slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucca

slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 20:45

Dit is eigenlijk aan alle paarden mensen die met de ziekte atypische weide myopathie te maken hebben gehad.
Waar ik met name naar op zoek ben zijn mensen waarvan de bomen die de ziekte hebben veroorzaakt van de "buren" zijn.

Hoe nu verder nadat je je land niet meer kunt/durft te gebruiken voor je paarden?
Daalt het in waarde, is het ook gevaarlijk voor koeien en schapen? Kun je er nog hooibalen voor de winter af halen of kan het gif hier ook in zitten?

Omdat dit nog een vrij "onbekende en nieuwe" ziekte is, zijn er wettelijk nog geen regels voor hoe nu verder te gaan na de atypische myopathie.
Mag ik van de "buren" verwachten dat ze de bomen kappen?

Tot nu toe is hier naar mijn weten door gemeenten, waterschappen ed nog geen medewerking verleend mochten zij eigenaar zijn van de esdoorns.
Juridisch gezien een intressante kwestie, waar nog niks over te vinden is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben hoe het verder opgelost is.

Heel graag breng ik dit onder de aandacht en ontvang ik (zoveel mogelijk) reacties.
Ik ben nl. van mening dat je zowel emotioneel als financieel slachtoffer bent van deze vreselijke ziekte. En mijn vraag is eigenlijk; wie is er aansprakelijk?

Heel graag reacties, mag ook via pb

Groeten Anita

Zilverroosje

Re: slachtoffers atypische weide myoapthie (esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:15

Volgens mij is er een zwaar vermoeden dat de esdoorn de ziekte veroorzaakt, maar geen onomstotelijk bewijs.
Daarnaast wordt er niet geadviseerd gelijk alle esdoorns te kappen, maar blad en zaad te verwijderen.Zaailingen uit je weiland trekken. Het lijkt mij dat de buren absoluut niet verplicht kunnen worden bomen te kappen. Je moet dan zelf als paardeneigenaar daar je paarden niet plaatsen. Maar wellicht is er veel mogelijk in overleg.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 21:21

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het nog al ingewikkeld worden allemaal.
Nu ik op de hoogte ben van de ziekte komen mijn paarden nooit meer in die wei.
Maar waar moet ik dan met ze heen? Ze kunnen niet van de lucht leven. Moet ik een ander weiland huren als dat al te vinden is en hooibalen gaan kopen die normaal van mein eigen land afkomen, daar zijn nogal wat kosten aan verbonden. En dat red ik financieel niet meer. Of weiland ruilen? met kans op vergiftging voor degene die wil ruilen? En dat om de bomen van de buren, die nu ook op de hoogte zijn dat ze giftig zijn. Wie is er wettelijk gezien aansprakelijk voor alle schade die ik tot nu toe opgelopen heb en nog steeds heb? Daar wil ik zo graag antwoorden op....
En dat is lastig, daarom wil ik graag ervaringen uit wisselen. Want gezien de sterfte cijfers wordt het een steeds groter probleem.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:46

Wij hebben afgelopen december een van de shetten van ons laten inslapen, ook door esdoorn vergiftiging. Toen we er achter kwamen dat esdoorn de oorzaak is hebben we met de gemeente gebeld en deze hebben toen esdoorns die naast ons land staan opgeruimd. Hebben toen gewoon netjes aangegeven dat giftig is voor paarden en hun hadden er geen probleem mee om ze op te ruimen. Hadden ook dierenarts verklaring. De resterende bomen die bij buurman stonden waren ook geen probleem. Buurman schrok zelf ook dat ze giftig waren en zij meteen dan zaag ik ze om als jullie een handje willen helpen. Sinds paar maanden hier de wei en naastgelegen plekken gelukkig esdoorn vrij.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:53

Heb je al contact gehad met de buren, en is het zo dat zij niet willen kappen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:54

Hier een fokker in mijn buurt. Hij is er dit jaar zijn 2de paard aan verloren. Vorig jaar een veulen, alleen was de oorzaak nog niet bekend. De bomen zijn van de gemeente en staan er nu nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:03

lucca schreef:
Omdat dit nog een vrij "onbekende en nieuwe" ziekte is, zijn er wettelijk nog geen regels voor hoe nu verder te gaan na de atypische myopathie.
Mag ik van de "buren" verwachten dat ze de bomen kappen?

Tot nu toe is hier naar mijn weten door gemeenten, waterschappen ed nog geen medewerking verleend mochten zij eigenaar zijn van de esdoorns.
Juridisch gezien een intressante kwestie, waar nog niks over te vinden is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben hoe het verder opgelost is.

Heel graag breng ik dit onder de aandacht en ontvang ik (zoveel mogelijk) reacties.
Ik ben nl. van mening dat je zowel emotioneel als financieel slachtoffer bent van deze vreselijke ziekte. En mijn vraag is eigenlijk; wie is er aansprakelijk?

Waarom meteen juridisch? De eerste stap is toch altijd overleggen met de eigenaar van de bomen en proberen er samen uit te komen? En als je aanbiedt voor herbeplanting met andere bomen te zorgen, dan kom je vaak een heel eind.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:58

Waarom meteen juridisch? De eerste stap is toch altijd overleggen met de eigenaar van de bomen en proberen er samen uit te komen? En als je aanbiedt voor herbeplanting met andere bomen te zorgen, dan kom je vaak een heel eind.[/quote]

Safina bedankt voor je reaktie,

Zeker heb ik met de buren (in dit geval de gemeente) overlegd, zij vinden het zeer vervelend voor mij wat er gebeurd is, maar kunnen/willen verder niets voor mij betekenen hebben ze te kennen gegeven. Zij kijken eigenlijk of zij juridisch aansprakelijk zijn (hun woorden). Ik heb gevraagd om misschien samen tot een oplossing te kunnen komen voor dit ontstane en nog steeds bestaand probleem. Zij zijn hier verder niet toe bereid.

Vandaar dat ik me nu afvraag hoe nu verder te gaan, waar moet ik mijn paarden (die het wel overleefd en nog steeds patient zijn) weiden, ik ben dus genoodzaakt door hun bomen nog steeds kosten te maken, nu wetende dat de bomen giftig zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:08

Misschien is een bokt petitie een idee ? Er zal toch vroeg of laat een wet moeten komen die het aanplanten of behoud van deze bomen in de onmiddelijke bereikbaarheid van paarden strafbaar maakt. Maakt het anders heel gemakkelijk als je de buur met zijn paarden weg wilt pesten.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:08

rossi schreef:
Wij hebben afgelopen december een van de shetten van ons laten inslapen, ook door esdoorn vergiftiging. Toen we er achter kwamen dat esdoorn de oorzaak is hebben we met de gemeente gebeld en deze hebben toen esdoorns die naast ons land staan opgeruimd. Hebben toen gewoon netjes aangegeven dat giftig is voor paarden en hun hadden er geen probleem mee om ze op te ruimen. Hadden ook dierenarts verklaring. De resterende bomen die bij buurman stonden waren ook geen probleem. Buurman schrok zelf ook dat ze giftig waren en zij meteen dan zaag ik ze om als jullie een handje willen helpen. Sinds paar maanden hier de wei en naastgelegen plekken gelukkig esdoorn vrij.

Bedankt voor je reaktie, jij bent de eerste waarvan ik dan hoor dat de gemeente mee heeft gewerkt.
Mag ik vragen wie de onkosten van het rooien heeft betaald?
Ook ik heb alle bewijzen: sectie overleden paard, bloed-en urine uitslagen. RIKILT heeft de bladeren en zaden onderzocht en de concentratie hypoglycine A aangetoond. En natuurlijk de behandelingen van de veearts, waar na 5 maanden een van mijn paarden nog steeds onder behandeling staat omdat ze na de atpische myopathie nog steeds niet in orde is.
Hier gebruikt de gemeente nog wel als argument dat de bomen monumentaal zijn. Misschien willen ze mijn weiland kopen of ruilen, zodat ik met mijn paarden ergens anders heen kan, maar ook daar hebben ze nagatief op gereageerd.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:12

betadine schreef:
Misschien is een bokt petitie een idee ? Er zal toch vroeg of laat een wet moeten komen die het aanplanten of behoud van deze bomen in de onmiddelijke bereikbaarheid van paarden strafbaar maakt. Maakt het anders heel gemakkelijk als je de buur met zijn paarden weg wilt pesten.

Zonder meteen rare of kwaadwillende bedoelingen te hebben en na dus geen medewerking van de gemeente te kunnen verwachten, heb ik dus juridisch advies ingewonnen hoe hier mee om te moeten gaan.
Helaas is dit nog al een dure grap, en had ik bedacht als je met een hele groep bent die het zelfde probleem zit is er misschien een oplossing te vinden om met elkaar een statement te maken en uit te zoeken hoe het zit. Want dat er steeds meer slachtoffers gaan vallen is wel een aannemelijke tendens.
En deze ziekte gun je echt geen enkel organisme. Het is een lijdensweg.....

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:26

RuthenRoos schreef:
Volgens mij is er een zwaar vermoeden dat de esdoorn de ziekte veroorzaakt, maar geen onomstotelijk bewijs.
Daarnaast wordt er niet geadviseerd gelijk alle esdoorns te kappen, maar blad en zaad te verwijderen.Zaailingen uit je weiland trekken. Het lijkt mij dat de buren absoluut niet verplicht kunnen worden bomen te kappen. Je moet dan zelf als paardeneigenaar daar je paarden niet plaatsen. Maar wellicht is er veel mogelijk in overleg.

Helaas waait de wind de zaden en het blad tot achter in het land, daar is geen beginnen aan om de wei vrij te houden, dit vond de gemeente ook.
Mijn paarden plaats ik er niet meer, helaas was ik niet op de hoogte van deze aandoening, nu dus wel...
Vreemd blijft dat de paarden er alle jaren liepen, en er is nog nooit iets gebeurt.
Maar mijn vraag is dus ook kunnen er wel koeien of schapen op het land, de hypoglicine A is voor alle organismen giftig. En kan je er wel hooibalen af halen?? Ik weet het niet...

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:29

lucca schreef:
rossi schreef:

Bedankt voor je reaktie, jij bent de eerste waarvan ik dan hoor dat de gemeente mee heeft gewerkt.
Mag ik vragen wie de onkosten van het rooien heeft betaald?
Ook ik heb alle bewijzen: sectie overleden paard, bloed-en urine uitslagen. RIKILT heeft de bladeren en zaden onderzocht en de concentratie hypoglycine A aangetoond. En natuurlijk de behandelingen van de veearts, waar na 5 maanden een van mijn paarden nog steeds onder behandeling staat omdat ze na de atpische myopathie nog steeds niet in orde is.
Hier gebruikt de gemeente nog wel als argument dat de bomen monumentaal zijn. Misschien willen ze mijn weiland kopen of ruilen, zodat ik met mijn paarden ergens anders heen kan, maar ook daar hebben ze nagatief op gereageerd.

de gemeente zelf heeft de kosten betaald van het opruimen van de bomen.

Zo te lezen sta jij nog sterker in je schoenen dan ons. Wij hebben alleen gebeld en verklaring van dierenarts gestuurd en toen hebben ze twee weken erna bomen gekapt. Moet zeggen dat stuk naast de wei een strook niet onderhouden grond van de gemeente is en dat daar dus alleen bomen en struiken, vooral veel wildgroei was. Werd niet voor een bepaald doel ofzo gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:36

Ik had mijn uk bij iemand thuis op de wei,lekker met een groepje samen/
Zij is eraan overleden. De rest was kennelijk 'sterker'. De groep is per direct van dat stuk land gehaald.
Er zijn nog mensen van universiteit langsgekomen.
(dit speelde 5 jaar terug overigens )

Geloof dat de esdoorns gekapt zijn. weiland wordt nog wel gebruikt, maar ik meen, alleen in veilige periodes...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:59

Ik denk dat je de gesprekken met de gemeente is twee delen moet hakken.
1. Je wil de bomen weg hebben en laten vervangen door andere bomen. Daarvoor kan je onderhandelen en een voorstel doen voor een veilige boomsoort. Daarvoor is bemiddeling nodig, geen juridische stappen

2. Als de gemeente denkt dat jij hen juridisch aansprakelijk wil stellen voor de kosten van weiland, medische kosten, ander hooi etc, dan zullen zij zich juridisch laten bij staan.

zelf denk ik dat jij meer baat heb voor de toekonst bij discussie 1aan te gaan.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:09

Klopt hoor, maar de gemeente gaat dus niet kappen. Zover zijn we nu in het overleg. Zij hebben hun juridisch adviseur er op gezet, ik heb de brief naar B&W gestuurd of ik een keer met hun om de tafel kon om naar een oplossing te zoeken. Zij hebben ervoor gekozen er juridisch naar te kijken. Ik ben nu verder aan het zoeken naar ervaringen en oplossingen hoe het anderen is vergaan, of zelfs in de toekomst misschien slachtoffers voorkomen kunnen worden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:11

Ik vermoed dat veel gemeentes er niet aan beginnen, stel ze gaan nu alles esdoorns kappen ivm e waarschijnlijkhedi van AM. Dan kan een ander ook wel zeggen ik wil alle eiken weg ivm gif van de eikeltjes (bewezen). En zo zal je voor meer planten/bomen in combinatie met dieren planten vinden.

Waar komt dan een eind aan het verwijderen?

Het geval waar ze verwijderd zijn als het inderdaad om een stuk wild groen gaat doet een gemeente vaak niet moeilijk en laten die er tussen uit zagen, niemand die het merkt.

TS. Staan de bomen vrij of ook midden in een groot plantsoen met nog meer bomen?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:13

Klopt hoor, alleen in dit geval zijn er wel 3 paarden ziek geworden en zit ik nu met een stuk land wat ik niet kan gebruiken; nogmaals, waar laat ik mijn paarden nu?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:14

Is het huur of koop land?

En heb je een antwoord op mijn andere vraag. Zijn het losstaande bomen die je duidelijk zit of in een bossage?

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 08:27

Het is mijn eigen grond. Hun bomen staan om het kerkhof heen geplant en zijn volgens hen monumentaal

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:32

Dan maak je weinig kans inderdaad, zolang ze netjes de meter a anderhalve meter van de erfgrens staan.

Voor je weide het is k.u.t. maar hoelang stonden ze er al zonder ziek te worden?

Dit zijn vragen van belang voor wat je kan met de gemeente, begraafplaatsen en bomen zijn inderdaad een punt waar ze weinig mee kunnen. zeker als ze monumentaal zijn verklaard.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 09:04

De bomen staan denk ik nog geen meter uit de erfgrens. En inderdaad, ze zijn eerder nog nooit ziek geworden...hoe kan dat, de wetenschap staat voor een raadsel.
Doordat mij ene merrie het heeft gered, waar ik natuurlijk super blij om ben, is het nu na 5 maanden nogal een kostenpost geworden. Ze is nog steeds patient wat betekent dat de kosten gewoon nog steeds oplopen, ik kan dus geen land meer huren en hooi balen kopen kost ook veel geld, maar ik kan de paarden niet aan hun lot over laten. Vandaar dat ik het heel redelijk vind de buurman, in dit geval de gemeente er bij te betrekken

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 09:07

Ben benieuwd wat de gemeente er van vind, als ik noodgedwongen mijn land niet meer onderhoud, en de boel verwilderen laat. Of ze daar nu zo blij mee zullen zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:09

Daar zullen ze weinig over zeggen, hoogstens als er nog een distelverordening is dat je die moet verwijderen.

Je kan ook in het najaar daar waar de bladeren vallen afzetten. Daarna maaier met zuiger erover en alles is weer weg.

Misschien kan je uit coulance vragen of dat mee kan als de gemeente z'n maaironde heeft in het najaar?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:18

lucca schreef:
Daalt het in waarde, is het ook gevaarlijk voor koeien en schapen? Kun je er nog hooibalen voor de winter af halen of kan het gif hier ook in zitten?

Ik heb tot nu toe heb ik nog geen antwoord op deze vragen kunnen lezen.
Ik ben erg benieuwd hoe het zit met eventueel hooi van zo'n land.
Blijft het net als kruiskruid werkzaam als het gedroogd in het hooi zit?