Relaquine verdovingspasta

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneeee

Relaquine verdovingspasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:11

Halloo

A.s. zaterdag word mijn paardje opgehaald met de trailer, aangezien de vorige keer ook geen succes was en ze hier is gekomen met verdovingspasta, wil ik dat nu weer doen. Ze heeft zaterdag een reis van 1,5 tot 2 uur.
Nu heb ik bij de dierarts Relaquine gehaald, er werd gezegd dat de hele spuit er in moet, nu vraag ik me af of dit niet te veel is? Ik ben bang dat ik haar anders ''plat spuit''
Ik heb een slanke draver van 1.60 hoog. Er zit 35 mg in 1 spuit. Ik zou echt niet weten hoe zwaar ze is.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Alvast bedankt

Ayasha
Blogger

Re: Relaquine verdovingspasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:17

De hele spuit gaat niet helpen. Je moet kijken naar hoeveel het paard weegt.
Ik kreeg met 1 streepje een paard van 250kg op het slaperige af.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:19

Als je dierenarts jouw paard kent en zegt dat er een hele spuit in moet, zou ik dat maar gewoon doen. Hoewel ik een hele spuit voor een ranke draver wat veel vind.

Je weet natuurlijk nooit hoe ze gaan reageren voordat je het een keer uitprobeert.

Waar ik meer voorstander van ben is gewoon een paar keer in rust oefenen en je paard vertrouwd maken met de trailer, maar ja, daar is het nu een beetje te laat voor.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:26

In de gebruiksaanwijzing staat dat je bij een paard van 500 kg 2,5 ml moet geven (2 en half streepje dus). Dit is wel echt een groot verschil me wat de dierenarts zei. Ook zei hij dat dit spul niet heel sterk is, vandaar dat de hele spuit er wel in mocht.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:29

Jasmijn159 schreef:
Als je dierenarts jouw paard kent en zegt dat er een hele spuit in moet, zou ik dat maar gewoon doen. Hoewel ik een hele spuit voor een ranke draver wat veel vind.

Je weet natuurlijk nooit hoe ze gaan reageren voordat je het een keer uitprobeert.

Waar ik meer voorstander van ben is gewoon een paar keer in rust oefenen en je paard vertrouwd maken met de trailer, maar ja, daar is het nu een beetje te laat voor.

Ik ben het helemaal met je eens. Ze stond te koop en was in een paar dagen verkocht, anderhalf week later (zaterdag) word ze al opgehaald. Heb helaas geen tijd voor gehad om hier echt mee te oefenen aangezien ik gewoon 5 dagen werk en 1 dag naar school ga. Met het slechte weer gister was ik wel vrij, maar ik ga niet met deze pittige dame in de storm voor het eerst oefenen met de trailer...

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:29

xLianneeee schreef:
In de gebruiksaanwijzing staat dat je bij een paard van 500 kg 2,5 ml moet geven (2 en half streepje dus). Dit is wel echt een groot verschil me wat de dierenarts zei. Ook zei hij dat dit spul niet heel sterk is, vandaar dat de hele spuit er wel in mocht.

Zou zeker niet de hele spuit erin doen.
Ook zou ik als ik jou was nu vast eens een klein beetje proberen zodat je kan zien hoe je paard reageerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:33

Op de info van relaquine staat dat de dosis max X1,5 gedaan mag worden, meer geven zorgt niet voor meer sedatie maar wel meer kans op bijwerkingen.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:12

Voor vervoer op de trailer zou ik zeker niet de hele spuit geven. Ze worden er een soort van dronken van en staan daardoor niet meer stevig op de benen.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:42

Ik schat dat een slanke draver niet zwaarder is dan ongeveer 600kg. Vind een hele spuit ook wel veel. En inderdaad als het paard niet stevig meer op z'n benen staat is het nog bloedlink om zo'n dier in de trailer te zetten. Aangezien de reis best lang is, heb je nog een risico dat het paard gaat liggen in de trailer en dat is echt niet handig.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:50

2,5 streepje is meer dan voldoende.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:07

Hou wel in de gaten dat je het geeft en in laat werken als het paard nog rustig is. Meer dan 2,5 streepje zou ik niet doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:10

xLianneeee schreef:
Halloo

A.s. zaterdag word mijn paardje opgehaald met de trailer, aangezien de vorige keer ook geen succes was en ze hier is gekomen met verdovingspasta, wil ik dat nu weer doen. Ze heeft zaterdag een reis van 1,5 tot 2 uur.
Nu heb ik bij de dierarts Relaquine gehaald, er werd gezegd dat de hele spuit er in moet, nu vraag ik me af of dit niet te veel is? Ik ben bang dat ik haar anders ''plat spuit''
Ik heb een slanke draver van 1.60 hoog. Er zit 35 mg in 1 spuit. Ik zou echt niet weten hoe zwaar ze is.

Alvast bedankt

Je hebt gelijk, je kunt beter de Bokt meningen gebruiken dan het advies van een deskundig dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:17

janderegelaa schreef:
xLianneeee schreef:
Halloo

Alvast bedankt

Je hebt gelijk, je kunt beter de Bokt meningen gebruiken dan het advies van een deskundig dierenarts!

Nou...in dit geval misschien wel. Want in de bijsluiter staat:

"Verhoging van de dosering tot boven de aanbevolen dosering resulteert in verlengde werking en bijwerkingen, maar niet in een diepere sedatie."

Ik denk dat ze dat niet voor niets in de bijsluiter zetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:22

Je mag de dosis x 1,5 doen. Dat zou 900 kilo zijn. TS had in die paar jaar beter kunnen oefenen met trailerladen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:24

Er zit trouwens geen 35mg per spuit in, maar per ml. Er zit 10 ml in, dus 350mg per spuit.
Advies is 0,15mg per kilo met een maximum van 1,5x die hoeveelheid. Dus bij een paard vaan 550 kg max 123,75mg = 3,5 streepje.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:29

Een paard dat erg zwaar verdoofd is wil ook de trailer niet op, en kan ook nog raar van de laadklep vallen omdat hij niet snel reageert. Lichte verdoving heb je meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:36

janderegelaa schreef:
Je mag de dosis x 1,5 doen. Dat zou 900 kilo zijn.

Ja. Maar zelfs dat is bij lange na geen hele spuit.

Citaat:
TS had in die paar jaar beter kunnen oefenen met trailerladen.

Dat lijkt mij ook een betere oplossing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:50

janderegelaa schreef:
Je mag de dosis x 1,5 doen. Dat zou 900 kilo zijn. TS had in die paar jaar beter kunnen oefenen met trailerladen.

Dat is nu te laat en X1,5 kom je nog niet aan een hele spuit, niet eens een halve. Dus ja, in dit geval is bokt volgen wellicht een beter plan (of gewoon wat op het product zelf staat; meer geven sedeerd niet dieper maar geeft meer kans op bijwerkingen)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:53

Zou er mee uitkijken, je wil hem wel stevig op de trailer hebben staan.... Als die d'r in omdondert ben je nog verder van huis!

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:47

janderegelaa schreef:
xLianneeee schreef:
Halloo

Alvast bedankt

Nou sorry hoor. Toevallig heb ik nooit een dierenarts bij mijn paard gehad op 1x na. bij jaarlijkse enting. Hij heeft ook geen idee om wat voor dier het gaat, hoe groot, gewicht, karakter enz. Hij heeft er ook niet eens naar gevraagd.

Waarom zou ik mijn paard plat spuiten op zijn advies? iedereen die ik vraag raad het me af. Waarom zou ik haar 3x meer dosis geven als word aangeraden?

De laatste keer is ze hier ook gekomen met die pasta. We hebben 2 uur geprobeerd om haar in te laden. Ze steigerde en sloeg met haar benen omdat ze gewoon niet wou. Daarom leek mij het gewoon verstandig om haar nu weer die pasta te geven.

En ja, ik had ook beter kunnen oefenen met de trailer. Daar ben ik het mee eens.
Ik vraag hier niet om een discussie, ik wou gewoon jullie ervaringen weten.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:53

Bedankt iedereen. Ik ga zeker die hele spuit niet geven morgen, ik wil geen risico's lopen

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:09

Is het verhuizen goed verlopen?

Het is algemeen bekend dat heel bokt jouw paard beter kent dan jij zelf. Ik heb in februari een hele discussie veroorzaakt omdat ik zeker wist dat mijn pony koliek kreeg van een medicijn, maar volgens bokt kan dat niet en zelf ken ik mijn pony na 26 jaar natuurlijk nauwelijks....;)

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:13

De verhuizing is goed afgelopen! Ze was nog behoorlijk bij, een klein beetje verduft. In 15 minuten stond ze op de trailer!