Dun paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 13:35

Hallo,

Ik plaats dit topic onder de naam van iemand anders (met toestemming) zij heeft een probleem met haar paard en zal dit topic ook meelezen.

Mijn vriendinnetje M heeft een Welshpony Indy. Indy is in de zomer altijd stevig, tegen het dikke aan en in de winter ook. Nu, dat we naar de zomer toegaan, is Indy erg veel afgevallen. Haar billen zijn ingevallen en vanaf een afstandje zie je al wat ribben. Indy staat 24/7 op de wei en kan naar binnen. Ze krijgt in de ochtend 1 schep brok en in de avond 1 schep. Dit is basisbrok. Daarnaast krijgen ze in de ochtend en avond een hangnet met hooi. Indy eet hier veel van.
Indy is op een week veel vermagerd. We hebben vaker gezien dat ze afvalt en schommelt met haar gewicht, maar niet ineens zoveel. Iemand ideeën of tips voor betere voeding/ziekte?

Groetjes,

PowerReiner

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:37

Even DA bellen, zoveel afvallen in 1 week kan niet goed zijn.
Is er nog over van het hooinet als hij weer gevuld wordt?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:38

Da bellen. In verharen gaat energie zitten maar niet zoveel dat ze zoveel en zo snel afvallen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:44

Ik zou de dierenarts langs laten komen.
Een Welshpony die 2 kg brok per dag krijgt en 2 volle hooinetten zal normaal gesproken flink aankomen en zeker niet afvallen.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:45

Ik zou sowieso de DA bellen, kan meer achter zitten.
Hoe oud is ze, oudere paarden vallen namelijk ook al sneller in.
Eet ze wel gewoom goed, ze kan namelijk ook iets aan haar tanden oid hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:46

Als die in 1 week echt veel afgevallen is dan ben ik het met de mensen boven mij eens en dat is dierenarts bellen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:47

Is het gebit in orde?
Hoe oud is ze?
Ik heb goede ervaringen met seniores priores van subli.
Ik zou er in eerste instantie een tandarts of veearts bij halen.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:02

Ik zou de dierenarts de pony laten nakijken, het is niet normaal dat hij in zo'n korte tijd zoveel afvalt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:04

Bij ons zijn ze ook dun, dat komt omdat er nog steeds geen gras genoeg groeit. Komt straks wel weer goed.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:08

Meer ruwvoer voeren. Kans is groot dat je hooi te weinig voedingstoffen biedt. Daarnaast vind ik 2 kilo brok erg veel voor een Welsh pony.

DA bellen en op wormen + tanden laten checken. Laat de DA gelijk ook je hooi beoorderen.

Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:08

wanneer is ze voor het laatst ontwormd?het is nu de periode van de bloedwormen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:09

mrie schreef:
Bij ons zijn ze ook dun, dat komt omdat er nog steeds geen gras genoeg groeit. Komt straks wel weer goed.

Ik begrijp hieruit dat je dus niet bijvoert? Wat erg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:10

PowerReiner schreef:
mrie schreef:

huh...dit kan toch niet? :7

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:18

PowerReiner schreef:
mrie schreef:

Ja ik ben echt heel wreed.
De juiste vraag is : Goh voer je dan niet bij? 8)7

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:21

het is trouwens heel natuurlijk dat een paard swinters inteert op zijn reserves van de zomer en najaar.
Een paard de hele winter volstoppen met voer zodat hij moddervet de winter uitkomt en vervolgens in het voorjaar daar weer vetter bovenop word...is niet goed.
Maar er is een middenweg ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:33

Ik zou even de dierenarts langs laten komen. Die van mij is ook erg dun uit de winter gekomen, terwijl ik haar meer voer dan normaal en ze normaal met dit voer te dik zou zijn. Even bloed laten nakijken op wormen en afwijkende waarden en mest en haar tanden laten nakijken. Ze had een lichte wormbesmetting en verder waren alle waarden goed. Dus bij haar is het waarschijnlijk toch de overgang naar de lente toe, verharen kost ook veel energie. Nu is ze weer goed ontwormt en het gras begint nu te groeien en ze begint nu weer wat aan te komen. Aankomende winter ga ik haar olie en bietenpulp bijvoeren op advies van mijn dierenarts, want ze wordt nu ook een jaartje ouder.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:36

PowerReiner schreef:
mrie schreef:

Ja ik ben echt heel wreed.
De juiste vraag is : Goh voer je dan niet bij? 8)7

Haha nee zo bedoelde ik het niet.
Dus hierbij opnieuw: Goh voer je dan niet bij :+

Het is inderdaad natuurlijk dat een paard inteert op zijn reserves, maar is dit in gevangenschap nodig? Nee denk ik niet.
Een ander uiterste is de hele winter volstoppen zodat ie moddervet wordt, dat is ook niet gezond.
Maar het lijkt mij wel logisch dat als je paard de hele winter op weiland staat waar dus blijkbaar niet genoeg gras staat bijvoert met ruwvoer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:38

Hier idd ook de tip om eerst een (goede!) tandarts te laten komen, zit daar geen probleem dan een dierenarts, en sowieso ook even een goede wormkuur geven.
Nu met de rui hebben veel paarden het even wat moeilijker. Voer wat lijnzaadolie bij en eventueel een vitaminespuit.
Verder gewoon lekker veel hooi voeren, onbeperkt liefst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:31

VSW → MD

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:06

Als de paarden bij ons binnen zijn (staan 's nachts binnen) krijgen ze vrijwel onbeperkt hooi van eigen land en de hoeveelheid basisbrok die de eigenaar aangeeft. Ze zijn aan het einde van de winter dus wel wat dunner maar komen echt niet om van de honger. Nu hebben we één koetspaard wat volop getraind wordt en dat beest is al zo rank als een breinaald. Ondanks 2 kilo brok veel hooi, slobber en wat hij aan gras kan vinden staan de ribben er nu wel op.. Toch geven we niet meer want dan is meneer een pietsje te energiek. Pietsje maar hoor...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:42

Ik zou ook een DA erbij halen. In eerste instantie denk ik aan een wormbesmetting, je DA kan checken of dit zo is, en het juiste ontwormmiddel voorschrijven.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:47

Wat al eerder is gezegd.. Ik denk ook direct aan wormen.
Is ze recent ontwormd/onderzocht op wormen in de mest? Ik heb er ook eentje die vaak dun was, tot ik eindelijk een goed ontwormingsmiddel kreeg (op basis van mestonderzoek, dus niet het standaard ontwormingsmiddel). Nu is hij bijna te dik haha.

Verder: als ze eet, knoeit ze dan erg veel? Vallen er proppen hooi uit haar mond? Zo ja, dan zou ik eerst de tandarts bellen. Zo niet, dan direct de dierenarts, want in een week zoveel afvallen is echt heel snel.

Succes en hopelijk komt ze snel wat aan.