wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loes_89

wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:37

Weet iemand wat dit misschien zou kunnen zijn?
Zit over haar hele hoofd.
Allemaal kale plekken

Aidenn

Re: wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:37

Misschien is een foto handig? :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:42

kale plekken zijn vaak een vorm van eczeem of schimmelinfectie (schurft)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:59

knakker: schimmel is wat anders dan schurft hoor
bovendien.is schurft veroorzaakt door een mijt en heel erg besmettelij..daar moet altijd een dierenarts bij

in het voorjaar zie je het vaker.
kan een schimmel zijn en dan moet je dat behandelen met imaverol.
dit kun je bij de dierenarts halen.

soms hebben paarden ook erg jeuk door het verharen en schuren zelf het hoofd tot kale plekken
behalve de huid wat soepel te houden met een geschikte zalf kun je daar niet veel aan doen.

beste is toch de dierenarts te laten kijken om zeker te weten wat het is

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:08

Als het op precies dezelfde plekken zit (gespiegeld zeg maar) moet je heeeeeel snel naar de DA, het kan dan cushing zijn. Kans is klein maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:15

kun je uitleggen waarom cushing plekken op het hoofd geeft? (ik heb er nooit van gehoord dus ben benieuwd)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:12

Schrik niet maar zoals ik al zei een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Cushing is een vorm van kanker in de bijnierschors. Een van de verschijnselen van cushing is dat er kale plekken komen, het begint klein maar wordt steeds meer en groter. (het kan dus ook beginnen op het hoofd).
Wat erg typerend is voor deze vlekken is dat ze heel symmetrisch zijn, zeg maar, dus niet willekeurige kale plekken, als er rechts op de 3e rib een zit dan zit er links op de 3e rib ook een.
Vacht wordt in een erger stadium dof en buik wordt heel opgezet. Wat ook vaak gebeurd is dat ze ''krullen'' krijgen. Voor zover ik weet verschilt dat (ook met vacht etc.)

Ik weet niet precies wat eerder komt, de krullen of de plekken dus neem niet alles van me aan, ik weet alleen dat paarden en honden het kunnen krijgen, en dat het fataal was voor onze lieve hond, bij hem begon het met de plekken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:28

louka69 schreef:
Cushing is een vorm van kanker in de bijnierschors. Een van de verschijnselen van cushing is dat er kale plekken komen, het begint klein maar wordt steeds meer en groter. (het kan dus ook beginnen op het hoofd).
Wat erg typerend is voor deze vlekken is dat ze heel symmetrisch zijn, zeg maar, dus niet willekeurige kale plekken, als er rechts op de 3e rib een zit dan zit er links op de 3e rib ook een.
Vacht wordt in een erger stadium dof en buik wordt heel opgezet. Wat ook vaak gebeurd is dat ze ''krullen'' krijgen. Voor zover ik weet verschilt dat (ook met vacht etc.)

Ik weet niet precies wat eerder komt, de krullen of de plekken dus neem niet alles van me aan, ik weet alleen dat paarden en honden het kunnen krijgen, en dat het fataal was voor onze lieve hond, bij hem begon het met de plekken.

Kanker in de bijnierschors :?
Misschien moet je je eerst eens wat inlezen voordat je iets plaatst...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:34

Wat betreft de ziekte van Cushing:

Mensen kunnen ook Cushing krijgen trouwens. Cushing (PPID) bij paarden is anders dan bij honden of mensen en heeft bij paarden te maken met een gezwel in de hypofyse waardoor de hormoonhuishouding in de war raakt.
Daarnaast 'kan' kale plekken er inderdaad een symptoom van zijn, maar dit hoeft niet.

De oorzaak van de ziekte van Cushing is de overmatige aanmaak van stresshormonen (o.a. ACTH) in het
middendeel van de hypofyse.

De hypofyse heeft onder andere als taak om op grond van de concentratie cortisol in het bloed stimulerende
of remmende signalen af te geven naar de bijnier. De bijnier is een klein orgaantje dat, zoals de naam al
doet vermoeden, vlakbij de nier ligt en zorgt voor de productie van glucocorticosteroïden (hierna kortweg
aangeduid als cortisol). Is het gehalte cortisol in het bloed te laag, dan zal de hypofyse het hormoon
ACTH afgeven waardoor de bijnier wordt aangezet om meer cortisol te produceren. Bij een hoge concentratie
cortisol in het bloed zal de hypofyse juist minder ACTH produceren.

Het is dus zeker geen kanker in de bijnierschors.

Meer info:
[MD] Centraal Topic Cushing/PPID

Maar om even terug te komen op de kale plekken in het algemeen. Misschien is het handig hier een foto te plaatsen, zodat de mensen hier er een beter beeld bij hebben. Andere optie is misschien de DA even een kweek af te laten nemen. De kale plekken kunnen namelijk verschillende oorzaken hebben. Het kan een schimmel of mijt zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook een allergie zijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:46

louka69 schreef:

Dit klopt van geen kant.

TS, wat betreft de plekken op het hoofd van je paard. Waarschijnlijk is het of schimmel of schurft (mijt). Het beste kun je even je dierenarts laten komen om te bepalen wat het is en goede medicatie voor te schrijven. Dan ben je er zo weer vanaf! Wacht er niet te lang mee want het is besmettelijk!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:49

Daarnaast schurft is ook besmettelijk voor jezelf. Dus let goed op.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 06:49

ellepel schreef:
soms hebben paarden ook erg jeuk door het verharen en schuren zelf het hoofd tot kale plekken behalve de huid wat soepel te houden met een geschikte zalf kun je daar niet veel aan doen.

Wat is een geschikte zalf?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:34

Sorry, toen ik klein was is het me zo uitgelegd. Ik wist dat cushing te maken kan hebben met kale plekken dus dacht ik dat het genoemd kon worden. Ik ben geen dierenarts he.