(ik ben in contact met mijn da hierover, en we zullen stappen gaan ondernemen om het verder te onderzoeken, maar aangezien ik nergens op internet iets kan vinden over specifiek bultjes rechts die pijnlijk zijn gooi ik hier ook eens een lijntje uit)
het wordt een lang, en uitgebreid verhaal. om het hele beeld te vormen:
Mijn paard Arie (Great Little Lena) heeft aan de rechterkant van zijn lijf bultjes.
De bultjes beginnen achter zijn schouderblad tot zijn flank, en van halverwege zijn ribben tot net niet de onderkant van zijn buik.

De bultjes zijn begonnen in januari.
Toen is hij terug gekomen van een week verblijf in kliniek de Bosdreef, en daar is hij ingespoten met mesotherapie. (nadat er KS is geconstateerd, hele lichte mate, net achter zijn schoft)
Verder ben ik in januari begonnen met een nieuw voerbeleid.
Hij heeft vanaf toen pure ongehakselde luzerne gekregen die ik bij een boer in de buurt haal. (hiervoor kreeg hij gehakselde luzerne van Subli of Hartog, maar ik wilde helemaal zonder toevoegingen)
Verder krijgt hij brok van http://www.voergezond.nl de normaalbrok plus (ik heb inmiddels een lijst met ingredienten op de kop weten te tikken, want deze staan niet op de site)
En multivitamine van Phytonics (deze kreeg hij al) en een losse extra vit E capsules (dit op aanraden van de da in de kliniek, aangezien hij erg strak in zijn spieren zat)
In eerste instantie waren het maar een paar bultjes, maar ze bleven hardnekkig zitten, en zeker toen ik mijn oude voer helemaal op had gevoerd en compleet nieuwe brok ben gaan geven, werd het aantal steeds groter.
In overleg met mijn da ben ik toen 3 dagen gaan wassen met Betadine om te zien of ze daarmee weg zouden gaan, en ze werden in eerste instantie minder, maar zijn gewoon weer terug gekomen.
Daarna bleek ik niet genoeg voer te hebben besteld, en heeft de leverancier er een zak met een andere brok bij gedaan, dit is de weidebrok.
Dus ik ben een combinatie van de normaalbrok en weidebrok gaan voeren, samen met de luzerne en vitaminen.
Maar toen werden de bultjes steeds erger!
Ze zijn inmiddels ook echt wel pijnlijk als ik eraan zit.
In eerste instantie de luzerne eraf gehaald om eens te kijken of er iets veranderde, maar dat was niet.
Toen heb ik de brok eraf gehaald, alles, dat is nu ruim een week geleden.
Hij krijgt dus nu wel luzerne en vitaminen.
In eerste instantie werden de bultjes minder. Maar hij werd zelf ook flauwer.
Maar nadat hij eergisteren voor de eerste keer een mengeling van weidehooi (hadden we voorheen niet) en graszaadhooi (wat hij de hele winter al eet) heeft gekregen zijn de bulten weer allemaal terug. En zijn ze echt weer pijnlijk voor hem.
Vanavond ga ik hem een zware wormenkuur geven, dit is alweer even geleden, maar is ook min of meer een test of daar iets bereikt mee kan worden.
Maar ik weet het nu niet zo goed meer wat ik nu nog kan doen.
Ik ga maar alles eraf halen, zodat hij alleen graszaadhooi krijgt de komende tijd. Maar dit kan ik niet heel lang zo laten, want het is veel te schraal.
Mijn idee is nu dat hij door de mesotherapie getriggerd is tot een allergie. En misschien wel meerdere.
Graag hoor ik wat jullie idee hierover is, en ook wat jullie aanraden om te doen.
Het moet niet heel lang meer zo blijven, straks heeft hij het nog aan zijn lever als ik het lang door laat gaan.
Sorry voor het lange verhaal.
Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar

edit: nog even een toevoeging:
ik heb heel januari en half februari niet gereden omdat mijn zadel niet paste en ik hem eerst aan de hand moest trainen voor die mesotherapie.
nu heb ik een wel passend zadel, en een nieuwe pad.
maar de bulten zitten ook niet op een plek waar reactie op het tuig zou kunnen zijn.