Voedingsadvies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je interesse in een deskundig voedingsadvies, op maat gemaakt voor je eigen paard en training?

Ja, met een prijs tussen 25-40 euro.
14 (45%)
Ja, met een prijs tussen 40-60 euro.
2 (6%)
Nee
15 (48%)

Totaal aantal stemmen: 31

aukjegm

Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 10:39

Hallo,

Om te inventariseren of er animo is voor ons nieuwe idee start ik een poll hier op bokt. Ik en een vriendin van me zijn vorig jaar afgestudeerd als paardenarts. Na wat ervaring op te hebben gedaan in de praktijk hebben wij het idee dat er steeds meer paarden met voedingsgerelateerde problemen ontstaan. Omdat eigenaren vaak voor een tal van opties staan qua voeding en soms ten einde raad zijn, willen wij deze eigenaren graag helpen met een voedingsadvies op maat voor ieder paard. Denk hierbij aan paarden op leeftijd met gebitsproblemen, paarden die geregeld koliek hebben, hoefbevangen paarden, te dikke paarden etc. We zullen hier ook cursussen voor volgen om onze kennis op wetenschappelijk gebied op peil te houden en op te hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen. Zou er binnen de paardenwereld hier vraag naar zijn? Graag de poll in te vullen :)

Memere

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:44

Er zou hier vraag naar zijn maar 95% van de mensen zou eerder raad gaan vragen aan deskundigen die jaren ervaring in hebben en dit doen als beroep.. als ik voedingsadvies nodig heb wegens aanhoudende problemen met mijn paard (wat ik ook heb gehad en ze mij schema hebben meegegeven wegens ziekte die doen gevonden werd), dan zou ik direct advies vragen aan de kliniek met de voedingsdeskundigen en niet jonge mensen die het op hun eigen doen en net een cursus hebben afgerond ( niets persoonlijk!). :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:58

Als ik echt geld uit ga geven aan voedingsadvies zou ik ook graag bloedonderzoek erbij willen. En dan na een bepaalde periode weer om te controleren hoe het voer aan slaat.

Ik denk dat er ergens wel een markt voor is, gezien de vele topics hier op bokt. Alleen zijn veel voedingsvragen vrij basis, het paard staat er niet heel slecht bij dus er is heen nood aan de man. Als dat wel zo is komt men vaak bij de da wel terecht.
Persoonlijk zou ik eerder ook kijken naar het zelf geven van informatieavonden (en dan bij voorkeur niet gesponsord), wat doen welke bestanddelen en welk type voer is waarvoor beschikt. Met iets meer diepgang dan je online kan vinden ;)

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:10

Bedankt voor de antwoorden.

Er worden een paar opties aangedragen. Bijvoorbeeld de optie m.b.t. het bloedonderzoek, hier kunnen wij ook voor zorgen, geen probleem. Verder de ervaring; zeker hebben wij beperkte ervaring. Echter neemt dat niet weg dat we wél beschikken over de meest recente kennis, nieuwe ontwikkelingen in de voersector en het onderzoek. Daarnaast hebben wij juist in onze studie en daarbuiten wel diverse paarden met voedingsadvies voorzien, met het nodige succes. Natuurlijk zal men eerst de eigen dierenarts om raad vragen, echter heeft hij/zij vaak geen tijd om buiten de dagelijkse werkzaamheden een uitgebalanceerd rantsoen voor een paard samen te stellen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:18

Als ik mijn da vraag voor een gebalanceerd advies en hem ervoor betaal, dan verwacht ik zeker dat die tijd wordt vrij gemaakt. Zou absurd zijn dat het dan niet gebeurd.
Mijn probleem met da's en klinieken (maar dat komt vnl uit de huisdierensector) is dat er gesponsord wordt door voedselproducenten. Ik wil zelf kunnen kiezen welk voer ik waar koop, maar zou het wel fijn vinden als bij het advies ook verschillende suggesties zitten.

Bloedonderzoek is fijn als jullie dat aanbieden, maar ik zie op tegen de reiskosten van één van jullie naar Friesland voor een buisje bloed :=

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:19

ED -> VS

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:38

Ik heb nee gestemd.. maar om de simpele reden dat mijn DA wel tijd maakt voor voedingsadvies en een bewegingsschema. Net samen met mijn DA voor mijn chronisch bevangen paard een schema opgesteld en er samen voor gezorgd dat hij drastisch is afgevallen. Mijn voorkeur gaat daar dan eerder naar uit omdat hij het gehele beeld heeft van mijn paard en ook contact onderhoud met de hoefsmid.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:43

Voor goed voedingsadvies zou ik best willen betalen, maar deze bedragen zijn wel erg hoog.

Ik heb advies aan mijn DA gevraagd, en dat advies kan ik gewoon niet mee ingaan (veel brok gaan voeren). Dus ben weer zelf aan het sleutelen met een geschikt voerschema.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:51

Jammer dat de meeste mensen advies aan hun buurman, instructeur, voerleverancier of DA vragen.
Gelukkig zijn er goede onder maar de meeste bovengenoemd hebben er veel en veel te weinig verstand van. Dan nog is theorie leuk maar praktijk is een heel ander verhaal. Die zul je moeten combineren eer je een goed advies kunt geven. Daar is een uitgebreid info-input van de vraagsteller voor nodig. Dat laatste is echt een probleem. Menig eigenaar weet niet genoeg van een paard-aardig management.

Ik doe het al jaren met goed succes maar ervoor betalen wil men vaak niet. Smid en DA kosten ook genoeg maar dagelijks een goed voerschema mag niks kosten. Jammer genoeg worden er veel goedbedoelde fouten gemaakt met voeren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:00

Zeboki, hoeveel uur trek je hiervoor uit dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:01

ik heb nee gestemd.
ik zoek zelf op wat mijn dieren nodig hebben.
internet staat vol met nuttige informatie waar ik zelf uit kan halen wat ik weten wil.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:33

Ik zou zeker interesse hebben maar dan zou ik wel een compleet pakket willen incl bloedanalyse en ruwvoer analyse icm voedingsadvies met uitgebreide achtergrond info incl bronnen. Want pas dan kan je volgens mij echt een goed advies geven. Maar of dat kan voor een prijs die aantrekkelijk is voor de gemiddelde klant vraag ik me af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:09

Op dit moment heb ik geen nood aan voedingsadvies. Je vindt zoveel informatie op het internet over dit onderwerp, te veel zelfs. :D Verder kijk ik goed naar mijn paard en als die het goed doet op een bepaald voer, blijf ik daar meestal wel bij hangen.
Komen er gezondheidsproblemen aan te pas of twijfel ik over bepaalde supplementen/hoeveelheid voer, dan vraag ik mijn dierenarts en/of stalhouder om raad. Zij kennen mijn paard en wat ik ermee doe.
Zelf zou ik dus niet snel naar een onafhankelijke "vreemde" paardenvoedingsdeskundige stappen.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:21

Ik heb dit ook wel eens om mij heen gevraagd op stal, veel mensen willen dit inderdaad wel maar willen er dan niet voor betalen. Ik zou het inderdaad in een pakketje aanbieden; ruwvoeranalyse, bloedonderzoek en dan rantsoenberekening met aansluitend voedingsadvies.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:24

ik heb nee gestemd....omdat ik granen,biks,kuil enzo geen paardenvoer vind.En als ik om advies zou vragen is het vast iemand die beter word van elke zak zooi die hij mij aanpraat en die ik dus koop.

Ik maak mijn eigen voer.Bestaand uit vezels en vetten.En vitamines en mineralen.Nog nooit problemen gehad in 35 jaar.