Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:07

Sinds afgelopen maandag zijn we eigenaar geworden van een twaalf jarige Friese merrie.
Ze heeft het de afgelopen jaren niet erg goed gehad en dus hebben we haar redelijk mager gekocht.
Afgelopen woensdag is de dierenarts geweest voor een check up. Ze had een paar kale plekken toen we haar meenamen maar het leek erger te worden. Er zijn haren/schilfers meegenomen en het is geen mijt.
Dierenarts verwacht schimmel. Het mestonderzoek was overigens goed. Tanden zijn afgelopen vrijdag gevijld en was aan 1 kant erg nodig.
Kortom ik heb haar woensdag behandeld met Imaverol en op aanraden van de dierenarts alleen de zichtbare plekken gedaan. Ze heeft toen voor de jeuk prednisolon capsules gekregen. Waarom moet je die eigenlijk in de ochtend geven? Kortom voor 3 dagen capsules gehad, lijkt te werken, maar na uitwerken begint de jeuk weer ( alleen bij de flanken/ bovenlichaam). Ze stampt niet met haar voeten)
Vandaag weer behandeld met Imaverol maar het lijkt nu weer erger te worden, nieuwe plekjes.
Ze heeft ook oud/dood haar ( niet super dik haar hoor) maar wat ook lijkt los te laten.
Kan dus een combi zijn van schimmel, verhuizen, stress, ander voer, slechte conditie enz.
Wie weet wat een schimmelonderzoek kost gemiddeld bij de dierenarts?
En moet je het paard niet volledig wassen voor een goede behandeling? Hoe doe je dat het beste, sop maken en dan met een borstel helemaal nat maken? deken erop daarna?

Als ik lees op het internet zeggen ze dat schimmel geen jeuk geeft. Nou heb ik zelf door een paard ringworm opgelopen en dat jeukte verschrikkelijk. Dus kan dit wel? Of is het echt uitgesloten?

Ik hoor graag ervaringen

aikon

Re: Fries gekocht met schimmel heeft jeuk herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:29

Luizen zorgen voor kale plekken en veel jeuk. Ringworm kan dat ook veroorzaken.

Mijn pony had er wel degelijk jeuk van, afspoelen met koud water hielp bij hem zichtbaar. Maar om nu een paard met deze temperaturen te gaan spoelen met koud water?

Denk dat je het beste je paard van top tot teen kan wassen met imaverol. Ik deed de juiste hoeveelheid (moet op de verpakking staan, anders door je DA aangegeven) in een emmer warm water en dan met een spons het hele dier goed nat maken. Laat uit voorzorg mens en dier uit haar buurt.

Zwarteparelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:46

heb je toevallig kippen thuis? of in de buurt van de stal of paard?

mijn friesje had kippenluis.. gaf de zelfde symptomen. hele erge jeuk, flinke kale plekken op dr lijf ,vooral manen en staart ,hoofd,billen en benen. en soms tot bloedens toe.

eerst ook gedacht aan schimmel of schurft/mijt. tot ik eens aan de kippen ging denke haha

ik heb behandeld met bytemyte, ( word ook gebruikt tege maden bij schapen)
heeft even geduurd tot ik er helemaal van af was maar op dit moment geen last meer..

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:24

Nee geen kippen in de buurt geweest. Dierenarts heeft mijt uitgesloten door monsters die microscopisch onderzocht zijn. Ga ervanuit dat het goed gedaan is

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:26

Luizen zijn het ook niet, ik heb dat eerder bij paarden en dat herken ik wel. Maar ik ga morgen weer langs de dierenarts en overleg even of volledig wassen niet een betere optie is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:29

De cortisolspiegel is in de ochtend op z'n hoogst, door juist dan de prednison te geven ga je mee met het natuurlijk verloop van het hormoon waardoor er minder bijwerkingen zijn. Let wel op hoefbevangenheid, dat kan een bijwerking zijn.

Is er uit het afkrabsel geen andere oorzaak gevonden zoals een schimmel?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:41

Dank je. Nee er is alleen gestest op mijt niet op schimmel. Ze vond het zichtbaar op schimmel lijken, en trok kleine plukjes haar makkelijk los met shilvers. Huid is kaal maar niet rood of kapot.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:47

Schimmel (rainrot) geeft wel jeuk, in ieder geval actinomyceten. Ik zou alle borstels in de imaverol donderen en vervolgens het paard met imaverol te lijf gaan. Daarbij moet je wel een watje of wattenstaafje gebruiken, zodat het echt op de huid komt. Heb je meerdere dekens? Probeer zoveel mogelijk te wisselen en de binnenkant met dettol te besprayen, anders blijf je smetten. Er kan best een paar maand overheen gaan voordat het helemaal weg is hoor!

BiancaKing13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:53

Als het een schimmel is kun je ook citroensap gebruiken. Bij mijn pony werkte het erg goed. Gewoon citroenen uitpersen en het sap met een kwastje op de plekken smeren. Als het een dag of vier doet gaat het als het goed is weg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:23

Hoe is de mijt getest? Heb je foto's van de plekken?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:23

BiancaKing13 schreef:
Als het een schimmel is kun je ook citroensap gebruiken. Bij mijn pony werkte het erg goed. Gewoon citroenen uitpersen en het sap met een kwastje op de plekken smeren. Als het een dag of vier doet gaat het als het goed is weg.

Dat lijkt me dan weer geen goed idee. Schimmel geeft vaak open plekjes op de huid en citroensap bijt dan gigantisch. :n
Daarnaast bleekt het de vacht als je toevallig een donkerbruin of zwart paard hebt.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:40

Schimmeltest op zich zijn de kosten niet. Iets van 15 euro ofzo om een kweek in te zetten bij de dierenarts (dermafyt test). Duurt 10-14 dagen voordat je uitslag hebt. Wil de dierenarts de monsters opsturen naar een lab dan ben je wel meer kwijt. Je hebt natuurlijk wel weer een (herhaal)visite en een monsterafname oid van de dierenarts wat er nog bij komt.
Verder zou ik heel het paard wassen met de imaverol. 4x wassen met 3 dagen ertussen. Verder al je borstels, halsters e.d. in een bak imaverol gooien. Je kan het paard ook enten tegen schimmel. Deze enting moet 2x gezet worden met een interval van 4-6 weken geloof ik. De enting heet insol. Is vrij prijzig maar werkt als preventie en behandeling en blijft 9 maanden werkzaam.
Misschien een optie als het schimmel blijkt te zijn en de imaverol geen gewenste resultaten geeft.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:44

Kan me wel voorstellen dat een paard wat er niet goed uitzag bij aankoop, nu in goede handen eerst alle 'rotzooi' uit zijn lijf gaat gooien.
Het is ook naast behandeling van evt schimmel of wat het mag zijn, een goeie vitamine bij te voeren of andere preparaten die de algehele weerstand bevorderen. Helemaal als hij ook nog prednison krijgt, ik ben daar niet zo'n fan van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:08

Bij behandelen met imaverol zou ik zelf het hele paard doen, zeker bij een paard dat niet in goede conditie is zie je snel plekjes over het hoofd waardoor je anders bezig kunt blijven. Ook goed alle dekens, dekjes, borstels en stal desinfecteren om zo kruisbesmetting te voorkomen.

Is het mogelijk om het paard te scheren? Vaak is in zo'n geval een "schone start" het fijnste voor het paard. En een paard met weinig vacht is veel gemakkelijker goed te behandelen. Dan heb je ook meer zicht op waar de plekken zitten.

Verder in ieder geval het paard zo uitgebreid mogelijk laten ontwormen. Overleg over de mogelijkheid om vitamines weer op pijl te krijgen, dat kan via bloedonderzoek heel gericht gedaan worden.

Enting tegen schimmels kan inderdaad ook, daarvoor heb ik ook gekozen bij mijn pony die na een verhuizing niet door zijn schimmelinfectie heen kwam. Na de enting was hij er zo vanaf, en het is ook in de jaren dat hij hier was niet meer terug gekomen. Dit is wel een heftige enting, overleg met je DA goed of je paard hiervoor wel in conditie is die goed genoeg is.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:42

Dank je wel voor alle reacties. Paard is in slechte conditie, mager en verliest nu ook oud haar. De vacht is niet echt dik nu en ze heeft nu redelijk grote kale plekken. Ik gebruik nog geen dekens bij haar ( heb haar vandaag een week in bezit). Als de enting heftig is, is dit denk ik geen optie, maar heb vanmiddag weer een telefonisch consult of door te gaan met prednisolon of dat we stoppen.

Ik heb twee borstels die ik apart gebruik voor haar. Maar advies van de dierenarts vanmorgen was even niet meer te poetsen.

Kan iemand mij vertellen hoe de behandeling verloopt met imaverol? Krijgt ze meer schilvers? Laten de overige haren wel of niet los? Wanneer weet ik of het goed aanslaat?
Ik ga haar morgen weer volledig behandelen, en neem dan het hele lichaam mee.
Moey ik de benen ook doen?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:58

Mijn paard heeft ringworm gehad en ik heb haar ook behandeld met Imaverol.
Het was ook te koud om te wassen dus maakte ik een beetje klaar in een bakje en ging met een schone spons elk plekje bij langs en ook 15 cm rondom dat plekje.
Bij ons heeft het goed geholpen na een week of 2/3 werd het aanzienlijk minder.
Je moet het wel echt elke dag volhouden en idd niet poetsen, dan kun je het verspreiden.
Ook opletten dat je andere paarden en ook jezelf kunt aansteken, daarom goed handen wassen en geen andere paarden erbij zetten.

Alle tuigage goed schoonmaken en spullen even in de wasmachine.(ook de borstels en halsters kun je in de wasmachine doen, doe er even een oude kussensloop om.)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:46

smurffie schreef:
Hoe is de mijt getest? Heb je foto's van de plekken?

nog een keertje mijn vragen voor je helemaal met imaverol aan de gang bent, het is namelijk wel troep dus zonde als het niet nodig is.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 23:01

Sorry, ik had niet goed gelezen.
Er is huidafkrabsel meegenomen en er is microscopisch onderzoek gedaan.
Kunnen ze het ook nog op een andere testen?
Ga ervanuit dat dit goed gebeurd is, en de uiterlijke kenmerken lijken ook wel erg schimmelachtig te zijn.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 23:02

Ik heb foto's met mijn mobiel gemaakt maar weet niet hoe ik ze hier op bokt moet plaatsen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 01:22

Om foto's te plaatsen moet je ze eerst uploaden op een site bijvoorbeeld tinypic.com daarna de link tussen img zetten: [img ] linkhier[ /img] maar dan zonder spaties

Wij hebben vorig jaar mijten op stal gehad. De dierenarts vertelde ons toen dat een afkrabsel genomen moet worden van de huid laag, dit zorgt voor een bloedende wond.
Immers vreten mijten zich in de huid, en zullen dus zeker niet op een los krabsel gevonden worden.
Daarnaast is het zo dat slechts bij 3 van de 5 paarden met mijt, mits het monster goed genomen word ook daadwerkelijk gevonden wordt.
Dit was een onafhankelijke arts, omdat wij de arts van het paard dat mijten had niet vertrouwde maar hij wel zei dat we de paarden even moesten enten (Let op! Deze enting kan dodelijk zijn.)

Uiteindelijk flink aan het wassen geweest met sebacil en geen enkel resultaat behaald, bleek gewoon simpele mok te zijn waarvan de korsten trokken.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 10:20

Dank je voor de info. Er is inderdaad een wondje ontstaan na het monster.
Maar zou ze ook niet moeten stampen of jeuken aan haar voeten?
Dat doet ze juist niet. De schimmel lijkt ook niet in de sokken te zitten. Moet ik die wel of niet behandelen?
Bel zo de dierenarts nog wel een keer.

Het uploaden van foto's lijkt me een hele klus. Ik ken het niet wat je zegt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:30

smurffie schreef:
Om foto's te plaatsen moet je ze eerst uploaden op een site bijvoorbeeld tinypic.com daarna de link tussen img zetten: [img ] linkhier[ /img] maar dan zonder spaties

Dat hoeft niet meer. Als je bij antwoorden op "voorbeeld" klikt zie je onderaan naast "versturen" "upload" staan. Daar kun je gewoon uploaden. Kan ook via je telefoon of tablet.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn een paar plekken

Zijn de foto's zichtbaar?
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-03-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:53

Ik vind het niet op schimmel lijken als ik eerlijk ben. Daarbij is het eigenlijk ook te koud voor schimmel nu. Vind dr wel heel erg schilverig, geen allergie?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:57

Ik volg even. Mijn merrie schuurt ook aardig nu, zit onder de schilfers en heeft ook wat kale plekken. De dierenarts is geweest en dacht dat het gewoon kwam door dat ze haar winter vacht aan het verliezen is, maar andere jaren heeft ze niet zo'n jeuk gehad ...