Ponyhengst castreren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Ponyhengst castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 11:31

Hallo,

Ik zit nogal in dubio. Ik heb een Shetlander/mini Appaloosa hengstje van 2,5 jaar oud staan. Hij heeft afgelopen winter bij de vorige eigenaren 24/7 in een kudde merries gelopen, totdat ik hem opgehaald heb. Nu staat hij bij ons in een groep ruinen, naast het weilandje waar mijn merrie staat. Hij kan goed met haar (en ook met de ruinen) overweg, ze vinden elkaar lief maar zij houdt hem op een afstand mocht hij te dicht bij willen komen. Ik zet ze met een gerust hart naast elkaar op de poetsplaats. Ik ben me er van bewust dat dit zal veranderen als ze hengstig is. Tegenover de ruinen is hij ook netjes. Hij kan flink spelen met de ruin van mijn vriendin, maar in de groep waar hij nu bij staat is hij erg rustig.

Nu was ik altijd van plan om hem te laten castreren, omdat ik hem niet als dekhengst wilde gebruiken (hij heeft namelijk helaas geen papieren). Echter is het zo dat hij ontzettend goed hanteerbaar is. Hij neigt af en toe zelfs een beetje naar het te slome. Op merries reageert hij amper, hooguit door even te hinniken maar hij blijft goed op mij letten. Momenteel is hij een beetje aan de te slanke kant en iel, maar hij komt dan ook vanaf een kaal weiland. Ik verwacht dat dit straks met het voorjaarsgras dik in orde komt.

Hij kan als hengst gewoon in een kudde blijven lopen, heb de beschikking over een eigen weide straks en ik kan nog altijd uitwijken naar de wei waar ze nu staan. Winters wordt mijn merrie niet hengstig en zou hij misschien zelfs gewoon bij haar kunnen lopen (geen ervaring mee)? Ik wil geen veulen van mijn merrie maar mocht het toch gebeuren is het geen wereldramp.

Ik twijfel vooral omdat er aan een operatie natuurlijk risico's zitten en omdat ik bang ben dat hij qua karakter zal veranderen. Ik vind hem geweldig zo en het is natuurlijk niet te voorspellen hoe hij zal worden. Aan de andere kant is stalling uiteraard iets makkelijker te regelen als hij ruin is.

Graag hoor ik jullie meningen, aangezien ik er zelf niet uit kom. Mocht er nog iets onduidelijk zijn, laat het vooral weten!

Gerbrich

Ps: ik heb de oudere topics over dit onderwerp opgezocht en gelezen. Hierin gaat het echter allemaal over een paardenhengst of over mensen met wedstrijdambities. De situaties waren niet geheel vergelijkbaar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:38

Castreren kan toch altijd nog als het een probleem wordt? Waarom zou je die beslissing overhaast nemen.

FriesWytske

Re: Ponyhengst castreren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:40

Juist niet wachten totdat het een probleem wordt. Als jij al had besloten om hem te laten castreren. Zou ik dat gewoon doen. Ook al is hij nu nog te hanteren. Voorkom je later veel meer problemen mee. Want dan moet je die eerst weer corrigeren. Terwijl je dat nu nog niet hoeft te doen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 11:42

Daar heb je gelijk in hoor. Ik meende alleen dat het risico wel groter wordt zodra ze ouder worden? Daarnaast wordt het straks zomer, dus dan kan het sowieso niet vanwege de vliegen. En omdat ik hem nog geen enkele zomer/voorjaar heb meegemaakt en dus geen idee heb hoe hij gaat reageren op hengstige merries...

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:50

Ik zou idd niet wachten tot het een probleem wordt zoals hierboven benoemd.

Ik heb mijn pony vorig jaar op 1 jarige leeftijd in de zomer laten castreren op de kliniek in Bodegraven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vond dat mijn pony er erg van opgeknapt is :) deed ook niets met merries oid maar nu kan ik hem losgooien met alles en iedereen. Aangezien ik er toch niet mee wilde dekken vond ik het onzin om hem "voor mijn plezier zeg maar " hengst te houden ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:55

Alsof elke hengst altijd een probleem wordt, Nederland is zo krom als het om hengsten gaat. T zijn gewoon paarden hoor, het worden niet ineens roofdieren XD

Mijn hengstje staat ook gewoon in een ruinenkudde naast merries en dit geeft geen problemen. Mocht dat ook nooit komen, blijft hij lekker hengst. Waarom zou ik zijn hormoonhuishouding in de war gaan zitten schoppen als het nergens voor nodig is? Echt niet elke hengst heeft last van hormonen hoor, dat verschilt nogal.

Maar goed als je wil castreren, dan castreer je toch? ;-) Maar blijkbaar twijfel je, anders had je dit topic niet gestart......

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 11:59

Toydoll schreef:
Alsof elke hengst altijd een probleem wordt, Nederland is zo krom als het om hengsten gaat. T zijn gewoon paarden hoor, het worden niet ineens roofdieren XD

Mijn hengstje staat ook gewoon naast merries en ik heb er geen problemen mee nog. Mocht dat ook nooit komen, blijft hij lekker hengst. Waarom zou ik zijn hormoonhuishouding in de war gaan zitten schoppen als het nergens voor nodig is?

Maar goed als je wil castreren, dan castreer je toch? ;-) Maar blijkbaar twijfel je, anders had je dit topic niet gestart......

Ja, dat klopt. Ik had bij een groter paard makkelijker de keuze gemaakt te laten castreren, denk ik. Mocht hij gek gaan doen, verwacht ik wel dat ik de mogelijkheid heb hem op zijn plaats te zetten. Staat jouw hengst alleen?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:06

Ik volg je andere topic van Serena. Je wilde ze toch samen in een 2 span hebben? Persoonlijk zou ik hem dan laten castreren. Ze wil hem nu niet te dicht in de buurt hebben dus dan lijkt me samen in de span ook niet echt fijn.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:09

Ik ben bij dezelfde mening als Toydoll.

Ik heb 2 hengsten (eerder 4) en die stonden gewoon allemaal samen met 1 merrie erbij.
Ze deden niets naar de merrie toe,durfden zelf niet (ook als ze hengstig was niet)..zij is de alfa en de leider en de hengsten gehoorzamen haar of ze krijgen op hun donder.

Als je hem alles kan aanbieden zoals je een ruin/merrie kunt bieden dan zie ik geen reden om hem te ruinen en zeker als hij handelbaar blijft en respect blijft hebben tegenover mensen en mededieren.

Ik heb een dubbelspan gehad : links merrie, rechts hengst en ging volledig prima zonder iets mis te doen !!
http://nl.tinypic.com/r/2i6pik8/8

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 12:09

Ja, uiteindelijk wel ja. Dat 'niet te dicht in de buurt willen hebben' heb ik denk ik een beetje verkeerd verwoord. Ze kunnen goed met z'n tweetjes, maar als hij te 'intiem' wordt, maakt ze hem duidelijk dat ze dat niet wil. Samen naast elkaar wandelen gaat bijvoorbeeld prima.

Leuk dat je volgt trouwens!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:15

Natuurlijk hoeft hij geen probleem te worden, maar is het eerlijk om hem naast een weiland met misschien we hengstige merries te zetten, in het voorjaar?

Ik zou hem persoonlijk lekker castreren. Heeft hij geen last van de hormonen, en hoef jij je geen zorgen te maken dat hij misschien een keertje uitbreekt.

Daarna worden de meeste hengsten pas echt "hengst" in het voorjaar als ze 3/4 zijn.

Ik vind het wel top dat je hem gewoon in de groep gooit!! Je ziet veel te vaak dat hengsten alleen staan omdat het anders "gevaarlijk" is.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:25

Je kunt toch altijd nog gaan castreren als hij wel vervelend word of er problemen dreigen te komen.

Bij ons staat er ook een shetlander hengst op stal met 8 merrie's (paard-formaat).
En hij staat buiten met mijn ruin, kijkt niet op of om naar de merrie's...
Af en toe slaakt hij een keer een kreet als er een paard door de stalgangen loopt, maar dat doet hij net zo goed als het mijn ruin is.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:54

Hihi... er wordt even vaak nee als ja gezegd, zo'n beetje. Lastig! Ik denk dat ik hem inderdaad maar hengst houdt voor zolang als mogelijk is. Dan loop ik geen risico's, moet dan alleen af en toe wat puzzelen maar dat is geen probleem.

Mensen die ervaring hebben met een hengst bij een merrie zetten tijdens de winterperiode (dus wanneer de merrie niet hengstig wordt)? Als dat mogelijk is zou dat helemaal fijn zijn natuurlijk.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:00

Er zijn zat merries die 's winters ook hengstig worden. Voor ons dan misschien minder duidelijk zichtbaar, maar een hengst herkent ze echt wel.

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:03

Als je wil weten of hij verandert qua karakter of gedrag zou je chemische castratie nog kunnen proberen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:06

Mijn shet is ook nog hengst en staat samen met mijn ruin en merrie in de wei hij heeft totaal geen interesse in de merrie en zij ook niet in hem. Gaat al ruim 2 jaar goed zo

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 19:08

marionblo schreef:
Er zijn zat merries die 's winters ook hengstig worden. Voor ons dan misschien minder duidelijk zichtbaar, maar een hengst herkent ze echt wel.

Zou ik dat dan wel merken als ik zie dat ze ineens wel in hem geïnteresserd is?

Chemische castratie, nooit van gehoord. Zal het eens opzoeken.

Hoe oud is je hengstje Mossel? :)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:08

Hij is 3

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:14

Als je geen drachtige merrie wil, moet je geen hengst en merrie samen zetten. Ook niet winters. Je bent niet de hele dag erbij en zoveel is er niet voor nodig.

In principe heb ik niets tegen hengsten en shetjes zijn als hengst redelijk makkelijk te houden. Je kan het aankijken hoe het gaat, zowel in het land als in het werk. Ik ken hengsten die zonder problemen te werken zijn naast merries, maar ook paarden die alleen maar bezig waren met hun hormonen en vergaten te eten. Hoe staat de stalhouder ertegenover? En is de afrastering goed genoeg tegen ontsnappen bestand?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:42

Pacific schreef:
Ja, dat klopt. Ik had bij een groter paard makkelijker de keuze gemaakt te laten castreren, denk ik. Mocht hij gek gaan doen, verwacht ik wel dat ik de mogelijkheid heb hem op zijn plaats te zetten. Staat jouw hengst alleen?

Hij staat gewoon in een kudde, alleen dan natuurlijk wel zonder merries; maja, op hoeveel stallen staan ruinen en merries toch al gescheiden, dus een belemmering is dat voor mij niet.

Zolang hij gewoon sociaal kan zijn zonder door draden te gaan, en gewoon normaal doet als ik aan het werk met hem ben of op de poetsplaats naast een merrie staat, ga ik zijn hormoonhuishouding niet in de war schoppen. Word het op wat voor manier dan ook onhandig wordt dan is 't klaar en wordt t knip-knip.

Enige nadeel die ik nu kan verzinnen is dat hij wel als een hengst speelt, fanatiek dus met veel bijten, en daardoor wordt er met hem dus ook ruw omgegaan, en dat kost me nogal wat dekens.
Denk dat dat gedrag wel minder is als hij ruin zou zijn. Maja; dat is ook gokken.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 20:52

Oké Toydoll, duidelijk. Dat ruwe spelen merk ik ook wel, hoewel de ruin van mijn vriendin dat evengoed met hem doet (die is zelfs de baas over hem). Gelukkig geen dekens hier, dus dat probleem heb ik niet. In de kudde speelt ie ook niet zo gek.

Mijn stalhouder vindt het prima, zolang hij dus te handhaven blijft. En als er een merrie bij komt van een andere klant moet ik wel zorgen dat ik iets anders bedenk. Gelukkig dan altijd de mogelijkheid uit te wijken naar mijn eigen stukje land straks en hij zou op mijn huidige stalling eventueel apart in de bak/paddock kunnen. De omheining van de bak is in ieder geval prima, op mijn eigen stukje moet het nog gemaakt worden. Hij heeft respect voor het draad, dat scheelt.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:53

Hier ook 4 mini hengsten in alle leeftijden.
Ze zijn alle 4 erg verschillend in hun "hengst" zijn maar zijn stuk voor heel goed te hanteren.
Ze lopen ook gezellig met zn 4e samen en dat gaat prima.
Ik rij veel wedstrijden met ze en daar zien ze natuurlijk ook merries wat ook goed te doen is.

Ik vind ook zolang het goed gaat en de hengst met soortgenoten kan blijven waarom castreren, wanneer het niet meer gaat is dat altijd nog een optie