Ik weet niet of deze informatie überhaupt ergens te vinden is; google hielp me ook niet echt verder.
(Ik heb het echt over paarden en niet over pony's)
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PaardjesFan1 schreef:nou, als je kijkt in de topsport enzo zijn ze toch wel 10-12, 8-9 is een klein beetje jong en 13-16 is gewoon vol ervaring ofzo
Ayasha schreef:op bokt gaat de ronde dat de gemiddelde leeftijd van een warmbloed 8 oid is. Ik heb hier nog geen bronnen van terug gevonden. Wel wordt er dan bij vermeld dat ook veulensterfte mee gerekend wordt.
listiglistje schreef:gemiddelde leeftijd 7/8 jaar is een cijfer afkomstig van verzekeringsmaatschappijen,
daar zit alles in...dus ook veulens, jaarlingen etc. dat jonge spul treft het cijfer flink omlaag (heel veel paarden welke de 3 jaar niet halen)
Daarbij worden oudere paarden >16 uit de verzekering gegooid en niet eens meegenomen in de cijfers.
Ook de reden van uitkeren maakt niet uit (bv koliek, ongeval, beengebreken, KS etc).
Zegt dus niets dat cijfer
Fritt_J schreef:Interesse, waarom wil je dit weten?
damian23 schreef:De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad tussen de 7 a 8 jaar. Dit heeft de sectorraad paard, op basis van informatie van dierenartsen, geschat. De hoofdredenen waren lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen. De gemiddelde "duurzaamheid" van het sportpaard ligt dus helaas niet zo hoog.
damian23 schreef:De gemiddelde leeftijd ligt inderdaad tussen de 7 a 8 jaar. Dit heeft de sectorraad paard, op basis van informatie van dierenartsen, geschat. De hoofdredenen waren lichamelijke ongemakken en gedragsproblemen. De gemiddelde "duurzaamheid" van het sportpaard ligt dus helaas niet zo hoog.