ik open eventjes een topic omdat ik onwijs benieuwd ben naar andere verhalen!!
ik heb namelijk een fries merrietje waarbij vitiligo geconstateerd is, en het word steeds erger en erger!
het begon bij haar op haar achter/binnenbeen en het was een beetje stekelharig, zoals bv bij een schimmel
en op een duur werd het zo (op haar achter/binnenbeen) en werden het echt vlekken met een roze huid er onder en breide het uit naar haar spronggewricht:

op deze foto's waren het nog niet zo lang zulke vlekken, en die vlekken waren er ook echt ineens!
maar het breide zich nog veel verder uit:
de vlek werd steeds groter

er kwamen meer en meer vlekjes bij

zoals bij haar uier werd het ook wit:

dat was rond oktober ergens denk ik..
en een paar maanden terug werd het weer erger, er ontstaat een enorm roze vlek en het werd dus zo:

het ging toen al hard vond ik, maar nu begint het helemaal erg te worden!
bij haar oog heeft ze een vlekje en haar hele mond en kin en neus gaan onder de vlekken zitten...
ik vind het echt niet erg, begrijp me niet verkeerd, maar het gaat ineens zo vreselijk hard

in iedergeval, ik zal binnenkort eens up to date foto's maken, zodat jullie kunnen zien hoe het is nu..
maar nu ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van jullie!! ik lees zoveel verschillende dingen erover, de een zegt, je kan er wel wat aan doen en de ander zegt weer van niet, en de een zegt het veranderd steeds dus kan ook weer wegtrekken en de ander zegt weer, wanneer huid eenmaal roze is komt de kleur niet meer terug?
en vooral, hoe ging het bij jullie? veranderde het ook snel of juist niet?
ik heb ook heel internet afgespeurd, maar kan ook nergens wat vinden over friezen met vitiligo?
ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen!! het gaat nu namelijk onwijs hard, maar ik vind het ook wel weer wat hebben