nog meer paarden met vitiligo?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

nog meer paarden met vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 01:31

hoi allemaal!

ik open eventjes een topic omdat ik onwijs benieuwd ben naar andere verhalen!!

ik heb namelijk een fries merrietje waarbij vitiligo geconstateerd is, en het word steeds erger en erger!

het begon bij haar op haar achter/binnenbeen en het was een beetje stekelharig, zoals bv bij een schimmel

en op een duur werd het zo (op haar achter/binnenbeen) en werden het echt vlekken met een roze huid er onder en breide het uit naar haar spronggewricht:
Afbeelding

Afbeelding

op deze foto's waren het nog niet zo lang zulke vlekken, en die vlekken waren er ook echt ineens!

maar het breide zich nog veel verder uit:
de vlek werd steeds groter
Afbeelding

er kwamen meer en meer vlekjes bij
Afbeelding

zoals bij haar uier werd het ook wit:
Afbeelding

dat was rond oktober ergens denk ik..

en een paar maanden terug werd het weer erger, er ontstaat een enorm roze vlek en het werd dus zo:
Afbeelding

het ging toen al hard vond ik, maar nu begint het helemaal erg te worden!
bij haar oog heeft ze een vlekje en haar hele mond en kin en neus gaan onder de vlekken zitten...

ik vind het echt niet erg, begrijp me niet verkeerd, maar het gaat ineens zo vreselijk hard :Y)

in iedergeval, ik zal binnenkort eens up to date foto's maken, zodat jullie kunnen zien hoe het is nu..

maar nu ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen van jullie!! ik lees zoveel verschillende dingen erover, de een zegt, je kan er wel wat aan doen en de ander zegt weer van niet, en de een zegt het veranderd steeds dus kan ook weer wegtrekken en de ander zegt weer, wanneer huid eenmaal roze is komt de kleur niet meer terug?

en vooral, hoe ging het bij jullie? veranderde het ook snel of juist niet?

ik heb ook heel internet afgespeurd, maar kan ook nergens wat vinden over friezen met vitiligo?

ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen!! het gaat nu namelijk onwijs hard, maar ik vind het ook wel weer wat hebben <3

ilaan

Re: nog meer paarden met vitiligo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:35

Heb er nog niet eerder van gehoord. Maar heeft het paard hier ook last van of is het alleen dat het er ander uit gaat zien?

Apart is het wel! Ach zo heb je wel een originele Fries :=

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 01:50

Wow wat apart! Nog nooit gezien bij een paard dit. Het gaat idd hard maar ik vind het zeker wel wat hebben! :j

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:38

Mijn paard heeft het ook.
Onder zijn oog, in zijn mondhoeken en op zijn anus.

Gisteren was de dierenarts er en heb ik er gelijk even naar gevraagd. Volgens haar kan het geen kwaad. Ze had wel een naam voor de "extremere" variant, maar die weet ik niet meer.

Ik zou alleen oppassen met verbranding door de zon rond de neus, ogen enz.

Mijn broertje heeft het op kleine plekjes en die smeert het in met een bepaalde olie. Zijn huid wordt daar weer wat roziger van ipv pigmentloos.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:15

een van de jonge paarden waarmee ik werkte in Egypte had het ook, ging ook zo snel.
We hebben geprobeerd het te behandelen met koper, maar door omstandigheden is die behandeling nooit doorgezet.
Ik heb er destijds een topic over geopend, als je even googled in mijn berichten op viltigo vind je het topic wel.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:22

Mijn oude verzorgpaard had dit ook!! Zal straks even zoeken of ik er nog foto's van heb. Elk jaar had ze er wel weer wat witte vlekken bij

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 13:41

Bedankt voor jullie reacties!

Ilaan, ik vind het ook helemaal niet erg :o ik vind het wel wat hebben, vooral nu het zo hard gaat!

Marley, vind ik ook :D

Lovelance, o echt!! Breidt het ook zo snel uit?
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de benaming van de extreme variant?

Kehdra, ik heb al heel veel gezocht naar topics maar het zijn allemaal oude topics, en soms zijn ze best tegenstrijdig tegenover elkaar mbt behandelingen enz! Maar ik ben wel benieuwd naar het topic! Mag ik vragen wat voor behandeling jullie deden?

Lienepien, ik ben heel erg benieuwd naar foto's en ervaringen :j

Ik heb het idee dat het bij m'n merrie op een duur ook op haar flank gaat doorbreken, daar gaan ook steeds meer witte haren zitten :j

En wat voor zonnebrand gebruiken jullie dan? Is 1 keer per dag smeren dan genoeg of moet dat meerdere keren?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:51

Mijn eerste gefokte paard had het ook. In de winter trok het altijd weer iets weg. Het verbrande wat sneller in de zon dat was het enige lastige eraan.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:15

Mijn instructrice vroeger had een Selle Francais en vos merrie met deze witte vlekken rond beiden ogen en op de snuit. Het is niet zo mooi maar je kunt er niet aan doen. Misschien als je het lelijk vind kun je voor concoursen de haartjes zwart kleuren? Vroeger werd een wit plekje nog weleens weg gewerkt met een beetje zwarte kool.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:20

Het wordt wel een bijzondere fries zo, vind het stiekem wel leuk eigenlijk ;)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:23

Iemand beweerde laatst op mijn topic dat mijn jaarling dit wel eens zou kunnen hebben. Het is een Appaloosa. Toen ze terug kwam uit de opfok had ze rare plekjes op haar hoofd, toen deze dicht groeide kwamen er witte haren voor terug. Ze is wel echt aan het verkleuren dus ik heb er zo mijn twijfels bij.

Afbeelding

Vind het wel zelf wel gaaf uit zien, ook bij jouw paard TS!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:25

Dat lijkt wel heel veel op vitiligo! Pigment is helemaal weg.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:30

Ja dat is Vitiligo

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:32

Heb je een foto van haar helemaal? Ben er wel benieuwd naar :o
Als het verder geen problemen opleverd zou ik zeggen: jij hebt een super coole fries!!! :))

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:38

wouw bedankt voor jullie reacties!!

dus als ik het goed begrijp, kan het swinters weer wegtrekken? maar hoe kan dat dan als alle pigment weg is?

wegwerken kan ik doen, maar ik vind het daar eigenlijk veelste leuk voor :o ik vind het zelf wel iets bijzonders hebben dus vind het bijna zonde om weg te werken :Y)

wow nibbitlotus :wow: dat is ook veel wit zeg, lijkt zeker vitiligo :j vind het wel echt prachtig eigenlijk! ben benieuwd hoe dat zich verder gaat ontwikkelen!! stiekem hoop ik dat mn merrie dat ook ooit gaat krijgen <<)

ik heb wel een foto van haar helemaal, maar dat is een oude foto, en daar had ze de vitiligo nog niet zo..:j ik zal maandag eens een goede foto proberen te maken :j

Afbeelding

maar ook nog een vraagje, begonnen bij jullie eerst ook heeeel lichtjes wat vlekjes te ontstaan, die steeds dieper roze van kleur werden?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:30

Pigment dat weg is komt niet meer terug. Ik denk dat 's winters de haren wat voller en langer zijn en dat daarom de omringende haren die wel gekleurd zijn iets meer bedekken. Bij het paard van mijn instructrice was het eerst een wit spikkeltje onder het oog zo groot als en moedervlek. Al gauw werden het er meer en aan een gesloten waardoor de merrie grote witte kringen om haar ogen kreeg.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:15

Afbeelding
Hier de mijne, al was het daar nog niet zo heel goed te zien.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:21

Misschien niet helemaal de juiste vergelijking maar bij mensen kunnen de vlekken wel weer kleiner worden..
De lichtere plaatsen of vlekken op de huid zouden ook gevoeliger zijn voor chemicalien en zonlicht natuurlijk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:27

Hier werden de vlekken ook gewoon kleiner in de winter. Was ook niks raars volgens mijn dierenarts. En lag niet aan het langere haar.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:25

Mooie fries ts!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 21:10

dankjewel <3

wouw, wilawander *D dat is eigenlijk best wel mooi!!
mijn merrie heeft 1 vlekje bij haar oog die steeds brighter word :j

sadekeshia, en wat bedoel je met chemicalien? staart en manen spray enz?

ik ben wel van plan om het in te gaan smeren met zonnebrand :j tips voor welke?

wel apart dat de vlekken kleiner werden! nog geen last van gehad :Y)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:48

ik gebruikte een zonnebrandspray van de aldi en een graasmasker.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:20

gossa4ever schreef:
dankjewel <3

wouw, wilawander *D dat is eigenlijk best wel mooi!!
mijn merrie heeft 1 vlekje bij haar oog die steeds brighter word :j

sadekeshia, en wat bedoel je met chemicalien? staart en manen spray enz?

ik ben wel van plan om het in te gaan smeren met zonnebrand :j tips voor welke?

wel apart dat de vlekken kleiner werden! nog geen last van gehad :Y)

ja ik denk staart en manen spray ook wel, al weet ik niet precies wat daar in zit..
Er hoeft niet meteen iets aan de hand te zijn, maar mocht je paard irritatie krijgen op die plekken kun je ook nog daaraan denken :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:24

Ik heb het zelf voor 70% over mijn lichaam en ik ben kerngezond! Het is begonnen op mijn 9e en steeds meer uitgebreid nu is het al wat jaren rustig maar mijn normale huidskleur zal nooit meer terug komen. Interessant om te zien dat paarden dit ook kunnen hebben!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:19

goh dan zou ik eens goed moeten kijken wat voor staart en manenspray ik dan het beste kan gaan gebruiken! :j

kermis, wow, dat is zeer apart! ik vind het wel iets unieks hebben :) heb je er veel last van? mbt zon en evt chemicalien?