Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 17:47

Haai,
Mijn paard begon vandaag ineens heel erg te schuimen uit dr mond, ik vond het echt veel. Het was veel meer dan gewoonlijk in ieder geval. Op de poetsplaats was ze een tijdje aan het schuimen, toch maar aan mijn vriendin gevraagd wat te doen. Ik moest mijn paard water geven, hiervan dronk ze 2 slokjes en meer niet. Toen keek ik in de waterbak ik haar stal.. Die zat nog iets meer dan 3kwart vol! Dus in 12 uur tijd heeft ze minder dan een kwart van de ton gedronken. Voor haar doen is dat erg weinig. Normaal drinkt ze in 12 uur zeker de helft van zo´n ton leeg!
Dat ik klaar was met poetsen schuimde ze nog steeds maar wel een stuk minder. Drinken wilde ze nog steeds niet..
Op stal gezet en met de middagvoerronde lekker slobber gegeven. Dit at ze gelukkig wel.
Toen ze de slobber op had nog even gewacht en toen ben ik met haar gaan wandelen door de bak. Ze begon weer te schuimen en wilde eigenlijk niet lopen, ze ging steeds stil staan. Ze is drachtig dus dat ze weleens stilstaat tijdens wandelen om even paar seconden te rusten snap ik wel dus dat vind ik niet zo heel erg. Maar nu stond ze wel erg vaak stil en ze keek ook niet echt vrolijk.

Na het wandelen weer op stal gezet en weer ging ze niet drinken. Wel ging ze knabbelen aan haar kuil en de balk boven haar voerbak aan de staldeur was ze heel overdreven aan het aflikken terwijl daar geen stukje voer op lag.

Ik rijd haar niet nu ze drachtig is, omdat dat voor haar te intensief is. Ik wandel veel met haar, ik draaf aan de hand op het tempo en zo lang als zij kan volhouden.

Wat kan dat rare gedrag betekenen?

Er is een andere merrie die bijna moet bevallen, die bleef op stal maar omdat ze niet alleen kan blijven, bleef mijn paard vandaag binnen bij die andere merrie.
Wat kan het schuimen en haar niet vrolijke blik betekenen?
Dierenarts heeft vorige maand al bloed laten prikken, mijn paard heeft ijzer tekort en bloedarmoede dus mijn paard krijgt nu luzerne bijgevoerd als ze muslie (probreed voer ik) krijgt.. en ze krijgt ook spul voor haar bloedarmoede, equi oxy cell..

Maandag 13 april komt de dierenarts voor controle en krijgt mijn paard de jaarlijkse enting.
Moet ik het nog even aankijken en als het volgende week nog zo is, dan melden aan de DA als hij er dan toch is? Of eerder bellen voor advies?

Dankjulliewel alvast xx

Anomien

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:50

Gewoon je da bellen voor advies. Juist nu is dat echt geen schande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:51

Ik zou nu de da bellen, weinig drinken, sloom, schuimen klinken niet goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:02

Ik zou een da laten komen. Kan vergiftiging zijn. Vooral omdat je de andere dingen ook al hebt bij je paard. Zou toch even overleggen als ik jouw was..

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:32

Zammie schreef:
Ik zou een da laten komen. Kan vergiftiging zijn. Vooral omdat je de andere dingen ook al hebt bij je paard. Zou toch even overleggen als ik jouw was..

Waardoor zou ze vergiftigd kunnen zijn?
Ze krijgt probreed en luzerne, 2x per dag waarvan bij de avondmaaltijd equi oxy cell voor dr bloedarmoede. en 3x per dag kuil. Is al heel lang hetzelfde kuil dus lijkt mij dat het daar niet aan kan liggen.
Ze staat nog niet op het land, dus daar kan het ook niet vanaf komen.
:?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:35

planten ,, schimmels en kan wel even doorgaan beter 10 keer teveel bellen dan 1 x te weinig

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:48

Je weet nooit wat er in het kuil heeft gezeten.. Gewoon bellen, beter een keer te veel dan spijt :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:53

Inderdaad bellen! Geen risico nemen met het veulentje!

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:18

Dankjulliewel!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:27

Hoe is het nu?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 19:34

Had dinsdagochtend meteen gebeld, gezien ze wel steeds klein beetje water dronk moest ik het nog in de gaten houden een paar dagen en als het vandaag nog zo was, dan meteen weer bellen en dan zou hij vandaag al komen. Vandaag niks meer gemerkt aan haar, in haar voerbak wel een kies gevonden, dus daar zal ze wel last van hebben gehad. Wel de komende dagen kijken of het eten goed blijft gaan en maandag de kies aan de dierenarts laten zien en haar gebit laten checken. Mocht ik toch aan haar merken dat het weer niet goed gaat, mag ik meteen bellen..

Maar zelf denk ik dat het aan die kies lag, omdat ze afgelopen dagen rare kauwbewegingen maakte en vandaag totaal niet..