweede keer aandraven ook. Verder totaal geen symptomen van wat dan ook dus toen ik na een paar weken een dierenarts die er toevallig was vroeg om even te checken schrok ik wel: haar longen klonken zo slecht dat de dierenarts niet begreep dat ze nog kon lopen zonder constant te hoestenDat was dus een goede les, als paard langer dan een paar dagen hoest bel ik een dierenarts om te checken, in ieder geval voor dit paard.
. Nee ik wist dat inderdaad ook niet haha.Gulpje schreef:Onze merrie doet dat ook al jaren. Sterker nog, we hebben haar 21 jaar en ze doet dit nog zeker 3/4 keer per week met rijden. Altijd even hoesten in het begin, daarna proesten en het is over.
mellen95 schreef:Gulpje schreef:Onze merrie doet dat ook al jaren. Sterker nog, we hebben haar 21 jaar en ze doet dit nog zeker 3/4 keer per week met rijden. Altijd even hoesten in het begin, daarna proesten en het is over.
Het lijkt wel of je mijn ruin beschrijft, haha
En het proesten is erg belangrijk voor hem, want daarna loopt hij lekker.
Bennie_Maudd schreef:Mijn verzorgpaard doet dat ook, bij het aandraven hoesten en daarna briesen. Ik ga dan even stappen en dan weer door. Bij hem ligt het aan het hooi, daar zit veel stof in waardoor hij moet hoesten. Meestal krijgt hij het nat en anders heel goed uitgeschud.