Artrose halswervel C7 en T1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hyoshi

Artrose halswervel C7 en T1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 12:37

Hallo,
Bij mijn paard werd vastgesteld dat de tussenwervelschijf tussen de halswervel C7 en de borstwervel T1 zo goed als volledig verdwenen is. Het moet een proces zijn van meerdere maanden, maar nu heeft het paard plots bewegingsproblemen door de pijn. De Mmep testen zijn nog goed, het zijn de gevoelszenuwen die blijkbaar de pijn veroorzaken. De adviezen die ik krijg van verschillende DA zijn niet eenduidig. Ik weet echt niet wat de oplossing kan zijn. Volgens de faculteit Merelbeke is er niets aan te doen. Een operatiie bij Tom Marien is zeer risicovol, maar blijkbaar mogelijk. Andere DA raden dit echter af.
Iemand ervaring hiermee?

Jasmijn159

Re: Artrose halswervel C7 en T1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 06:45

Is de eerste borstwervel verdwenen of de tussenwervelschijf?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 07:01

De tussenwervelschijf.

Ik vrees dat hier weinig aan te doen valt. Zoals gezegd een operatie om ruimte te maken tussen de 2 ( want veronderstel dat dat dan de bedoeling is). Weten ze ook de oorzaak?

Hyoshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 07:54

Hallo, het is de tussenwervelschijf. De oorzaak is niet gekend. Zeker al meerdere maanden aan het degenereren. De bedoeling van de operatie is de 2 wervels met een plaatje aan elkaar vast maken. Daar het een zeer moeilijk te bereiken plaats is, is het een risicovolle operatie. Sommige DA raden het af, maar wat is het alternatief?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:12

Poeh, wat een nare diagnose.

Wat zijn de verschijnselen die je paard heeft? Hoe oud is het? Wat deed je ermee voor de diagnose en wat wil je na de eventuele operatie nog met het paard doen? Hoe is het vastgesteld dat jouw paard dat heeft? Kan Tom Marien een prognose geven? Ik heb nog nooit gehoord van zo'n operatie bij paarden, ik vermoed wel dat het experimenteel is. Kan Tom Marien ook aangeven hoeveel paarden hij aan die plek op deze manier geopereerd heeft en wat de paarden daarna nog voor kwaliteit van leven hadden? Wat konden ze nog wel en wat niet meer ten opzichte van een gezond paard? Weet je ook wat het traject wordt als de operatie wel slaagt? En misschien niet onbelangrijk: wat zijn de kosten van zo'n operatie? Weet je al zeker dat je paard "alleen maar" dat mankeert en dat het verder echt nergens problemen heeft?

Heel veel vragen hoor, maar ikzelf zou erg terughoudend zijn met opereren in dat gebied bij paarden, ik vrees dat de kans dat het mis gaat erg groot is. Is er niets te doen met inspuiten of met shockwave bijvoorbeeld? Ik denk dat ik persoonlijk zelf niet voor een operatie zou gaan, als het echt verder niet te behandelen is en het paard heeft er teveel last van, zou ik voor de eeuwige groene weides kiezen voor mijn paard...

Sterkte met je beslissing hoor, het is zeker niet makkelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:38

Tom marien opereert ook wobbler. Daar zet hij dacht ik een soort kleine cage tussen de wervels zodat ze niet tegen elkaar gaan drukken en dus de zenuwen en het ruggenmerg niet gaan verdrukken. Gezien de tws hier degenereert vermoed ik dat hij hier dezelfde operatie uitvoert. Ik denk dat er weinig andere opties zullen zijn. Als je niets doet zal het paard uitvalsverschijnselen achter krijgen volgens mij en dat gaat mss ook gepaard met pijn. Dus pijnstiller is dan de enige optie. Sport en derg zie ik hier niet meer mee gebeuren. Operatie is een risico maar als het fout gaat krijg je mijn of meer dezelfde uitkomst als wanneer je niets doet.

Hyoshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:22

Ja, het paard kan sedert 3 weken enkel nog stappen. Hij krijgt nu cortisone. Voor die tijd werkte hij bijna elke dag. Hij is ongeveer ZZL dressuur en super leuk om te rijden.,Heeft steeds blijven,werken alleen was hij moeilijker te verzamelen de laatste weken,,maar dit is al. Hij is 10 jaar. Heb ook al aan acupunctuur gedacht om de ontsteking en de pijn op een natuurlijke manier te bestrijden. Tom Marien heeft 2 vergelijkbare operaties gedaan, waarvan 1 met succes (paard terug in de sport), de andere heeft men,laten inslapen.
Een moeilijke keuze,,vooral door de tegenstrijdige adviezen van verschillende DA's

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:26

Ik denk ook dat je moet kijken in hoeverre de artrose gevorderd is. Hoe is die met en zonder ontstekingsremmers. Je kunt de druk wat verlichten door ervoor te zorgen dat de spieren ontspannen zijn in rug en hals. Maar verwacht hier geen wonderen van. Dry needling werkt daar wel goed voor.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:45

Erg naar allemaal. Hoe hebben ze dit kunnen constateren? Scan?

Hyoshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:52

Door foto's. De Mmep testen zijn nog OK. Paard heeft pijn door gevoelszenuwen. Motorisch dus nog OK. Paard kon van de ene dag op de andere niet meer probleemloos bewegen, enkel nog stap.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:05

Tja, moeilijk dit.

Als het mijn paard was, liet ik het hemelen, want ik vind dat een paard dat niet meer bereden kan worden, in de wei als weidepaard moet kunnen stappen, draven en galopperen en vooral lekker paard kunnen zijn en spelen kan met de andere paarden en als het enkel nog stap kan is het voor mij niet meer paardwaardig, zeker als het nog jong is.

Ik ken een paard dat artrose had in de halswervel en het dier was nog maar 6 jaar, 3 verschillende veeartsen zeggen, laten inslapen het dier heeft er pijn aan en dat was ook wel te zien aan de doffe vacht en het mager worden dus lieten ze het inslapen.

Het is een lastig iets en het is per geval/ paard verschillend.

Sterkte en hopelijk kan jouw paard wel geholpen worden.......

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:01

10 jaar is op zich niet oud. Maar ik vind het nogal wat om het paard te opereren als er maar ervaring is met twee, waarvan de ene dan goed geslaagd en de andere totaal niet. Weet je al wat het na-traject is? Reed jij op ZZ-licht niveau met hem of ga jij dat mettertijd doen als hij wel herstelt? Of heb je hem voor recreatiedoeleinden? Als het in zo'n korte tijd zo verslechtert ( 3 weken tijd zo te lezen) vraag ik me af of het niet agressief doorwoekert na de operatie.

Het blijft natuurlijk jouw keuze, maar ik kan er zelf helaas niet positief tegenover staan.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:13

Geen ervaring met artrose in de hals maar ik ben afgelopen zaterdag met mijn paard naar holistische dierenarts geweest, den hoek heet de praktijk en de praktijk ligt in De Bilt. Je zou eens een afspraak kunnen maken daar. Mijn paard heeft HKO en ik heb een uitbundig advies gekregen wat betreft het zo gezond en goed mogelijk houden van mijn paard zodat hij nog lang mee kan.

Ze 'meten' of het paard ergens pijn heeft, kunnen osteopatisch behandelen, accupunctuur en nog vele andere soorten behandelingen. Ze zijn echt met jou en je paard bezig en geven de volle 100% aandacht aan je ook al staat de volgende afspraak al klaar. Ze raffelen het niet af.
Mocht je meer info willen mag je pb sturen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:36

Maar als je weet wat dit dier heeft dan weet je dat een holistische niets kan betekenen. Zoals voorheen al vermeld zou je met osteopathie/dryneedling/Accupunctuur hoogstens de druk er wat af kunnen halen. Maar of dat fijn genoeg is voor dit paard...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:44

Wat wil je zelf TS? Wil je dit paard weer proberen op te lappen voor de sport of is het de bedoeling om je paard nog een poosje een redelijk pijn vrij bestaan te geven? Lijkt heel belangrijk in het maken van een keuze.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:08

Hyoshi schreef:
Door foto's. De Mmep testen zijn nog OK. Paard heeft pijn door gevoelszenuwen. Motorisch dus nog OK. Paard kon van de ene dag op de andere niet meer probleemloos bewegen, enkel nog stap.

Dank je. De reden dat ik dit vraag is dat ik een paard ken waarvan men ook vermoedt dat er iets niet goed is precies op dezelfde plek als bij jouw paard. Er werd daarover verteld dat rontgenfotos niet makkelijk waren te nemen vanwege de schouders van het paard die het beeld zouden innemen. Er werd een scan aangeraden. Vanuit welke hoek werden de fotos bij jouw paard genomen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:12

Om eerlijk te zijn, als de tussenwervelschijf totaal verdwenen is en hij erg hard achteruit is gegaan.....dan wist ik het wel.

Het is hoe dan ook een bewegingsdier en een kuddedier.............dit is niet paardwaardig meer.
Zeker als het enkel alleen stappen kan.

Misschien wel erg hard van mij, als de dierenartsen zeggen niks meer aan te kunnen doen...........

Een zware operatie naar de moeilijke bereikbare plek en dan ook nog afwachten is of het goed gaat.........dat zou ik het arme dier niet aandoen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:23

Sorry ik had even slecht gelezen.

Ik zou denk ik voor alles of niets gaan. Het paard is nu misschien nog oke in stap, maar de degeneratie zal niet stoppen, dus de verschijnselen zullen erger worden. Als je het geld hebt en je paard de kans wilt geven zou ik toch een kans wagen met de operatie. Wat dat betreft is de plaats (C7-T1) wel gunstig, omdat er op die plek niet heel erg veel buiging verlangd wordt. Het zou voor mij anders zijn als het bijvoorbeeld C1-C2 zou zijn. In Amerika doen ze meer van dit soort operaties en er zijn inderdaad paarden die na revalideren weer de sport in kunnen.

De andere optie is uitzitten, kijken hoe lang het goed gaat en bij verergering in laten slapen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:33

Jasmijn, waar kan jij informatie vinden uit Amerika, waaruit blijkt dat ze deze operaties meer hebben uitgevoerd? Ik heb al gezocht, maar het niet kunnen vinden. Misschien zocht ik verkeerd hoor, maar ik ben wel erg benieuwd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 04:49

Je zou op pubmed of ivis.org kunnen zoeken naar (engelstalige) casestudy's. Weet niet of je ze vind zo?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:49

Ik vind hier via pubmed inderdaad een artikel uit 2007 waarbij ze verschillende methodes vergelijken. Even kort door de bocht: 92% overleefden en verbeterden neurologisch 1 graad, 88% verbeterde zelfs 2 graden. Wat je wel houdt is verminderde beweeglijkheid van de hals naar lateraal.

Ik weet dat Barry Grant (in elk geval een jaar of 4 geleden) vrij actief was op dit gebied in de USA en inderdaad de al genoemde Tom Mariën. Contact opnemen met Tom en hem in elk geval de fotos en je paard laten beoordelen lijkt me sowieso niet verkeerd.

Hyoshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:01

Neem nog een 3de opinie in een andere kliniek. Als zij ook geen oplossing zien, dan ga ik voor de operatie. Met Tom Marien heb ik al contact gehad, alleen blijft het een moeilijke beslissing omdat de andere DA de operatie te risicovol vinden. Acupuntuur voor de pijnbestrijding ipv cortisone overweeg ik,ook.

Hyoshi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:12

Ja, inderdaad mijn eigen DA zegt ook dat foto's op die plaats moeilijk te nemen zijn. Hij is daarom van oordeel de operatie nog niet te doen en te proberen een duidelijker beeld van het letsel te krijgen. Hij zegt dat als het paard maar eventjes schuin kijkt het al heel moeilijk is om die plek correct in beeld te brengen. Daarom ga ik nog eens naar een andere kliniek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:22

De cortisone zal ook niet alleen voor de pijn gegeven worden Hyoshi maar ook tegen de zwelling in dat gebied. Dus pas op als je geen cortisone meer geeft, overleg dit goed met de arts (waarschijnlijk zal hij eraf moeten ivm de operatie dan). eigelijk is een ct of mri dan het meest geschikt lijkt mij om het probleem in beeld te brengen, maar dat betekent narcose en ik weet niet of de C7-T1 nog in beeld kunnen brengen (of dat nog in de scan past dus)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:15

Jasmijn, ging dat artikel specifiek over de operatie bij C7-T1? Ik heb ook wel een heel artikel gelezen, maar dat ging alleen over de cervicale wervels. Juist de overgang C7-T1 is een rotplek...

Hyoshi, weet je zeker dat het paard verder nergens iets mankeert? Straks los je dit op met die operatie en dan blijkt dat er nog ergens anders problemen zijn, dat is ook niet wat je wil.