Overstap van podogrow 3 naar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Overstap van podogrow 3 naar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:21

Hee, aangezien mijn paardje 3 is geworden mag hij eigenlijk geen podogrow 3 meer. We maken het kleine beetje in de ton nog op want het kan geen kwaad, maar hij heeft er weinig aan. Nu weet ik niet wat ik nu eigenlijk moet gaan geven.
Hij moet ergens zijn benodigde dingen vandaan halen en ik weet eerlijk gezegd even niet meer waarvan. Door alle zakken voer zie ik de juiste niet meer :')

Wat krijgt hij op dit moment:
Onbeperkt ruwvoer (in de nacht slowfeeder, overdag grote bak = kudde)
Podogrow 3 (hier moet ie vanaf) (kreeg hij een handje van, als we wat gedaan hadden 2 handjes)
Luzerne van Pavo (ook een handje)
en wat wortelen als lekkers wanneer hij binnenkomt.

Hij krijgt 1 bakje per dag in de avond als avondeten. Verder eten ze onbeperkt hooi.

Ik wil eigenlijk weer iets van brokken, maar er mag absoluut (geen) niet veel suiker in zitten. Van suikers word hij dol en hij is energiek genoeg op het moment.
Ook wil ik de brokken kunnen gebruiken tijdens het vrijheidsdressuur, dus moeten ze niet al te groot zijn.
Ik wil langzaam aan met hem aan het echte werk starten (opbouw van spieren in de rug ect.) zodat hij er straks helemaal klaar is om het rijden te starten.

Hopelijk hebben jullie goeie suggesties voor hem. Evt merken waarvan je proefzakken kan halen is wel handig ! :j

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 07:05

Pavo Liga misschien?

Matheno

Re: Overstap van podogrow 3 naar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:10

De luzerne van Pavo en de Podo Grow bevatten veel suikers.
De compact luzerne van Hartog bevat dat niet, dus je zou de Pavo luzerne hiermee al kunnen wisselen.
Als je echt laag in suikers wilt blijven kun je daarbij een vitamine korreltje voeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:13

Bijna alle brokken bevatten suiker helaas! Waarom niet een suikervrije muesli en daarnaast een suikervrij snoepje? Ik gebruik metazoa snaxxx daarvoor.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 11:45

Matheno schreef:
De compact luzerne van Hartog bevat dat niet, dus je zou de Pavo luzerne hiermee al kunnen wisselen.
Als je echt laag in suikers wilt blijven kun je daarbij een vitamine korreltje voeren.

K vond de suikers wel meevallen, op deze hoeveelheid reageerd hij wel goed.
Welk vitamine korreltje zou je aanbevelen?

troi schreef:
Bijna alle brokken bevatten suiker helaas! Waarom niet een suikervrije muesli en daarnaast een suikervrij snoepje? Ik gebruik metazoa snaxxx daarvoor.

Ik ben eigenlijk van de muslies af omdat hij veel te snel at en de luzerne laat hem wat langer kauwen, dus van luzerne ga k niet meer af denk ik.
Ik ga dat metazoa even googlen!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:17

Bix zit heel veel balast stoffen in en eigenlijk niet goed voor paarden..Pavo voer is suikerbommetje.
Wat is het voor een soort paard.?
1 bakje voer alleen in de avond zou ik opsplitsen in 2 bakjes voer, 1 in de ochtend en 1 voor in de avond.
Het vitamine brokje van Marstall Force heeft mijn paard veel profijt van gehad.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 12:26

Elco schreef:
Bix zit heel veel balast stoffen in en eigenlijk niet goed voor paarden..Pavo voer is suikerbommetje.
Wat is het voor een soort paard.?
1 bakje voer alleen in de avond zou ik opsplitsen in 2 bakjes voer, 1 in de ochtend en 1 voor in de avond.
Het vitamine brokje van Marstall Force heeft mijn paard veel profijt van gehad.

Tis een barockpinto, bonte fries x paint.
Opsplitsen in 2 bakjes is niet mogelijk. Ze gaan om 9 uur gelijk naar buiten en voer op een lege maag hebben ze hier liever niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:43

VivaByoux schreef:
Matheno schreef:

K vond de suikers wel meevallen, op deze hoeveelheid reageerd hij wel goed.
Welk vitamine korreltje zou je aanbevelen?

Voorheen voerde ik Metazoa, maar sinds de nieuwe samenstelling doen mijn paarden het hier toch minder op helaas.
Ik voer nu Pavo Vital, hier doen ze het allen perfect op. (En is makkelijk te verkrijgen!)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 12:46

Waarom moet hij van de podo grow af? Ik ben pas overgestapt toen ik het paard echt ging trainen en ze onvoldoende energie ui de pg kreeg. Kan prima, zowel pavo als cavalor (juniorix) gaven dit advies.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 15:13

Princesj schreef:
Waarom moet hij van de podo grow af? Ik ben pas overgestapt toen ik het paard echt ging trainen en ze onvoldoende energie ui de pg kreeg. Kan prima, zowel pavo als cavalor (juniorix) gaven dit advies.

Podogrow 3 gaat tot de 3 jarige. En aangezien ik zijn spieren nu echt wil opbouwen heeft hij niks meer aan t podogrow :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:46

Dus het paard gaat in training? Zolang hij niet in training staat is podogrow namelijk prima.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 16:33

Princesj schreef:
Dus het paard gaat in training? Zolang hij niet in training staat is podogrow namelijk prima.

Gaan een trainingsschema maken dat ie aantal dagen in de week aan de longe gaat om de rugspieren op te bouwen, dus lijkt mij wel nodig jaa :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:40

Gezien de hoeveelheid die je voert op dit moment draagt het zoiezo al niks bij aan de groei/bespiering van je paard. Ik weet niet in wat voor conditie je paard nu is (vet of schraal)? Is hij vet kun je een vitaminekorrel voeren, is hij schraal moet je wat verder zoeken, wellicht een basisbrok, maar dat kan te laag in vet zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:51

Als je gaat trainen en spieropbouw wilt heb je eiwit nodig. Wat zit er in PodoGrow om de groei te ondersteunen? Eiwit...

Als er voldoende eiwit in je ruwvoer zit is het inderdaad niet nodig om PodoGrow te blijven geven en kun je prima verder met een gewone basismuesli/brok en eventueel een volledig vitaminen en mineralensupplement als je weinig krachtvoer geeft. Veel paarden hebben niet eens krachtvoer nodig en hebben aan goed ruwvoer en een volledig supplement voldoende.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:31

Princesj schreef:
Gezien de hoeveelheid die je voert op dit moment draagt het zoiezo al niks bij aan de groei/bespiering van je paard. Ik weet niet in wat voor conditie je paard nu is (vet of schraal)? Is hij vet kun je een vitaminekorrel voeren, is hij schraal moet je wat verder zoeken, wellicht een basisbrok, maar dat kan te laag in vet zijn.

Hij is zeker niet schraal maar ook zeker niet vet. Hij zit wel eerder op het randje van vet dan schraal.

Djilna schreef:
Als je gaat trainen en spieropbouw wilt heb je eiwit nodig. Wat zit er in PodoGrow om de groei te ondersteunen? Eiwit...

Als er voldoende eiwit in je ruwvoer zit is het inderdaad niet nodig om PodoGrow te blijven geven en kun je prima verder met een gewone basismuesli/brok en eventueel een volledig vitaminen en mineralensupplement als je weinig krachtvoer geeft. Veel paarden hebben niet eens krachtvoer nodig en hebben aan goed ruwvoer en een volledig supplement voldoende.

Zit er in de luzerne niet meer eiwit dan in de podogrow?
Verder ben k geen voor noch tegenstander van supplementen, wat niet nodig is en gewoon in voer zit ga k niet apart bijvoeren bij ander voer.

Ik ben nu gewoon echt opzoek naar een vervangende brok voor de podogrow. De pavo liga staat momenteel op mn kans lijstje :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:14

VivaByoux schreef:
Ik ben nu gewoon echt opzoek naar een vervangende brok voor de podogrow. De pavo liga staat momenteel op mn kans lijstje :j

Mijn paarden gingen aardig schuren van de Pavo Liga, ze claimen wel dat er weinig suiker in zit, maar toch zit er blijkbaar iets in wat het bij ze triggerde. Ik zou dan eerder de Pavo Vital overwegen als je laag in suikers wilt blijven, of gewoon de basisbrok, als je wat meer volume wilt geven. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 06:47

Liga is 6% suiker, das veel hoor!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 07:21

Wij hebben podogrow gevoerd to wij vonden dat ze toe waren aan een overstap. Bij de merrie was dat op 3,5 jarige leeftijd. Onze ruin was 4.

Wij zijn over gestapt op sport muesli en nature balance ( zonder suikers ) van havens. Aangevuld met equilin basic. De ruin kreeg ipv equilin pavo muscle build.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:31

Ik ga nu voer halen, ik zal alle voeren even navragen bij de handelaar :j , misschien kan ze ze ff naast elkaar leggen kan k t allemaal even goed bekijken

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 18:16

Een handje Podogrow lijkt mij ook niet echt bijdragen aan de groei van je paard. De mijne krijgt de op de verpakking aanbevolen hoeveelheid (2x een hele schep dacht ik).
En ik ben ook geen mega fan van brokken en dergelijke in grote hoeveelheden voeren maar de mijne had een achterstand en was erg mager. Hij is in een paar maanden onwijs opgeknapt.
Maar ondertussen ook de 3 gepasseerd en nog steeds krijgt hij gewoon Podogrow. Juist als hij aan het werk gaat is dat ook prima, zoals Djilan zegt vanwege de vele eiwitten.

En een handje lucerne draagt volgens mij ook niet echt iets bij, behalve voor de structuur/langer kauwen maar verder moet je dat eerder zien als wat lekkers erbij.

Verder zou ik kijken naar genoeg vetten in het voer als je paard meer gaat doen. En dat hij echt alle mineralen goed binnen krijgt.