Mijn Shetlander is er niet zo best aan toe, ze eet slecht, is erg dun en heeft nergens zin in. Dit is erg raar want ik ken haar als een hele energieke pony die alles eet wat ze tegenkomt en graag voor je wil werken. Ze krijgt 1 kg seniores priores per dag en staat met 2 andere pony's op een weiland(24/7). Wat misschien interessant is is dat het is begonnen toen de 3de pony erbij kwam staan. Hoe veel invloed kan dit hebben op het welzijn van mijn pony? En weten jullie wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt. (ik weet niet zeker of het topic hier thuis hoort maar ik wist ook niet waar ik het anders bij zou moeten zetten)
Ik neem aan dat je al een veearts geconsulteerd hebt, wat zei hij/zij er van? Hoe oud is de pony, en waarom eet 'ie een kilo seniores priores? Staat er genoeg gras in het land, of is het heel kort en heb je dus een risico dat ze veel zand binnen krijgt? Tandarts er het afgelopen jaar nog bij gehad?
je geeft zelf al aan dat het begon toen de 3de pony erbij kwam, zou het kunnen zijn dat hij/zij van de andere twee niet bij het voer mag komen. Waardoor ze te weinig binnen krijgt?
Ze is 10 jaar oud en we hebben inderdaad de veearts er al bij gehaald. die kon niet veel erover zeggen zei hij. Ze krijgt 1 kg verdeeld onder 4 porties per dag. Het gras is inderdaad erg kort vandaar dat we haar ook bijvoeren de tandarts is geweest en er is niks mis met haar tanden. verder sta ik er altijd bij als ze eet zodat inderdaad de nieuwe pony het niet op eet.
Waarom krijgt ze nu al seniorenbrok mijne is 14 en krijgt dat nog geen eens??
elenaMM77
Geplaatst: 06-04-15 16:06
gras kun je niet vervangen door brok (en ook mijn vraag, waarom senioren?).. dan kun je beter goed hooi bijvoeren.
ik zou (zo mogelijk) op verschillende plaatsen ruwvoer aanbieden, zodat ze altijd bij het ruwvoer kan en vooral tijd geven.. immers een nieuwe pony erbij betekent dat ze allemaal even tijd nodig zullen hebben om te wennen..
als je twijfelt, dan kun je altijd bloed/mest laten checken of er misschien iets anders meespeelt.
Heb je al eens naar het gebit laten kijken? Mijn shetlander is toevallig afgelopen weekend geholpen aan haar kiezen. Die waren veel te ver doorgegroeid waardoor onze shet niet meer goed kon eten. Ze zou zo niet oud geworden zijn. Nu zijn haar kiezen geknipt met een verdoving en kan ze weer goed eten. Ook onze shet werd erg mager. Ze is nu 19 en ik denk dat er nooit iets aan het gebit gedaan was, En Natuurlijk wil ik dat ze oud gaat worden en had ik het geld er wel voor over. Mocht je een paardentandarts gaan zoeken wil ik je de naam wel geven.
Als je 3 pony's hebt staan, kun je je ruwvoer het beste op 4 plaatsen aanbieden, zodat de laagste in rang ook altijd een plekje heeft om te eten. Een 10-jarige die al seniores priores nodig heeft, is imo niet normaal. Ik zou de veearts toch vragen vervolgonderzoek te doen en bv een bloedje te trekken. Heb je ook al een mestonderzoek mbt wormen laten doen?
de veearts gaf als advies het senioren brok te geven dus dat ben ik nu ook braaf gaan doen. allemaal heel erg bedankt voor de goede tips!! ik zat inderdaad ook al te denken aan maagzweren maar ik wou graag weten wat jullie dachten.