Verdikking aan straal ( met foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Verdikking aan straal ( met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 07:36

Bij het uitkrabben van de hoeven van mijn paard merkte ik een soort van verdikking op op de straal.

Ik heb er foto's van gemaakt, maak me een beetje zorgen omdat me dit nooit eerder is opgevallen.

De hoefsmid komt binnen 10 dagen.
Hij wordt natuurlijk bekapt.

In zijn kootholte heeft hij restverschijnselen van zijn vasculitis. Hij is nu 24 jaar, we kunnen daar niets meer aan doen, wel heeft hij er weinig last van.

Maar in ieder geval, het is zijn hoef die me zorgen baart, iemand een idee?

http://www.mijnalbum.be/Album=PNS7AA3F

hagelslag

Re: Verdikking aan straal ( met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:57

Volgens mij komt dit door de natte periode, tenminste dit lijkt mij het logischt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:19

Misschien even foto's maken van schone hoeven..... kan er niet veel van zeggen zo.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:13

Deze foto's laten de straal niet zien maar de hoefballen. Ik weet niet precies wat je bedoelt, wat ik zie is een stuk verweekt weefsel midden achter. Het verweken van het weefsel komt gewoon omdat het buiten nat is dus dat is niet raar. De straalgroeve loopt wat te ver door, dit kan duiden op rotstraal. In dit geval zou ik dagelijks even een stukkie keukenrol er doorheen halen om het te drogen en vuil er uit te halen.
Ik vind ook dat het haar aan de achterzijde raar uit staat, alsof er onder dat haar allemaal korsten zitten of zo. Ik kan het helemaal mis hebben dus effe voelen en dan hoop ik maar dat ik het mis heb.
Verder kan ik niet zo veel zeggen, daarvoor zou ik een foto er bij willen zien van de achterzijde terwijl de hoef gewoon op de grond staat.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:29

mrie schreef:
Deze foto's laten de straal niet zien maar de hoefballen. Ik weet niet precies wat je bedoelt, wat ik zie is een stuk verweekt weefsel midden achter. Het verweken van het weefsel komt gewoon omdat het buiten nat is dus dat is niet raar. De straalgroeve loopt wat te ver door, dit kan duiden op rotstraal. In dit geval zou ik dagelijks even een stukkie keukenrol er doorheen halen om het te drogen en vuil er uit te halen.
Ik vind ook dat het haar aan de achterzijde raar uit staat, alsof er onder dat haar allemaal korsten zitten of zo. Ik kan het helemaal mis hebben dus effe voelen en dan hoop ik maar dat ik het mis heb.
Verder kan ik niet zo veel zeggen, daarvoor zou ik een foto er bij willen zien van de achterzijde terwijl de hoef gewoon op de grond staat.

Habore schreef:
In zijn kootholte heeft hij restverschijnselen van zijn vasculitis. Hij is nu 24 jaar, we kunnen daar niets meer aan doen, wel heeft hij er weinig last van.

bedoel je dit?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:38

Vasculitis is een tijdelijke aandoening waarbij "open" mok ontstaat. Wordt dit niet behandeld dan krijg je einschuss. Einschuss is blijvend, mok en vasculitis niet. Ik begrijp dus niet niet goed wat je bedoelt met restverschijnselen van vasculitis. Wat zijn daar de verschijnselen dan van? Mogelijk praten we over hetzelfde. Even afstemmen dus <<)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:34

Ik bedoel eigenlijk die bult/verdikking wat tussen de hoefballen inzit?
Precies in het verlengde van de straal.

Hij heeft indertijd een zware vasculitis gehad, zijn benen lagen helemaal open, zeker de kootholtes.
Doordat de diagnose door mijn toenmalige DA niet herkend werd, heeft het even geduurd voor we erachter waren dat het vasculitis was.
Gelukkig heeft mijn huidige DA het herkend en hebben we therapie kunnen inzetten.

Helaas heeft hij hier een soort korsten aan overgehouden, waarschijnlijk omdat de bloedvaten zich niet meer voldoende hebben kunnen herstellen. Die korstjes gaan niet meer weg. Of ja ze vallen af en dan komen er weer andere in de plaats.
Dus ik smeer er om de twee dagen een laagje cicaderm op, anders is de huid heel droog en barst ze open.
Soms komt er een ontsteking in en dan zetten we het voor enkele weken in verband met honingzalf, de huid is dan duidelijk rustiger.
Ik heb ook al gelezen dat bij paarden met vasculitis het kan helpen om tegendruk te geven voor de bloedvaten, vandaar het verband, maar constant in het verband is bijna niet te doen. Hij haalt het er ook gewoonweg vanaf.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:48

Dat is een verlenging van de straalgroeve. Dit duid er op dat er mogelijk rotstraal aan het ontstaan is. De makkelijke manier om hier nu mee om te gaan is dagelijks een stuk keukenpapier door de groeve halen zodat vuil mee komt en de boel droog wordt. Snuffel is goed aan dit gedeelte, stinkt het of ruik je een gezonde hoefjes lucht. Als het stinkt dan is er al rotstraal ontstaan. Er zijn hier vast wel topics waar in staat hoe je daar dan weer mee om kan gaan. Als het flexibele weefsel van de straal droger wordt zie je ook dat deze groeve en het stukkie wat uitsteekt verdwijnt.