verandering in de witte lijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

verandering in de witte lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 23:53

Of ik maak mijzelf gek of ik moet aan de bel trekken, wat zeggen jullie bokkers ervan. Normaal is het bij de witte lijn puntgaaf en ik zie daar nu verandering in, met name aan de rechterkant. Andere hoeven hebben het ook een beetje maar deze is het duidelijkste. Hoef is een beetje scheef gehouden waardoor het lijkt wat uit verband te zijn. Hoeven zijn vorige week gedaan, was er zelf niet bij.

Afbeelding

die twee gaatjes onderaan zijn steentjes die ik eruit heb gehaald.

PBA_

Re: verandering in de witte lijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:05

Iemand enig idee of deze lijn de verkeerde kant op gaat. Zie namelijk van die lijntjes daar zitten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:08

Ik zie het hele probleem niet.. paard heeft een keurige witte lijn en mooie dikke en gelijkmatige wand.
Wat wel zo lijkt op de foto, is dat de linkerkant iets korter is dan de rechterkant, maar dat kan ook bewust zijn gedaan.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:20

Ik zie volgensmij een verbrede witte lijn aan de rechterkant van de hoef (op de foto).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:38

De witte lijn vind ik van een rare structuur hebben, soort balijnenen erin

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:45

Dat wat je ziet zijn de lamellen/hoornpijpjes die ervoor zorgen dat de wand aan het hoefbeen vast zit.
Dit is de 'witte lijn'.
Als de wand te lang is en dus voorbij de zool groeit, ga je die lamellen/hoornpijpjes zien, waardoor de witte lijn minder fraai wordt om te zien.

Hier staat het wat duidelijker uitgelegd:
http://paardenhoeven.info/de-witte-lijn/

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:48

Je hebt whiteline desease...moet je ff op googlen, dan weet je of paard dat heeft....

Lijkt dr wel op

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:54

Bedankt voor de link casarell, lamellen dat was de benaming, kon er niet meer op komen. Maar het komt er op neer dat ze dus niet goed bekapt is? Of begrijp ik dat verkeerd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:56

sigrid1182 schreef:
Je hebt whiteline desease...moet je ff op googlen, dan weet je of paard dat heeft....

Lijkt dr wel op

Daar heb ik al naar gekeken maar de kenmerken van witte korrels vond ik niet. Hoef is ook heel hard.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:59

Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Het lijkt alsof ze ongelijk bekapt is, maar dat kan gezichtsbedrog zijn, of met een reden zijn gebeurd.. zoals een afwijkende stand of correctie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:01

De hoef kon ik niet heel recht houden links en rechts is gelijk. Wat wel zo is, is dat dit voetje sneller stijl groeit dan de rest.

MINI_mouse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:13

Misschien is er gewoon iets verkeerd gedaan, kan gewoon hoor. even mailen of langs gaan bij degene die het gedaan heeft

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:46

Rechts (op de foto) inderdaad een verbrede witte lijn. Niks engs hoor, als je daar een kwartier boogje maakt zorg je dat daar de druk er af is en de hoefwand weer goed stevig kan aangroeien en je weer een strakke witte lijn hebt.

Echter vind ik de witte lijn niet zo heel zorgelijk, de hielen lijken heel erg hoog. Raakt de straal de grond? Vermoed het namelijk van niet, straal lijkt dieper te liggen en ziet er ook samengeknepen uit. Ik zou er voor zorgen dat de hielen mooi laag komen zodat de straal de grond raakt en weer mooi breed komen. Zie voor foto's van lage hielen mijn profiel :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:29

Bedankt allemaal. Ik heb voor de zekerheid ook nog contact gehad met de hoefsmid en ook hij gaf aan dat er niks was en ook geen rare dingen had gezien met bekappen.

Dit voetje staat iets stijler, groeit net iets anders dan de rest maar dat is al jaren zo. Vandaar dat het idd zo eruit ziet dat de hielen hoger zijn. In real live te zien lijkt het minder als op de foto. Normaal raakt de straal de grond nu niet op gelet maar is verder geen verandering van stand. Stralen zijn wel bijgesneden net voor de foto.

Maartje1990 wat bedoel je met een kwartier boogje?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:49

Jammer dat er gesneden is in de straal, behalve losse flapjes en als deze uitsteekt zou je hier gewoon niet in hoeven en moeten snijden.

Verder heb je misschien een foto zoals deze
Afbeelding

Zo kan je namelijk goed zien hoe hoog de hielen zijn, ik vermoed toch dat de hielen van je paard te hoog zijn. Zoals je op deze foto kunt zien zijn de hielen van deze pony gelijk aan de zool en niet hoger dan de straal/hoefballen, zo laag horen de hielen te zijn. Is dat bij die van jou ook zo? Want zo ziet het er op de foto niet uit (maar ik weet dat die vertekenen kunnen, daarom is zo'n foto als hierboven handig).

Verder wat het kwartierboogje betreft, kun je daar hier meer over lezen en zie je daar ook afbeeldingen van

http://paardenhoeven.info/kwartierboogjes/

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:01

Wat er bedoeld wordt door Maartje1990 is het natuurlijk bekappen :) daarin wordt iets anders bekapt dat in het traditioneel.
Als je vertrouwen hebt in je smid en het paard geen last heeft zou ik niet teveel willen veranderen om eerlijk te zijn.
Wel lijkt de straal iets teruggetrokken, iets wat je vaker ziet bij steile voetjes helaas. Als je smid er maar rekening mee houd :)

Verder zie ik niks raars aan de witte lijn idd. Heb sowieso het idee dat de foto wat vertekend omdat hij iets scheef is genomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:03

ilaan schreef:
Wat er bedoeld wordt door Maartje1990 is het natuurlijk bekappen :) daarin wordt iets anders bekapt dat in het traditioneel.
Als je vertrouwen hebt in je smid en het paard geen last heeft zou ik niet teveel willen veranderen om eerlijk te zijn.
Wel lijkt de straal iets teruggetrokken, iets wat je vaker ziet bij steile voetjes helaas. Als je smid er maar rekening mee houd :)

Verder zie ik niks raars aan de witte lijn idd. Heb sowieso het idee dat de foto wat vertekend omdat hij iets scheef is genomen.

Ik noem het liever goed bekappen :) Maar als dat het probleem bij haar paard oplost, lijkt me dat zeker een goede overweging om daar dus wel iets in te veranderen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:05

Dat is iets waar we het nooit over eens worden. Natuurlijk bekappen werkt niet bij ieder paard en is zeker niet dé enige juiste manier. Net als traditioneel niet. Maar die discussie gaan genoeg mensen met je aan en heb geen zin om jouw visie weer door de strot gedrukt te krijgen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:09

ilaan schreef:
Dat is iets waar we het nooit over eens worden. Natuurlijk bekappen werkt niet bij ieder paard en is zeker niet dé enige juiste manier. Net als traditioneel niet. Maar die discussie gaan genoeg mensen met je aan en heb geen zin om jouw visie weer door de strot gedrukt te krijgen :)

zullen we vriendelijk blijven? Ik bedoel gewoon een goede bekapping, niet persé natuurlijk bekappen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 17:59

Maartje mijn paard staat iets hoger op haar hielen vooral dat voetje. Smid houdt hier rekening mee maar kan er niet teveel aan doen omdat fit haar stand is en hier het goed mee doet. Dit is een paard wat al erg veel heeft gehad qua blessures en wil er niet teveel aan tornen. Paard loopt hier klasse 2 endurance mee. Maar wel op beslag dan, kunstof. In de winter op blote voeten en bij sabbaticals.