paard ziek, wat kan het zijn ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

paard ziek, wat kan het zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:22

hallo even een vraag voor de bokkers hier.
ik heb de hoop dat we misschien met zijn allen kunnen vinden wat mijn paardje kan mankeren.

mijn paardje is vanaf vorige week donderdag morgen niet zichzelf.
we zijn rond 12 uur met haar naar de DA geweest en daar is de opgevoeld en gecontroleerd op wormen en zand. ze heeft via neussonde paraffine gekregen en ook heeft ze pijnstilling via dr bloed gekregen.
paardje knapte na ongeveer 2 uurtjes wel redelijk goed op, en begon weer wat te eten.
helaas einde van de middag weer erg down, dus weer de DA gebeld. darmgeluid, hartslag en temperatuur goed. opvoelen vond het paard maar niks (paard vind mannelijke arts blijkbaar niet fijn)

dagen daarna langzaamaan steeds kleine beetjes voeren en steeds iets meer. helaas blijft ze erg sloom in haar gedrag, en het eten gaat steeds weer iets slechter.
we kunnen zoveel mogelijk voeren als we willen, maar mevrouw eet amper.
wel poept en plast ze erg veel. de mest is veranderd in koeienvlaai, maar soms komen er ook nog "gewone" mestballen tussendoor.

vandaag weer de dierenarts gebeld, en ook die weet niet wat ze mankeerd. morgen ochtend word er gelijk overlegd met de andere artsen en gaan we haar proberen weer te onderzoeken.

al met al het hele verhaal van de afgelopen dagen samengevat:

gedraagt zich anders dan normaal sinds donderdag 26 maart
wil niet eten (allerlei soorten voer geprobeerd)
is erg ingevallen bij de vlanken/kont in deze paar dagen
gebit alles is goed, en ze heeft geen wormen volgens de DA

het gaat trouwens om een friese merrie van bijna 5
ze staat in een stal zonder stro omdat ze alleen hooi en muesli/brok mag hebben.
en zodra ik haar nu buiten zet gaat ze gelijk zand eten (ondanks grasmasker)

wie o wie heeft een idee wat mijn paardje zo ziek kan maken ?
Laatst bijgewerkt door SCC op 31-03-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:24

Is er bloed afgenomen?

Ik neem aan dat ze paraffine per sonde kreeg en geen penicilline? Van paraffine is het wel de bedoeling dat de mest wat dunner wordt, zodat het er soepeler uit kan. Is dit eenmalig gebeurd?

Paard heeft nog steeds geen koorts?
Laatst bijgewerkt door Jasmijn159 op 31-03-15 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:25

misschien zeg je het zelf al ..zand...kunnen ze flink ziek van zijn...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:27

Zandkoliek! Daar kunnen paarden echt een flinke periode wisselend ziek van zijn. Ook de dunne mest met af en toe goede mestballen past daar goed bij. wbt diagnostiek: je zou evt een rontgenfoto kunnen laten maken van de buik, hoewel dat bij een groot paard vaak tegen valt, om te kijken of daar zand op te zien is. En anders toch nog een aantal keer zand in een opvoelhandschoen/emmer doen met water daarbij en dit doorkneden en even laten hangen/staan om te kijken of hier zand in zit. Therapie wbt zandkoliek; laxeren met paraffine (geen penicilline ;)) en eventueel door de sonde ook psyllium/vlozaad geven. Sowieso psyllium/vlozaad door het voer geven bij een paard wat zand eet. Daarnaast is helemaal vasten voor zandkoliekers ook niet zo geschikt, regelmatig kleine beetjes laten eten om de peristaltiek op gang te houden!

Jasmijn159

Re: paard ziek, wat kan het zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:30

Zand kunnen ze vaak ook wel zien op een buikecho.. Zakt namelijk naar beneden!

Je zou nu vast kunnen beginnen met lijnzaad bij je krachtvoer geven. En zelf even meerder dagen achter elkaar de mest testen op zand. Misschien heeft je dierenarts net een mestballetje getest waar het niet in zat.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:30

Maagzweren? Mocht je op internet een paar spuiten gastrogard kunnen bemachtigen voor een goede prijs zou ik dat in overleg met je DA zeker proberen!
Heeft ze maagzweren dan zal je in twee à drie dagen je oude paard terug hebben en dan weet je wat je te doen staat. Gastrogard wordt in de sport ook preventief gegeven dus geen probleem als ze geen zweren zou hebben.
Je kunt op internet heel veel terug vinden en voor meer info mag je altijd even een pb sturen.

Sterkte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:31

ze gaat nu dus echt doelbewust zand eten?
dat geeft aan dat haar maag of darmen dus echt niet in orde zijn.
in zand kan namelijk iets zitten wat de darmen tot rust brengt.(weet zo gauw niet meer wat)
is er gekeken naar een maagzweer?
en ook bloedonderzoek gedaan?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:31

Jasmijn159 schreef:
Is er bloed afgenomen?

Ik neem aan dat ze paraffine per sonde kreeg en geen penicilline? Van paraffine is het wel de bedoeling dat de mest wat dunner wordt, zodat het er soepeler uit kan. Is dit eenmalig gebeurd?

Paard heeft nog steeds geen koorts?

ja bedoelde inderdaad paraffine.
dit is eenmalig gebeurd. daarna niet meer omdat nu bijna alles er zo dun als wat uitkomt.

bloed word waarschijnlijk morgen afgenomen. is nog niet gedaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:33

als ze nog geen maagzweer had heeft ze die nu wel denk ik,omdat ze amper eet.

Gastroguard is geen slecht idee,verder meer drollen onderzoeken op zand.Hoe wist de da dat ze geen wormen had?Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:36

Mloui schreef:
Zandkoliek! Daar kunnen paarden echt een flinke periode wisselend ziek van zijn. Ook de dunne mest met af en toe goede mestballen past daar goed bij. wbt diagnostiek: je zou evt een rontgenfoto kunnen laten maken van de buik, hoewel dat bij een groot paard vaak tegen valt, om te kijken of daar zand op te zien is. En anders toch nog een aantal keer zand in een opvoelhandschoen/emmer doen met water daarbij en dit doorkneden en even laten hangen/staan om te kijken of hier zand in zit. Therapie wbt zandkoliek; laxeren met paraffine (geen penicilline ;)) en eventueel door de sonde ook psyllium/vlozaad geven. Sowieso psyllium/vlozaad door het voer geven bij een paard wat zand eet. Daarnaast is helemaal vasten voor zandkoliekers ook niet zo geschikt, regelmatig kleine beetjes laten eten om de peristaltiek op gang te houden!

van bijna alle mest die er uit komt hebben we ondertussen handschoenen-monsters van gemaakt. DA gaf bij 3 monsters aan dat wat er te vinden was gezien werd als niks/nauwelijks.

ze krijgt van mij ook al zandweg (in brokjesvorm eet ze het zo uit de hand op)

ze moet van mij eten, dus er ligt genoeg. maar madame vertikt het om te eten.
ik weet inderdaad dat vasten slecht is voor haar darmen.
ze eet nu qua hoeveelheid aan hooi/voordroog/kuil nog minder dan de shet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:38

wanneer was ze voor het laatst ontwormd?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:39

ellepel schreef:
ze gaat nu dus echt doelbewust zand eten?
dat geeft aan dat haar maag of darmen dus echt niet in orde zijn.
in zand kan namelijk iets zitten wat de darmen tot rust brengt.(weet zo gauw niet meer wat)
is er gekeken naar een maagzweer?
en ook bloedonderzoek gedaan?

zodra ze nu in de bak komt is het rollen (doet ze normaal ook)
en daarna gaat ze gelijk met dr neus door het zand.
en dan probeerd ze happen uit het zand te eten. ook graaft ze graag grote kuilen in de bak.
dat wat onder in het gat ligt wil ze het liefste opeten

maagzweer en bloedonderzoek is niet naar gekeken/gezocht. dit omdat ze in eerste instantie echt typisch koliekerig was.

dus echt:
sloom in gedrag
veel gaan liggen en willen rollen
bijten en boos kijken naar buik

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:41

geerke schreef:
als ze nog geen maagzweer had heeft ze die nu wel denk ik,omdat ze amper eet.

Gastroguard is geen slecht idee,verder meer drollen onderzoeken op zand.Hoe wist de da dat ze geen wormen had?Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

ze is voor het laatst ontwormd ergens in oktober
toen was ze al 2 weken niet meer op het land geweest, en tot nu toe heeft ze ook nog geen gras gehad.

de da wist dat ze geen wormen had omdat ze daar ter plekke de mest onderzocht hebben.
(we hebben er met paard minimaal een dik uur gestaan, dus tijd zat voor goed onderzoek lijkt mij)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:42

Zijn haar tanden in orde? Bloed wordt genomen? Baarmoeder niet onrustig omdat het een merrie is? Ik heb er hier een met ingevallen flanken na een zeer erge koliek aanval. Oorzaak? Ze is normaal gezien ook overdreven hengstig kan zijn dat ze krampen in baarmoeder heeft en dat het doorslaat naar darmen? Is het niet zo iets? Dan duurt het even voor ze opknappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:43

Dat is bijna 6 maanden geleden....geen gras wil niet zeggen geen wormen.Mestonderzoek is niet betrouwbaar.Een worm laat niet ieder moment een eitje los...ook niet in een uur.
Schandalig dat de da er niet eerst een wormkuur indondert.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:49

Zand of wormen... of een combi van beide... is ook mijn idee.
Ik zou ze naar de kliniek brengen...dit sleept al wat te lang aan...

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:51

Kostolany schreef:
Zijn haar tanden in orde? Bloed wordt genomen? Baarmoeder niet onrustig omdat het een merrie is? Ik heb er hier een met ingevallen flanken na een zeer erge koliek aanval. Oorzaak? Ze is normaal gezien ook overdreven hengstig kan zijn dat ze krampen in baarmoeder heeft en dat het doorslaat naar darmen? Is het niet zo iets? Dan duurt het even voor ze opknappen.

tanden zijn gecontroleerd, en er is niks mis mee. alles ziet er goed uit

ze is eigenlijk nouwelijks merkbaar hengstig, maar ik vind het wel een goed idee om morgen mee te nemen in het overleg met de DA !

bloed is nog niet afgenomen. wil ik morgen wel laten doen aangezien ik mijn paardje heeeel erg graag gezond wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:59

zand , wormen of maagzweer. Ik zou alles wat dat betreft willen uitsluiten en haar per direct ontwormen, aan de psyllium husk zetten en aan de gastroguard of de abprazole zetten, want ik vind het kijken naar de buik en bijten daar toch ook echt naar rieken, hoor je ook veel darm geluiden? en hooi , onbeperkt hooi.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:19

ohjajoh6 schreef:
zand , wormen of maagzweer. Ik zou alles wat dat betreft willen uitsluiten en haar per direct ontwormen, aan de psyllium husk zetten en aan de gastroguard of de abprazole zetten, want ik vind het kijken naar de buik en bijten daar toch ook echt naar rieken, hoor je ook veel darm geluiden? en hooi , onbeperkt hooi.

ze krijgt sinds donderdag al Sandclear (zandweg in brokjesvorm)

ik kan haar darm geluiden horen als ik mijn oor tegen haar buik aan leg. natuurlijk ook met de stethoscoop...

ik zorg sinds zondag dat er 24/7 hooi voor dr neus ligt. mevrouw eet maar een paar happen en laat de rest verder lekker liggen zoals het ligt.
daarvoor kreeg ze iedere 2 uur een voerbak vol, maar ook dat at ze lang niet op

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:47

mijn eerste ingeveing is ook maagzweren en of zand, vooral het eten en graven va zand duidt vaak oip pijn in de darm/maag. laat in de kliniek een rontgen maken van de buik en een scopie van de maag, geef tot die tijd gastrogard evt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 00:27

Ik zou niet al te lang afwachten en toch zeker wel zo snel mogelijk bloed laten trekken. Friezen laten vaak niet al te veel zien wat betreft pijn en bloed kan dan een mooie manier zijn om te zien wat er nu eigenlijk aan de hand is. Een worminfectie of ontsteking of darmen die in de knel zitten zijn hier goed in terug te zien.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 04:13

Zand eten kan ook een gebrek aan mineralen zijn.. Bij een gebrek aan mineralen worden ze vaak ook lusteloos. Even een bloedje laten trekken dus. Dat geeft vaak t beste resultaat.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 05:05

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:02

paard ontwormen...dat is al 6 maanden niet gebeurt.Daar begin je mee met koliek.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:08

Geerke, helaas moet in NL je paard zo goed als dood zijn willen ze je een wormenspuit geven zonder onderzoek (mest/bloed)..