Voedselnijd of honger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Voedselnijd of honger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 14:17

Mijn paard staat nu bijna een week op een nieuwe weide, 24u buiten met groot schuilhok, idem als vroeger.

Voorheen stond hij met 3 andere paarden op een weide van ongeveer 6ha. Daar werd des winter dan ook nog eens een grote baal hooi in gelegd waar ze non-stop van konden eten. Ik gaf hem niets bij van krachtvoeder en hij stond zo vet als een varken..

Nu staat hij samen met een tinker op een weide van ongeveer 35 à 40 are. Er staat natuurlijk een pak minder gras, maar ze is niet kaalgevreten. Dagelijks krijgt mijn paard nu gerstemix van Mijten als (kracht)voeder en krijgen ze ongeveer 10kg hooi per dag (in hooinet) en dagelijks extra wortels.

Wat mij opvalt is dat mijn paard wat zenuwachtiger is dan normaal. Ik heb het krachtvoeder nagekeken, maar daar zit niets in waar hij zenuwachtig van zou kunnen zijn. Bij het eten jaagt hij de tinker ook weg, aan het hooi staat hij ook vaak te schrokken. Vroeger kwam ik aan op de weide en stond hij altijd te grazen, nu komt hij meteen afgelopen.

Zou hij honger hebben? Of gewoon bang dat hij niet genoeg krijgt ofzo? Het heeft de afgelopen dagen wel zo goed als dagelijks serieus geregeld en soms wel storm geweest.

Angela

Re: Voedselnijd of honger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:51

Krachtvoer doet soms rare dingen met een paard. Ken veel paarden die rustig staan te grazen de hele dag, maar zich daarna volledig op het krachtvoer, en het hooi storten. Blijkbaar is dat erg lekker.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:36

Van gerstenmix kunnen ze effectief wel nerveuzer of drukker worden.
Ik heb 1 maand mijn vorige merrie daarop gezet (wegens goede ervaringen in het verleden met andere paarden) en dat was een hel. Ze is altijd al vinnig geweest, maar werd nog veel erger. Is zelfs aan de longe 2x volledig tegen de grond gegaan omdat ze zo hard ging en haar bocht niet meer haalde

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 09:41

Echt?
Is er een ander voer dat ik kan halen om mijn paard in de plaats te geven? Hij wordt recreatief bereden dus echt veel heeft ie niet nodig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:43

Het is guur geweest afgelopen dagen, dan verbranden ze veel meer energie dus zou best kunnen dat hij toch wat meer ruwvoer nodig heeft gehad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:46

10 kilo hooi per dag? Per paard of totaal?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:07

Ik vind 10 kilo voor een paard wat weinig.
Zou kijken of daar in elk geval 15 kilo van gemaakt kan worden...denk dat je paard dan misschien wel wat rustiger word

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:44

10 kilo per paard is ookal niet veel, maar 10 voor 2 zou heel weinig zijn. Mijn pony en paard (1,40 en 1,62) krijgen een baaltje per dag van 27,5 kg, dit is net genoeg. Paard krijgt nog 2 maal daags schep brok en de pony niks.

Misschien toch vanwege te weinig voer?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:49

Die van mij kunnen de hele dag door eten, maar reageren ook fel op brokjes. Daar zijn ze dol op.

Is dat hooi ook op binnen een dag? Anders zou ik het hooi opschroeven en verder iets van een vitamine korrel bijvoeren. Als hij nu zo fel reageert kan het ook zijn dat hij teveel binnen krijgt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:08

Ik zou proberen het hooi wat op te voeren, zodat ze onbeperkt krijgen. Mogelijk zal daarmee je zenuwachtigheid verdwijnen. Misschien dat hij idd honger heeft, en meer behoefte heeft aan hooi. Opzich niet heel raar met het rare weer van de afgelopen tijd. Mijn paard eet in haar up bijna 14 kilo hooi in 24/7 op...

Voernijd door te veel energie, vraag ik mij af. Ik zou eerst honger en behoefte uitsluiten, door meer aan te bieden. Al blijven ze hier op hun muesli altijd wel fel, ondanks het onbeperkte hooi.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:20

Op dit moment is het idd twee hooinetten van elk 5 kg hooi, 2 à 3 kg krachtvoeder, wortels, en dan het gras op de weide.
Ik vind het persoonlijk te weinig hooi, ik zou willen opdrijven naar 20kg per dag hooi voor de twee paardjes (zijn beide 1m50). Maar ik heb de indruk dat de weide-eigenares haar beleid van 6 jaar op deze manier werken niet meteen wilt veranderen. Haar tinker staat wel niet te mager, terwijl mijn paard wel serieus te vet staat. Misschien is mijn voedselbeleid ook niet het meest juiste en is mijn paard gewoon vooral gewend aan ALTIJD continue eten te hebben. Misschien wordt ie daar ook wat chagrijnig van?

Ik kan inderdaad op dit moment niet goed aanstippen of het honger is dan wel iets anders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:44

Wat een krachtvoer! Mijn merrie krijgt nog geeneens een schep basisbrok pet dag. die is 174 en wordt 5 keer per week dressuur getraind

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:54

Lang te vet brengt een disbalans in de hormonenhuishouding teweeg...waaronder ook het leptine hormoon valt, verantwoordelijk voor het verzadigings- en hongergevoel. Er ontstaat dan een soort van leptine-resistentie...kort door de bocht, paard krijgt geen info meer door wanneer het genoeg gegeten heeft en blijft dus vreten...daarom dat het bij veel paarden die al te vet zijn, lijkt of ze constant honger hebben.
Ik zou het krachtvoer zeker achterwege laten en een dieet gaan uitstippelen voor er zich al te grote gezondheidsproblemen gaan voordoen....

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 11:13

Krachtvoeder = kruidenmengeling. Verkeerd verwoord :). Muesli in feite dan.
Zou ik die extra mengeling dan ook beter laten, nee toch?

http://www.mijten.be/_ln/paarden_gerstemix.php?part=pv
Dit krijgt hij nu. Die 2kg is wel verdeeld, niet in één keer.
Heeft ie het voorbije jaar wel niet gekregen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:31

O jee je bent toch net verhuisd? Was dit de wei waar ze nu met zijn tweeen stonden en waar het ruwvoer iets zou worden opgevoerd?

10 kilo hooi per dag voor twee paarden is veel en veel te weinig en 2 a 3 kilo krachtvoer weer veel te veel.

Een paard moet tussen de 1,5en 2 % van het lichaamsgewicht aan droge stof binnenkrijgen. Hooi bevat ongeveer 80 % droge stof dus 1 kilo hooi is 0,8 kilo droge stof, voordroog of kuil varieert tot ongeveer 60 % uit het hoofd. Als je uitgaat van een paard van 500 kilo (de meesten zijn 600 kilo of meer vaak) dan heb je per paard minstens 7,5 kilo droge stof nodig verdeelt over de hele dag. Is ongeveer 9 kilo hooi.

Per paard dus als je uitgaat van 500 kilo. Dan is 10 kilo hooi met zijn tweeen echt veel te weinig. Gras bevat nu eigenlijk geen voeding nog.

Daarnaast komt je paard van een groot stuk and af en staat nunop een kleiner stuk. Dan kunnen ze ook minder goed rennen,

Helaas staat niet de volledig inhoud van de mix op de site. Alleen wat gehaltes maar niet wat er echt inzit. Ook het suikergehalte mist op de site.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:49

granen maken veel paarden erg kriebelig.
granen is zetmeel is energie.

de hoeveelheid granen die in je muesli zit staat niet vermeld, maar er staat wel dat de muesli op basis van gerst en spelt is, wat allebei granen zijn.

je zou over kunnen stappen op een krachtvoer (muesli of brok) met een heel laag suiker en zetmeel gehalte. hiermee verminder je direct al het drukke gedrag.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:52

Als je paard te dik is, direct de muesli en wortelen schrappen, veel te veel voor je paard.

Ik zou overleggen of er 2 hooinetten van 10kg kunnen komen wellicht.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:00

Gisteren hebben we de paarden een dik uur laten grazen op een mooi stuk weide langs de onze. Na een uur kwamen ze gelijk niks terug naar binnen, zonder morren, zonder lokken of tegenpruttelen :).
Ik vermoed dat een uitgehongerd paard niet zo vlotjes terug binnen zou lopen. Ze hebben hun emmertje mengeling gekregen en de twee hooinetten.
Misschien wordt mijn paard het een beetje gewoon om niet continu te willen eten. Ik geloof best dat hij de afgelopen jaren geen verzadigingsgevoel heeft gehad..