Reactie bij aanraking gehele onderbuik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Reactie bij aanraking gehele onderbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 21:26

Heeft iemand hier misschien een idee waarom sally zo zou kunnen reageren bij het optuigen?
Ook bij het poetsen vind ze het niet fijn als haar buik word aangeraakt.
Snoepjes geef ik op momenten dat ze braaf is en het niet doet in de hoop dat ze die link gaat leggen.
Ook vergeet ze dat als ze met snoepje bezig is te reageren.
Aftuigen geeft geen reactie.
Osteopaat heeft haar losgemaakt op de schoft, maar echt weggeweest is het nooit.
Ze is 2 weken terug hengstig geweest.
Heeft vrijdag halve dag op weiland gestaan.
Gisteren reageerde ze heel erg. En vandaag echt stukken minder.
Ze loopt verder als een tierelier.
Ik heb het idee dat haar hele onderkant van de buik gevoelig is.
En voor zover ik me kan herinneren is ze er in oktober mee begonnen op vakantie in epe. Toen werd ze nog onder het zadel gereden.
Maar sinds deze week reageert ze met poetsen.
Zou dit andachtstrekken zijn of singelnijd of gewoon een aangeleerde tik.
Of kan er een medische reden onder zitten.
Ik weet het niet omdat haar reactie per dag heel erg wisselt.

hwn

Re: Reactie bij aanraking gehele onderbuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:38

Heel erg "nijdig" lijkt ze niet. Wat me wel opvalt, is dat er geen logische "timing" in je beloning zit: eerst geef je snoepjes terwijl je niets doet of niets vraagt, en daarna geef je snoepjes nadat ze met haar hoofd geschud heeft (bij de "foute" reactie dus). Op die manier kan je haar idd wel dat hoofdschudden onbewust aanleren.

Zie eerst eens wat ze doet als je niet met beloning werkt, of enkel beloning geven als je geen foute reactie gekregen hebt.

Wat ik ook vaak doe, is bij het aansingelen met de singel "masseren": singel licht aanspannen (zonder dicht te gespen) zodat ie tegen de buik gaat, weer wat lossen, weer aanspannen, zo ritmisch verder (ik zing er soms zelfs een liedje bij), en dan uiteindelijk wel dichtgespen.

Als je haar niet vastbindt, wat doet ze dan? Gaat ze lopen, bijt ze, slaat ze dan nog met haar hoofd? Kan je ook eens uittesten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:44

Ik zou zeker niet dit gedrag belonen met snoep!

Kijk eens kritisch of er verschil in het gedrag zit qua voeren. Vlak na de brok en / of hooi of ervoor of als ze een tijdje zonder voer heeft gestaan. Hoeveel hooi en brok krijgt dit paard?

Wellicht heeft dit paard een beginnende maagzweer en is dat de reden van dit gedrag. Overgevoeligheid van de onderbuik is een van de symptomen van maagzweren.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:46

Ik zie een paard die weet dat als ze met haar hoofd zo doet ze een beloning krijgt. Ik denk dat dit aangeleerd gedrag is.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:48

Ik heb gemerkt dat dit bij tinkers wel vaker voorkomt, de mijne heeft het ook heel sterk. En inderdaad de ene keer erger dan de andere keer.

Tegen hengstigheid is het meestal erger, dan kan ze me gewoon zelfs dreigen door opzij te stappen. Erg lastig om op in te spelen.

Ik doe nu met clickertraining en dat werkt redelijk (ook de ene keer beter dan de andere) en ik heb een trekkerszadel aangeschaft zodat ik moet aansingelen onder het zadel en niet op haar buik. Daardoor is het ook al een stukje minder geworden.

Misschien stom hoor, maar je ziet nu die filmpjes met stukjes ductape, misschien ook eens om te proberen? Ik wilde het vandaag gaan proberen bij die van mij, maar net vandaag deed ze dus geen stap verkeerd :P

De mijne is geïmporteerd en ik weet dat ze in Ierland (daar komt ze vandaan) niet zo vriendelijk zijn met opzadelen en aansingelen. Dus die singelnijd heeft ze altijd al gehad en ik ga er van uit dat die ook wel blijft (heb haar al meer dan 8 jaar), maar met het andere zadel werkt het wel beter.

Met tuig zit de singel ook echt op de buik, dus dat is wel lastig om anders te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:02

Toevallig van de Week van mijn zadelmaker wat geleerd over singel dwang: vaak zijn dat opgerekte ophangbanden. Dicht achter de oksel van je paard zitten die, als die wat hard en opgezet zijn even fysio erbij en vaak is het dan over.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:25

Bedankt voor de reacties.

Vanavond haar weer opgetuigd, nu zonder snoepjes en heel lang de tijd er voor genomen.
Eerst singel onder de buik door gehaald, ergens anders gaan kriebelen.
Toen singel door lusje, weer gaan kriebelen.
En zo stapsgewijs verder.
Haar hoofd ging nog wel omhoog een paar keer, maar niet meer zo veel als in het filmpje of dag daarvoor.
Ook kwam ze wel neuzen maar probeerde niet meer te bijten.
Met poetsen en aftuigen gaf ze geen enkele keer een reactie.

Binnenkort laat ik de fysio komen om te kijken of dat nog wat helpt.