verharde korstjes op been gaan niet weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

verharde korstjes op been gaan niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:00

Iets waar mijn dierenarts eigenlijk niet weet wat het nou precies is, en hoe het opgelost kan worden...

Mijn pony heeft nu al bijna een jaar kleine korstjes op zijn rechter achterbeen zitten, op het onderbeen, vooral aan de voorkant. Nu loopt het been 's nachts flink op -O- Op het moment is het een soort wisselwerking, want momenteel heeft hij een mokplek aan de binnenkant van dit been. Doordat het been 's nachts dik wordt, kan het wondje niet genezen. En doordat het wondje niet geneest, blijft het been dik worden.
Na een paar minuten stappen wordt het been dunner, en na 5 minuten is het been even dun als het andere achterbeen.

De DA heeft er meerdere keren naar gekeken. Heel typerend vond hij, was dat de haren wat uit elkaar staan, en je goed de roze huid kan zien daardoor. Het is geen mok, het is geen vasculitits, het heeft wat weg van alles maar het is het allemaal net niet. Advies is om zo veel mogelijk beweging te geven, zwavel bij te voeren, en wondjes te behandelen als gewone wondjes, dus ontsmetten met betadine, in laten drogen, en die korstjes, tsja.

Afbeelding
Links van de kootholte zit momenteel mok. De korstjes zie je duidelijk, dat zijn de donkere stukjes op het been. Ook zie je heel goed dat de haren van elkaar af staan.

Wat er al gedaan is:
- zodra het weer het mogelijk maakt gaat pony weer 24/7 op de wei. Been blijft dan dun, maar die korstjes gaan niet weg
- mokzalf van Rapide, doet niks
- droogzetters, eventuele wondjes gaan dicht, korstjes gaan niet weg
- prednisolon kuur: been wordt en blijft dun, aanwezige wondjes gaan dicht, korstjes gaan niet weg
- niks doen, eventuele wondjes blijven zitten of worden groter, korstjes gaan niet weg

Wat ik nog wil proberen:
- Zwavel geven, op aanraden van de DA voor ondersteuning bloedsomloop, ondersteunt de soepelheid van de huid, afvoer van afvalstoffen
- kleefkruid, schijnt de lymfeklieren te ondersteunen, ook voor afvoer van afvalstoffen
- echinacea, schijnt de soepelheid van de huid en het afweersysteem te ondersteunen

En dan sta ik uiteraard nog open voor andere ideeën :j Heeft iemand dit eerder gezien, heeft iemand een idee wat het kan zijn, en wat ik er aan kan doen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:06

Is het geen mijt?
Pony die ik rij had ook zulke korstjes op z'n benen, verdwenen soms en kwamen toen weer terug, zat ook hoger dan mok (pijpbeen tot aan hak).

Dettol, mokzalf, alles geprobeerd. Werkte allrmaal niet. Tot hij werd getest op mijt. Na z'n kuur heeft hij nergens meer last van gehad.

Mocht je een foto willen zien kan ik die voor je opzoeken.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:08

Bloemzwavelpoeder halen mengen met zonnebloemolie tot een papje en er dagelijks opsmeren. Werkt gegarandeerd. Zodra korstjes loslaten insmeren met tea tree olie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:12

Door laten meten door een holistisch dierenarts van kliniek Den Hoek in De Bilt. Je paard zal van binnen uit behandeld moeten worden. Zalfjes en betafine ed blijft symptoombestrijding. Je moet er eerst achter komen waarom de klachten (ook mok) ontstaan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:15

Is het been ook warm? Heeft je DA al eens geprobeerd met een paar spuiten AB? Heeft paard koorts?
Kan het zijn dat je paard een keer in de stroomdraad is blijven hangen oid? Misschien zit er iets in het been waardoor dit blijft opspelen

mrie

Re: verharde korstjes op been gaan niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:23

Bio oil

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:33

Bedankt voor het meedenken! :)
Muurp, mijt hebben we niet op getest. Ik zal dat eens opperen bij de DA, dankjewel!
Suggie, dat klinkt ook proberenswaardig, dank je!
Nikass, holistisch is niet echt mijn visie, ik houd het liever eerst op de medische geneeskunde.
Maikeltje, het been is wat warmer, maar niet altijd. Paard heeft geen koorts. AB heeft de DA daarom ook niet aanbevolen, maar gekozen voor prednisolon.
Mrie, bio oil zou de huid soepeler maken, maar waarvoor zou het nog meer helpen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:46

Ik heb het over holistisch DIERENARTSEN allemaal afgestudeerd in Utrecht. Verschil is dat ze verder durven te denken.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:48

Bio oil heeft genezend werking op de huid

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:49

TX Suggie

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:52

Afbeelding
Even een foto van de plekken die pony had :) dit kwam dus door mijt.

Hopelijk kom je er snel achter wat het is!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:56

Dankje Muurp! Zijn de bloedplekjes van het weghalen van de korstjes?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:57

Ja. Of als ze zelf weer open gingen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:58

als het geen mijt is kun je vetericyn spray proberen, dat zuivert en heeft bij mijn paard goed gewerkt bij zulk soort plekken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:03

Waarom moeilijk doen, ik zou eerst even laten testen op mijt. Ben eigenlijk best verbaasd dat dit nog niet is gedaan.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:11

Kinke, omdat er nog geen symptomen van mijt gezien zijn. Korstjes zijn een soort verdikking van de huid. Schilferen niet, bloeden niet, paard krabt niet, en alle benen worden met dezelfde borstel gepoetst, mijten zouden dan na een jaar toch ook aan het andere achterbeen moeten zitten? Ook de andere paarden waarmee hij op de paddock en de weide staat hebben nergens last van, daarom denken we niet aan een besmettelijk iets.