Mok wil maar niet weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Mok wil maar niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:10

Enkele weken geleden schaafte mijn paard zich open in de paddock.

Een schaafwondje van een paar cm was het resultaat. Dit behandeld met betadine shampoo en verder even een bandage om gedaan zodat er geen zand in kon komen (staan namelijk 9 tot 10 uur per dag op de paddock). Zodra het plekje rustig was, bandage afgelaten en verder zelf laten genezen.

Dit leek goed te gaan, tot ze opeens een dik been had. Bij nadere inspectie bleek dat het wondje mokkig was geworden en was gaan uitbreiden met korstjes. Dierenarts is gekomen en na drie dagen injecties, lokaal behandelen met Vetaderm en antibiotica shampoo was het been na 4 dagen al weer super mooi dun. Het been werd ook steeds rustiger qua korstjes. Leek dus goed te gaan.

Ben blijven wassen met betadine shampoo afgewisseld met antibiotica shampoo en blijven smeren met betadine zalf omdat er nog steeds wat korstjes zaten. Dit ging bijna twee weken super.
Helaas loopt het been sinds een aantal dagen weer op en breiden ook de korstjes weer uit. Paard reageert ook weer pijnlijk op aanraking van sommige korstjes en zet het been veel op rust.
De korstjes zijn moeilijk te zien, zitten verstopt onder het haar maar goed te voelen. (Betreft overigens een Warmbloed paard met weinig haar op de benen, geen behang dus).

Buiten dat ik maandag meteen weer aan de lijn hang met de dierenarts, zit ik met m'n handen in het haar. Heeft iemand nog goede tips om het voorgoed de das om te doen :D?
Ben meteen weer gestart met Vetaderm om de huid rustig te krijgen met daarover een bandage zodat er geen troep bij kan aangezien het zand er op aankoekt.

genja

Re: Mok wil maar niet weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:18

Zou vooral stoppen met bandageren daar gaat het alleen maar van broeien en wordt het een ideale bodem voor bacteriën om te groeien. Gewoon als je ze naar binnen haalt been goed droog maken en bij zulke wondjes zie ik zelf het beste resultaat met calendula of honingzalf.
Heb ook een super spul de dierenarts behoorlijk prijzig maar helpt echt kan alleen nu niet op de naam komen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:20

Oké, verklaar me niet meteen voor gek en of ik mijn verstand verloren heb :D :+ Een tip die ik ooit gehad heb en die ook werkt (op dat moment) en ja het klinkt heel vies en je hebt het misschien niet bij de hand. Urine van de man :-) er even over heen laten plassen voor een aantal dagen, liefst ochtendurine. Geen idee waarom het werkte maar dat deed het :)

Mocht je dit niet willen/kunnen, kan je aan de DA vragen naar hydrocortison. Niet te lang smeren want dan wordt de huid dun en zelf handschoenen aan. Verder zou ik geen bandage er meer omheen doen vanwege het broeien. Ook niet teveel willen wassen, dan blijft het been alsnog nat ook al droog je het af. Het is het belangrijkste dat je het droog laat. Als de paddock erg nat is, binnen laten en als het kan in de stapmolen
Ik blijf mok altijd een lastig probleem vinden. Mijne heeft nu 2 jaar geleden Einschuss gehad en heeft nu ook weer met vlagen last van mok.

edit: Ook zijn er via de zoekfuncties meer dan genoeg topics te vinden er is ook een centraal topic voor mok.
[MD] centraal topic over mok
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 28-03-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:21

Wat vervelend zeg.. Hoop echt dat je paard snel opknapt!

Mijn merrie had ook mok, ging erg slecht weg. Heb het een tijdje af moeten wachten met een of andere oranje spray. Daarnaast maakte ik de benen iedere dag schoon als ze vanuit de modderige paddock kwam, als haar benen al droog waren liet ik ze dat ook. Overbodig nat maken is uit den boze.

Mijn dierenarts heeft zelf een mok crème gemaakt, dit moest ik dan 2 keer per dag opsmeren totdat het minder werd. Daarna nog 1 keer per dag tot het laatste beetje weg was. Super goed spul! Ze had echt veel mok, maar dankzij dat spul is het super snel opgelost! :D en is de mok ook niet meer terug gekregen. Ik denk niet dat dit een oplossing voor je is, maar ik wilde het toch graag even vertellen/aanbieden :)

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:22

Sudocreme (voor baby's) erop smeren is het zo weg... Deze tip kreeg ik laatst en het werkte bij mijn paard.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:23

lucifertje schreef:
Oké, verklaar me niet meteen voor gek en of ik mijn verstand verloren heb :D :+ Een tip die ik ooit gehad heb en die ook werkt (op dat moment) en ja het klinkt heel vies en je hebt het misschien niet bij de hand. Urine van de man :-) er even over heen laten plassen voor een aantal dagen, liefst ochtendurine. Geen idee waarom het werkte maar dat deed het :)

Mocht je dit niet willen/kunnen, kan je aan de DA vragen naar hydrocortison. Niet te lang smeren want dan wordt de huid dun en zelf handschoenen aan. Verder zou ik geen bandage er meer omheen doen vanwege het broeien. Ook niet teveel willen wassen, dan blijft het been alsnog nat ook al droog je het af. Het is het belangrijkste dat je het droog laat. Als de paddock erg nat is, binnen laten en als het kan in de stapmolen
Ik blijf mok altijd een lastig probleem vinden. Mijne heeft nu 2 jaar geleden Einschuss gehad en heeft nu ook weer met vlagen last van mok.

Ochtend urine vind ik zelf geen succes haha! Hydrocortison en Sudocreme heeft helaas bij de mijne ook nooit geholpen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:23

Ik deed het eigenlijk heel weinig wassen. Nat is niet goed. Gewoon goed droog maken eventueel zand er af borstelen. En ik smeerde het op een gegeven moment in met zinkzalf dat heeft echt gewerkt. Al de rest van de smeersel haalde weinig uit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:30

Honingzalf al geprobeerd, werkte niet....

Had zelf juist het idee dat het zonder bandage veel sneller uitbreidde.... :(

Lucifertje: bah ik weet niet of ik m'n vriend ga vragen even te plassen :') :+
Vetaderm is hydrocortison... Dat houdt het wel rustig maar is (logisch) geen permanente oplossing.

Ben sinds 4 dagen geleden gestopt met wassen, inderdaad met het idee om het droog te houden. Tot nu toe nog geen succes. Paddock is super mooi droog en is ook met bestrating.

Zal eens kijken straks in de winkel naar zinkzalf en sudocreme.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:33

Bij mij hielp stoppen met wassen en behandelen van buitenaf, en van binnenuit behandelen. Drainage Compositum van De Groene Os heeft ons altijd geholpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:34

het beste is bij mok om het gewoon 1x te wassen,goed te drogen en het daarna vet te houden.
Met vaseline of uierzalf.
Iedere dag met een stuk keukenrol of katoen laken het restant zalf er af halen en er nieuwe opdoen.
Duurt wel een week of drie voordat het weg is.Komt omdat er daar erg veel beweging zit.Daarom is vethouden zo belangrijk.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:35

Ik heb helaas al veel ervaring met mok. Mijn paard is ook gewoon een kwpner met weinig haar in de kookholte. Hij heeft dit najaar zelfs op de kliniek gestaan met lymfangitis door mok. Mijn tip: kies iets waar je je goed bij voelt en wissel niet steeds van zalfje. Vaak komt iedereen weer met iets anders en zie je door de bomen het bos niet meer. Mijn dierenarts(en) zei(den): het wondermiddel tegen mok bestaat niet.
Verder niet teveel betadine gebruiken en zo droog mogelijk houden. Probeer het been dun te houden door zoveel mogelijk beweging of evt. vochtafdrijvers via DA. Ik vond sudocreme het beste werken.
Op de kliniek kreeg ik de tip om mijn paard niet meer op stro te zetten, want dat prikt en verzwakt zo de huid.

Heel veel succes... Mijn paard was er na 5 maanden vanaf...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:42

Goh ik heb eigenlijk hetzelfde probleem op het moment..Ik volg!

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:46

Zo min mogelijk doen, alleen honingzalf dun en zo droog mogelijk houden. En op tijd stoppen met honingzalf. Die vetaderm is o.a. hydrocortison, zou de huid dun van worden. Dus niet blijven wassen en desinfecteren, dit maakt het alleen maar erger. Ik heb met deze werkwijze goede ervaring bij mijn paard, een BWP'er merrie. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:47

Dus je hebt een op mok gelijkend iets aan een been van je paard, welk hout heeft hij zich het been aan open gehaald?? Anders zou ik een schraapsel laten nemen en op kweek zetten. Dan kan er eventueel gericht een kuur gegeven worden. Normaal heelt een schaafwond vanzelf behalve wanneer er bacterien in komen en dat is hier waarschijnlijk gebeurt, succes er mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:48

Chevaldonyll. Dat is een kruidenmengsel, daar trek je thee van en dat gooi je over beetje slobber of bietenpulp oid. Werkt als een speer. Mijne had ook eventjes mok. Ik had nog hydrocortiderm staan maar dat hielp niet afdoende. Heb ook altijd goede ervaringen met sudocreme, maar ook dit hielp niet (bij mijn nieuwe paard). Maar met deze kruiden was het snel weg. Beste is de kuur helemaal af te maken, dat de mok echt goed weg is.
Kon echt mn ogen niet geloven hoor. Echt super, geen gekledder en gesmeer meer :D :D
http://www.chevalcare.com/category/view/chevaldonyll
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-03-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:52

goede ervaringen met zinkzalf. even een paar dagen twee keer daag goede laag erop en het is zo weg.

Minder goede ervaringen met echte mokzalf.. dus gebruik zelf alleen nog maar zinkzalf. Gewoon te halen bij de kruidvat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:57

Zit er niet nog ergens stiekum een stukje vuil, hout, steentje of zo verstopt in de plek? Of idd een bacterie of zoiets. Is er een schraapsel gemaakt en bekeken onder de microscoop of op kweek gezet? Misschien is het meer dan een "mok" plekje.

Hier helpt het beste de oorzaak van de mok weghalen, meestal is dat een etensprobleem. Daarnaast smeer ik met sudocreme om de boel droog te houden. En doe ik er zo weinig mogelijk mee behalve sudocreme na een keer grondig reinigen met betadine scrub.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:59

Ik denk niet dat er nog vuil oid zit Karuna! De "hoofd" wond is genezen en nu een mooi roze velletje waar weer haartjes op komen.
Om deze plek heen ontslaan allerlei losse korstjes, als eilandjes in de zee zeg maar.
De wond zit aan de buitenzijde van de koot, en nu zitten er richting de binnenzijde ook korstjes en een enkeling achterop het onderbeen (rasp?) tegen de pezen.

Er is geen afkrabsel gemaakt, ik gok dat dat de volgende stap wordt aangezien het niet lijkt te reageren op de antibiotica shampoo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:08

Dan is de kans op achtergebleven vuil wel kleiner inderdaad.

Als het ook hogerop zit zou je zeggen dat het ordinaire mok is door welke oorzaak dan ook. Is er niets verandert aan zijn eten in dezelfde tijd, kan ook door een lagere weerstand door de wond net een zetje zijn om mok te veroorzaken.

Een schraapsel kan nooit kwaad. Voor hetzelfde geld is het een bacterie of een mijt of schimmel oid. Dan kun je smeren wat je wilt maar zijn agressievere middelen nodig,

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 16:37

Dat denk ik dus ook :j

Aan het voer is niets veranderd en ik voer verder wel doordacht (onbeperkt hooi van goede kwaliteit, weinig krachtvoer en weinig suiker/zetmeel ondanks dat het een sportpaard is). Dus ik denk dat we daar op de goede weg zitten.

Heb net in ieder geval zinkzalf gehaald om het weekend mee door te komen en dan bel ik maandag de DA.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:47

Je kan een vitaminespuot proberen om de weerstand even een boost te geven. Werkt bij die van mij altijd. Ik smeer niet meer wat mok bij die van mij is een uiting van een weerstandsprobleem.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:51

Je kan ook een kuurtje drainage compositum doen, dat helpt bij de afvoering van afvalstoffen, dit kan een positief effect hebben op de genezing van mok.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:52

Is het meer droge of natte mok?

Papje van zwavelpoeder met plantaardige olie erop.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:54

Overigens ben ik niet de enige met goede ervaringen met chevadonyll. Bij mij op stal gebruikt iedereen het nu die te maken heeft met mok en allemaal met even goede resultaten.
Diverse bokkers ook met goede ervaringen. Te bestellen bij Animo Ruitersport (onder kruiden). 1 zakje 19,95.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:56

Goed wassen met betadine .... super goed droog maken ... even goed aan lucht laten drogen .... acederm erop .... volgende dag bij het buiten zetten een flinke dot sudocreme .... herhalen totdat het weg is. Helpt hier altijd erg goed. Succes ... mok is erg vervelend en hardnekkig.