Hoe handelen bij schurft verantwoordelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jabot

Hoe handelen bij schurft verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:21

Bij mijn zus op stal is een nieuw paard gekomen die schurft heeft.
Mijn zus heeft het vermoeden daarvan meteen na aankomst bij de stal eigenaar gemeld maar die meende dat het "wel mee viel"
Ondertussen heeft de helft van de paarden het:(
De eigenaar van het nieuwe paard ( die het dus mee naar stal heeft gebracht) is erg laks in de behandeling...
Nu heeft de stal eigenaar ook nog een ophok plicht ingevoerd.. Waarom dat is... is mij niet duidelijk?
Hoe zit het nu met de verantwoordelijkheid hiervoor?
Mijn zus moet nu al haar drie paarden behandelen en ook nog eens binnen houden.
Het lijkt mij dat als een nieuw paard bij aankomst er niet gezond uitziet , deze appart gehouden en behandeld wordt voordat hij bij de rest gezet wordt.
Wie heeft hier ervaring mee?

Palmera

Re: Hoe handelen bij schurft verantwoordelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:20

Ik snap de eigenaar van dat paard niet..... Als je paard een besmettelijke aandoening heeft, en schurft is besmettelijk, dan verplaats je hem toch niet? En die stalhouder had dat paard moeten weigeren of ver van andere paarden apart moeten zetten.

Kunnen de behandelingskosten misschien verhaalt worden op de onverantwoordelijken in dit verhaal?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:39

ik snap de stalhouder niet,heeft die er zo weinig verstand van dat hij niet weet dat dat besmettelijk is?

jabot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 11:51

Ik snap het ook niet hoor! En tja die stalhouder is geen paardenmens, ze hebben koeien en doen die stalling er een beetje bij...
En die eigenaar van dat nieuwe paard is al helemaal zo'n onnozel type... Paardje zat ook helemaal onder de wormen... Helaas mag nog steeds elke willekeurige leek zomaar een paard kopen, of ze nu weten hoe ze het moeten verzorgen of niet.
Vervelende is dat m'n zus nu met de ellende opgescheept zit.. Hoop kosten en gedoe, en ze is zelf altijd zo zuinig op d'r paarden

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:21

Bij ons is luis vastgesteld (ik heb het bij mijn paard ontdekt), ik moest mijn paard behandelen de rest niet, terwijl hij zeker met 6 verschillende paarden in aanraking gekomen is. Nu is het 14 dagen terug en heb ik hem nogmaals behandeld maar binnen een week staan alle paarden weer samen op de weide. Is echt een onbegonnen zaak. In de kleuterklas zorgen ze toch ook dat elk kind met shampoo gewassen word als er luisjes zijn? Bij ons moesten de eigenaars het zelf onderzoeken en dan pas behandelen, maar tot zover ik weet is er geen ander geval 'officieel'. Ken het gevoel...
Hoop dat ik binnen een dikke week niet terug naar af ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:21

2a54z6e45r6r schreef:
Bij ons is luis vastgesteld (ik heb het bij mijn paard ontdekt), ik moest mijn paard behandelen de rest niet, terwijl hij zeker met 6 verschillende paarden in aanraking gekomen is. Nu is het 14 dagen terug en heb ik hem nogmaals behandeld maar binnen een week staan alle paarden weer samen op de weide. Is echt een onbegonnen zaak. In de kleuterklas zorgen ze toch ook dat elk kind met shampoo gewassen word als er luisjes zijn? Bij ons moesten de eigenaars het zelf onderzoeken en dan pas behandelen, maar tot zover ik weet is er geen ander geval 'officieel'. Ken het gevoel...
Hoop dat ik binnen een dikke week niet terug naar af ben.

Maar met luis is het ook zeker niet zo dat elk paard het hoeft te krijgen. Vaak zijn bepaalde paarden er gevoeliger voor dan anderen, dus het kan zeker zo zijn dat maar 1 of 2 paarden in de kudde het hebben, en de rest vrij is en blijft. Hoop dus dat het terugkomen vd luis meevalt voor je!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:24

Mijn paard is jammer genoeg niet de zwakste van de kudde :/ Maar ik hoop het ook :)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:35

jabot schreef:
Ik snap het ook niet hoor! En tja die stalhouder is geen paardenmens, ze hebben koeien en doen die stalling er een beetje bij...
En die eigenaar van dat nieuwe paard is al helemaal zo'n onnozel type... Paardje zat ook helemaal onder de wormen... Helaas mag nog steeds elke willekeurige leek zomaar een paard kopen, of ze nu weten hoe ze het moeten verzorgen of niet.
Vervelende is dat m'n zus nu met de ellende opgescheept zit.. Hoop kosten en gedoe, en ze is zelf altijd zo zuinig op d'r paarden

Bij ons op stal loopt ook zo'n portret, heeft een 4 jarige staan, zo groen als gras, leuk dier om te zien, maar kan niks en een twee jarige arabier, die kan nog minder.
Stalgenoten er om heen mogen zich er niet mee bemoeien, want opvoeden is zielig en zelf kan ze er niks mee want ze is bang en heeft net een nieuwe knie (!)
Eindresultaat; 2 jonge paarden die meer in hun box staan dan met soortgenoten en ze komen bij godsgratie bij de hoefsmid, maar daar houd het ook wel mee op!!
Wat ik wil zeggen, sommige mensen zijn zo dom...iedereen kan een paard kopen, maar niet iedereen kan voor een paard zorgen.
Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.....