Shetlander opvoelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Shetlander opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:20

De laatste tijd volg ik natuurlijk ook dikke buiken topics met allemaal leuke veulentjes die al geboren zijn of nog geboren moeten worden. Ook van minipaardjes en shetlanders. Daar lees ik dat ze de pony opvoelen. Daar kwam ook voorbij dat als je pony koliek heeft de pony ook opgevoeld kan worden. Mijn shetlander heeft nou al en paar keer koliek gehad en toen de dierenarts haar wou opvoelen zei ze dat ze er niet in kwam en het niet wou proberen. Maar hoe zit dat dan? Nemen ze bij koliek het zelfde 'gat' als bij dracht? Nee toch? Graag uitleg hoe dit werkt en of het vaker voor komt bij mini's of shetlanders dat ze niet op te voelen zijn.
Laatst bijgewerkt door Gydja op 06-04-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Re: Shetlander opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:23

Mijn kleintje van 96 cm ( zeer smal) werd 4x opgevoeld ( scannen voor dracht & hengstigheid) en DA twijfelde ook maar toch is het gelukt, zonder enige problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:25

Opvoelen gaat zowel voor koliek als dracht via de anus, als die dus te klein is voor een mensenhand/arm kan dat niet. Uitwendige scan kan soms wel bij die kleintjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:25

Ja, ze nemen hetzelfde gat, en nee, niet elke da past erin

Sanned

Re: Shetlander opvoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:28

Het hangt ook van de dierenarts af. Hier ook een keer een kleintje met koliek, de kleine vrouwelijke dierenarts heeft hem opgevoeld, maar later kwam de mannelijke arts van bijna twee meter en die hoefde het echt niet te proberen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 21:29

Aaah dat verklaart al heel wat :D Kijk weer wat geleerd vandaag.
Mijn shetlander is 95 cm en was toen nog al aan de maat (Inmiddels is ze mooi op gewicht). Kan dat er ook mee te maken hebben? Dat als de pony wat te dik is opvoelen ook moeilijker gaat?