Bang voor aandoening, artrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Bang voor aandoening, artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 22:27

Twee dagen na een lange buitenrit een paar weken geleden liep mijn paard plots kreupel. Ik dacht eerst aan een zweer, dus smid laten komen. Deze constateerde dat de hoefzolen van de voorbenen mijn paard enorm kort versleten waren in de laatste maanden en dit zeer waarschijnlijk de oorzaak was van de kreupelheid, namelijk omdat hij er enorm gevoelig op liep. Ik heb een paar dagen niets met hem gedaan (wel had hij uiteraard weidegang) en hij ging weer regelmatiger lopen. Na wat wikken en weken heb ik met de smid besloten hem voor op ijzers te zetten. Dat ging goed en hij liep er meteen mee weg. Een wereld van verschil ook, want hij stapte al gewoon anders aan de hand, relaxter.

Ik dacht dat hij misschien al heel lang last had gehad van die gevoeligheid (zielig...), want het verklaart ook wel wat dingen waar ik tegenaan liep met hem. Maar ineens las ik een soortgelijk verhaal en dat paard bleek artrose te hebben. Het slaat misschien nergens op, maar nu maak ik me zorgen of we wel de goede diagnose hebben gesteld. Mijn paard is na die lange rit kreupel gaan lopen, dat symptoom past ook bij artrose, toch? Het heeft geen zin om te piekeren, ik weet het, maar ik doe het wel. Wat vinden jullie: alsnog checken op atrose, klinkt dat logisch mbt mijn verhaal? Of lekker doorrijden nu het goed gaat met de ijzers?
:(

taverno

Re: Bang voor aandoening, artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 06:31

Ik zou hem zeker na laten kijken.
Mijn paard heeft al 7 jaar artrose en die loopt juist beter na een lange rit en slechter als hij niets doet.

Je zou kunnen overwegen om hem op een breakover/equilibrium/comfort ijzer met afrol te zetten en een zooltje er tussen.

Maar een goede diagnose lijkt me eerst beter.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:00

Als de hoeven echt kort waren, dan is het helemaal niet raar dat het paard daar pijnlijk op loopt, dat doet ieder paard, ook de kerngezonde. Als het paard op ijzers goed beweegt, dan zou ik niet meteen mezelf gek maken door aan artrose te denken.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:07

Daar heb je gelijk in Angela, misschien (en hopelijk) maak ik me druk om niets.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:10

Ik ga met Angela mee. Die van mij liep ook kreupel door gevoelige hoeven en ik maakte mezelf helemaal gek met alle symptomen die overeen kwamen met artrose. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn. Wekenlang slechte nachtrust gehad om niks :')

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:12

Een van de symptomen bij Arthrose zijn opstartproblemen. Dus de pijn wordt naarmate je beweegt minder.
Het hebben van ijzers heeft hierop geen invloed. Dus als je nu je paard gewoon rad uit stal haalt en kunt gaan rijden lijkt het me voor de hand liggender dat het ligt aan te korte hoeven en niet aan arthrose.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:48

Het lijkt er wel op inderdaad. Opstartproblemen in welke zin precies? Uit stal halen is geen probleem, hij loopt zelfs soepeler mee dan zonder ijzers, wereld van verschil. Met rijden is een ander verhaal, lastig in ontspanning te rijden en dit komt echt pas na een half uur. Maar goed, dit kan ook wel liggen aan zijn leeftijd en het groene niveau nog.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:59

opstart problemen als bij aanvang van het rijden stijf zijn, langzamr lopen dan normaal, lange opwarmtijd nodig hebben, hier en daar kreupelen maar dat gaat snel over als je doorrijd..
Dat soort opstart problemen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:01

Opstart problemen in de zin van stijf/ niet helemaal rad lopen.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:02

Nee, geen stijfheid..

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:36

Als ik je verhaal zo hoor denk ik dat de problemen eerder veroorzaakt worden door de gevoelige zolen. Vooral omdat je paard met ijzers beter loopt en soepel uit stal komt smorgens. Ik zou me niet te veel zorgen maken.. En in het ergste geval laat je foto's maken van de benen, dan weet je het zeker. Maar ik zou daar nog geen aanleiding toe zien in jou geval.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 08:30

Ik heb gisteren best fijn gereden en denk dat ik me wat minder zorgen moet maken. Lastig hoor! Maar op de foto zetten kan altijd een keer natuurlijk inderdaad. Bedankt voor jullie reacties!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:19

ik zou als je het financieel goed aankan, voor de zekerheid foto's laten maken.
Ik ben er met 1 van mijn paarden ook per toeval achter gekomen. En die heeft nog nooit een pas kreupel gelopen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:38

Artrose is niet met een ijzertje te verhelpen. Ik denk echt dat de zolen te dun zijn geweest. Dan geeft een ijzer verlichting.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:42

Maar wat is de reden van de (ineens?) te dunnen zolen?? Worden de voeten anders belast door anders te gaan lopen en waar zou dat dan vandaag komen?

Een paar foto's van de benen is niet zo kostbaar.

Hoe gaat het nu?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 12:38

het gaat een stuk beter! Hij loopt prima, wereld van verschil met ijzers! Was dus echt de gevoeligheid en ik ben echt gerustgesteld (voorlopig haha)!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:37

Gelukkig maar! Maak je niet te veel zorgen en geniet van je paardje ;)