Plotseling luchtzuigen na verhuizing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Plotseling luchtzuigen na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:35

Hoi allemaal,

Ik heb mijn paard nu een half jaar. Alles ging goed, na even wennen heb ik echt een geweldig paard aan hem. Ik heb hem een week geleden verhuisd en nu zuigt hij lucht. Dit had hij nog nooit bij mij gedaan. Verschil na verhuizing: Hij is van vlas naar stro gegaan en van 3x voldoende hooi, naar 2x daags kuilgras... ik kwam er gisteren achter dat hij zuigt, dus heb ik vandaag meteen zijn rantsoen aangepast naar 3x per dag voldoende hooi (dit moet ik wel zelf regelen, met een paar andere stallers, maar dat doe ik natuurlijk graag als mijn paard maar genoeg ruwvoer krijgt en stopt met luchtzuigen). Denken jullie dat het zuigen hiermee op zal houden? Iemand ervaring? Ik begrijp natuurlijk dat hij ook stress heeft van de verhuizing, andere paarden om hem heen etc. Het zit me flink dwars :( ; zijn ogen staan ook anders, normaal is hij heel nieuwsgierig en gek op aandacht, alert. Nu vind ik hem wat mat.

tjady

Re: Plotseling luchtzuigen na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:38

Vervelend hoor en zo als je beschrijft, is hij volgens mij flink van slag. Is hij ook bij zijn maatjes weg gehaald? Loopt hij voldoende buiten?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:48

Eentje is mee verhuisd, daar staat ie mee in de paddock. Hij kwam 4-5 uur buiten en komt nu 3-4 uur buiten. Verder is hij in de omgang en onder het zadel wel gewoon braaf, zoals altijd eigenlijk.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:57

Kan inderdaad door het verhuizen komen. Goed dat je al naar 3x per dag hooi bent gegaan.
Eventueel een hooinet zodat hij lekker bezig kan zijn. Beste is om hem nu zo veel mogelijk buiten te laten, dat werkt vaak goed met luchtzuigers (liefst niet of maar paar uurtjes binnen), ik vind 3-4 uur buiten erg weinig als ik eerlijk ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:57

Het kan heel goed zijn dat hij door de stress een maagzweer heeft ontwikkeld. Zou de dierenarts even raadplegen, dan kun je hem medicatie geven tegen de maagzweer.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:12

Wanneer zuigt hij lucht? Alleen op stal of ook in de paddock? Staat hij op stal naast het andere paard dat is meeverhuisd of staat hij naast onbekenden? Zijn er verder nog verschillen tussen de stallen (meer/minder paarden; meer minder mensen; lichter/donkerder; groter/kleiner;enz)?

Ik denk dat het verschil in hoeveelheid ruwvoer minimaal zal zijn, omdat hij op zijn nieuwe stal stro zal kunnen eten ter aanvulling. Wel is het goed om hooi te voeren ipv kuilgras, omdat in hooi een voorloper van serotonine zit waardoor hij zich beter kan voelen. Wat ook goed kan werken is het hooi in een slowfeeder aan te bieden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:14

Als je pech hebt is het verhuizen een trigger geweest en kom je er niet vanaf...
Een paard van onze stal was verkocht (op zijn 5e, staleigenaresse had hem sinds veulen), is bij de nieuwe eigenaren binnen 4 dagen begonnen met luchtzuigen en hebben hem uiteraard teruggebracht. Sindsdien is hij nooit meer gestopt met luchtzuigen. :(

Paard staat bij ons trouwens 24/7 buiten met ruim voldoende ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:16

Luchtzuigen komt meestal van een maagzweer en een maagzweer krijgen ze van stress. Dus eerst die maagzweer aanpakken .

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:17

Joolien schreef:
Het kan heel goed zijn dat hij door de stress een maagzweer heeft ontwikkeld. Zou de dierenarts even raadplegen, dan kun je hem medicatie geven tegen de maagzweer.

Inderdaad, dit wilde ik ook zeggen!
Er is ook medicatie wat je preventief kunt geven bij verdenking van maagzweren.

Hou het goed in de gaten want maagzweren zijn erg vervelend!
En je kunt beter hooi voeren ipv kuilvoer, eigenlijk zou hij onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking moeten hebben.
Als je het in een hooinet doet zijn ze er wat langer mee bezig om het op te krijgen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:54

Bedankt voor de tips. Hij gaat het hooi inderdaad in een net krijgen, is hij dus lekker lang bezig. Helaas kan hij niet veel langer buiten nu, ivm andere paarden. Ze gaan in shifts. En in de paddock zuigt hij ook helaas. Daar is het eigenlijk begonnen. Hij staat nu met z'n maatje van de vorige stal, dus wel een bekend paard.
Ik hoop zo dat het over gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:19

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:23

Je zou ook kunnen proberen een portie hooi te vervangen door luzerne.
Luzerne neutraliseert het maagzuur beter dan hooi.
Waarschijnlijk heeft hij last van zijn maag, zoals ook al door anderen geopperd.
Door stress of het was al eerder latent aanwezig zonder dat je er erg in had.
Vervelend is het wel.
Sterkte en beterschap voor je paard.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:24

Wanneer je de oorzaak van het luchtzuigen kan achterhalen, is er nu nog een goede kans dat het over kan gaan. Hij doet het nog niet zo lang, het is nu een duidelijke indicatie dat hij zich echt niet goed voelt...

Zoals anderen al hebben genoemd: laat je paard onderzoeken op een maagzweer. Zo'n maagzweer kan zich heel snel ontwikkelen en kan heel goed een oorzaak zijn voor luchtzuigen.

Hoe groot is de paddock? Is er een naastgelegen paddock waarin andere paarden staan? Een oorzaak kan sociale stress zijn. Dit kan ontstaan wanneer hij bijvoorbeeld niet uit de persoonlijke ruimte van een andere paard (kan zo'n 6 meter zijn!) kan komen doordat de paddock of box nou eenmaal niet groter is. Dit zal ws niet gelden voor zijn maatje.

Verder: doet hij het luchtzuigen door de hele dag heen en overal of doet hij het voornamelijk rond stressmomenten als bijv voertijd?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:03

Hij zuigt op allerlei momenten, juist niet tijdens het voeren, dan is schraapt hij ;) en staat ie te popelen. Hij zuigt als ie niet kan eten. Ik ga de dierenarts zeker raadplegen! Bedankt nogmaals!
Ja, de paddock met maatjes is er direct naast, maar die zoekt hij juist op om te snuffelen en contact te maken. Hij lijkt erg in ze geïnteresseerd.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:52

Wat je ook kunt voeren is Speedibeet van Pavo, dat ondersteunt een gezonde darmwerking en wordt aangeraden bij paarden die gevoelig zijn voor/of met maagzweren.

Die van ons is net beter, ze had helaas ook maagzweren gekregen waardoor ze onwijs erge koliek kreeg en we haar bijna kwijt waren.
Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds 2 scheppen luzerne en een portie Metazoa, en 3x per dag een hooinet met 5 kilo hooi.
In de middag krijgt ze dan een emmer met 2 scheppen slobber gemengd met Speedibeet. (op de zak staat hoeveel gram je per kilo lichaamsgewicht moet voeren).

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:46

Ik heb overleg gehad met mijn dierenarts. Zij stelde voor om te beginnen met voldoende hooi, meerdere keren per dag te geven en dat over een week te evalueren. Ik ben benieuwd. Ik hoop dat hij snel minder pijn heeft en stopt met luchtzuigen...

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:54

Wanneer dit de oorzaak is, dan zal hij denk ik in een paar dagen wel stoppen met luchtzuigen. Ik hoop het voor je :) Zie je al verschil met eergister?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:57

Ja inderdaad stress en te weinig goed ruwvoer krijg je vaak lucht zuigers van.
Hoop inderdaad dat je nog geen maagzweer hebt en dat hij er geen gewoonte van maakt dat je er op tijd bij bent.

Hou ons op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:04

De enige wijze waarop je je paard kunt laten stoppen met luchtzuigen is door naast het aanpakken van een eventuele maagzweer, is het management radicaal omgooien. Dus hup, naar buiten, op de wei, onbeperkt ruwvoer (evt uit een net) en veel sociaal contact. Dan heb je de kans dat je paard ermee stopt. Hoe langer hij het blijft doen, hoe groter de kans dat hij het altijd zal blijven doen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:52

Het luchtzuigen lijkt iets minder te zijn vandaag! Ik hoorde van een stalgenoot dat ie vanmorgen in stal en later in de paddock niet lucht stond te zuigen. Vanavond deed ie het wel een keer, maar niet continu. Daarbij vind ik hem vandaag alerter en nieuwsgieriger; meer zichzelf. Vanavond lekker veel hooi gegeven en genoeg klaargezet voor morgen tot ik er weer ben. Hopelijk knapt ie helemaal op en stopt het luchtzuigen helemaal. Het lijkt er op dat hij het nu vooral doet als zijn maag leeg is en hij daardoor pijn heeft...

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:32

Fijn dat het minder wordt! :)
Ga je nog onderzoek laten doen naar een maagzweer?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:25

Ik moet het eerst een week proberen met een beter rantsoen van mijn dierenarts. Daarna kijken we verder.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:11

Fijn dat het al iets beter gaat, hopelijk blijft het zo doorgaan! Er zijn verschillende supplementen te koop die o.a. ondersteunend werken als er sprake is (geweest) van een maagzweer. Ik denk wel dat je dat in overleg met je dierenarts moet doen natuurlijk en zeker medicijnen eerst als er daadwerkelijk sprake is van een maagzweer. Maar ik ken enkele mensen die goede ervaringen hebben met Equitop Pronutrin. Misschien een tip :)

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 20:54

Ja, het gaat wel beter, in de paddock heb ik hem vandaag niet zien zuigen; in stal wel een keer. Na het eten van z'n brokken, dus misschien doet dat dan wel zeer. Bedankt voor de tip. We wachten t weer af.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 12:24

Helaas gaat het nog niet zoals het moet... In de paddock zuigt ie flink, dus nu korter in de paddock en of een graasmasker om hem te belemmeren. En op stal genoeg eten aanbieden. En zsm het land op... Hopelijk kan ie zsm de wei op. Hij krijgt ook gastro comp.