Haver voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

Haver voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 17:41

Hallo,

Ik heb even een vraagje, ik heb een 18 jarig paard.
We rijden nog geen wedstrijd maar train wel veel en hard.
Hij is van nature niet heel temperamentvol.
Ik voer hem nu basissport brok van Masters, daarbij krijgt hij per dag 3 plakken hooi.
Ik ben sinds een aantal weken aan het opbouwen met wat haver om er iets meer energie in te krijgen, en dat lukt! Hij breekt de boel niet af maar is wel lekker fit en fel, precies wat ik wou.
Nu is mijn vraag tot hoever kun je haver op voeren?
Hij krijgt nu een kwart van een standaard voerschep.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Haver voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:55

VSW -> VS

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:29

3 plakken hooi per dag van zo'n klein baaltje van 20kg? of van een grotere baal van 300kg?

Als je 3 plakken hooi per dag van een klein baaltje voert dan is dat veel te weinig, een paard van gemiddeld 1.65 en 600kg heeft ongeveer 9-13kg hooi per dag nodig en 3 plakken van zo'n klein baaltje zou 6-7kg zijn.

Haver bevat veel zetmeel, dus daar zou ik zeker niet te veel van geven. Beter zou ik dan verder aanvullen met vetten (dus olie) over je voer gaan geven. En dus meer hooi, het liefst onbeperkt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:58

Ik zou wat meer ruwvoer geven, 3 plakjes is niet zo veel (tenzij je van zo'n grote baal bedoelt). Haver kan voor sommige paarden wel goed werken, maar ik zou er geen kilo's van geven. Er bestaat ook een haver mix, kentucky lite e. Daar zit naast haver ook nog andere dingen in, zoals een vitaminebrokje en elektrolyten. Daar heb ik goede ervaringen mee voor wat meer power.