Gemiddelde leeftijd (sport)paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Gemiddelde leeftijd (sport)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:16

Ik ben opzoek naar wat de gemiddelde leeftijd van een (sport) paard is in Nederland. Via de zoekfunctie kon ik wel topics vinden waarin ze spreken over een gemiddelde leeftijd van 7 a 8 jaar maar nergens staat een bron bij vermeld.... -O- Ik bedoel hoe oud de dieren gemiddeld worden, niet op welke leeftijd ze in de sport lopen.

Ik weet niet of deze informatie überhaupt ergens te vinden is; google hielp me ook niet echt verder.

(Ik heb het echt over paarden en niet over pony's)
Laatst bijgewerkt door switt op 06-04-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PaardjesFan1

Re: Gemiddelde leeftijd (sport)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:26

nou, als je kijkt in de topsport enzo zijn ze toch wel 10-12, 8-9 is een klein beetje jong en 13-16 is gewoon vol ervaring ofzo

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:28

PaardjesFan1 schreef:
nou, als je kijkt in de topsport enzo zijn ze toch wel 10-12, 8-9 is een klein beetje jong en 13-16 is gewoon vol ervaring ofzo

Oh ik was niet helemaal duidelijk in mijn OP. Ik bedoel hoe oud de dieren gemiddeld worden, niet hoe oud ze zijn als ze in de sport lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:32

PaardjesFan1 schreef:

op bokt gaat de ronde dat de gemiddelde leeftijd van een warmbloed 8 oid is. Ik heb hier nog geen bronnen van terug gevonden. Wel wordt er dan bij vermeld dat ook veulensterfte mee gerekend wordt.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:35

meeste sportpaarden die ik ken worden toch wel boven de 20 jaar oud hoor! ik ken ook een paard wat 38 jaar is maar die heeft nooit op heel hoog niveau gelopen.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:35

Hoe oud de dieren worden variëert veel volgens mij. Er zijn er die met twaalf al omkiepen, maar ook die (bijna) dertig worden (denk aan Prisco en Bonfire van Anky) of sommige dekhengsten (die hebben meestal ook goed in de sport gelopen). Dit zijn dus dressuur- /springpaarden. Over de andere type paarden (eventers/aangespannen) hoor je maar weinig.
Interesse, waarom wil je dit weten?
Laatst bijgewerkt door Fritt_J op 06-04-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:36

gemiddelde leeftijd 7/8 jaar is een cijfer afkomstig van verzekeringsmaatschappijen,
daar zit alles in...dus ook veulens, jaarlingen etc. dat jonge spul treft het cijfer flink omlaag (heel veel paarden welke de 3 jaar niet halen)
Daarbij worden oudere paarden >16 uit de verzekering gegooid en niet eens meegenomen in de cijfers.
Ook de reden van uitkeren maakt niet uit (bv koliek, ongeval, beengebreken, KS etc).

Zegt dus niets dat cijfer :o

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:48

Ayasha schreef:
op bokt gaat de ronde dat de gemiddelde leeftijd van een warmbloed 8 oid is. Ik heb hier nog geen bronnen van terug gevonden. Wel wordt er dan bij vermeld dat ook veulensterfte mee gerekend wordt.

Ja dat verhaal ken ik inderdaad ook..maar ben nu opzoek naar een bron hiervan..

listiglistje schreef:
gemiddelde leeftijd 7/8 jaar is een cijfer afkomstig van verzekeringsmaatschappijen,
daar zit alles in...dus ook veulens, jaarlingen etc. dat jonge spul treft het cijfer flink omlaag (heel veel paarden welke de 3 jaar niet halen)
Daarbij worden oudere paarden >16 uit de verzekering gegooid en niet eens meegenomen in de cijfers.
Ook de reden van uitkeren maakt niet uit (bv koliek, ongeval, beengebreken, KS etc).

Zegt dus niets dat cijfer :o

Oh goede...als dieren boven de 16 niet worden meegerekend zegt het inderdaad helemaal niets. Jammer! Hoe weet je dat die cijfers daar vandaan komen listiglistje?

Fritt_J schreef:
Interesse, waarom wil je dit weten?

Omdat ik een essay aan het schrijven ben over de duurzaamheid van het Nederlandse sportpaard.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:56

De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad tussen de 7 a 8 jaar. Dit heeft de sectorraad paard, op basis van informatie van dierenartsen, geschat. De hoofdredenen waren lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen. De gemiddelde "duurzaamheid" van het sportpaard ligt dus helaas niet zo hoog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:58

damian23 schreef:
De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad tussen de 7 a 8 jaar. Dit heeft de sectorraad paard, op basis van informatie van dierenartsen, geschat. De hoofdredenen waren lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen. De gemiddelde "duurzaamheid" van het sportpaard ligt dus helaas niet zo hoog.

Heb je daar ook een bron van die te raadplegen is?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:00

damian23 schreef:

Waar heb je dat gevonden?

Op de site van de sectorraad kan ik het niet terug vinden en in de brochure met cijfers (http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... nitief.pdf) ook niet...

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:56

Kan je geen contact opnemen met de nederlandse stamboeken? Kwpn, Nrps, etc? Die houden overlijden etc ook bij.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:32

Kan de KNHS niet opgeven wat de gemiddelde leeftijd is van alle paarden die op dit moment op wedstrijden wordt gestart? Dan heb je in ieder geval een minimaal gemiddelde leeftijd van alle sportpaarden in Nederland die nog in leven zijn. Uit een onderzoek mbt carrière beëindiging dat M.Sloet in 'Veterinair' van 02/2011 heeft gepubliceerd kun je vinden dat ca 5% stopt omdat ze worden geëuthanaseerd dus 95% leeft nog door na dat KNHS-gemiddelde, waardoor een gemiddeld sportpaard ruim ouder wordt.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5ZTzV_Dg9w

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:54

Bedankt ! Ik heb het bijbehorende artikel inmiddels ook gevonden, hier heb ik wat aan :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:34

Ik ben eigenlijk benieuwd of je al iets meer weet.