Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
lucca schreef:Omdat dit nog een vrij "onbekende en nieuwe" ziekte is, zijn er wettelijk nog geen regels voor hoe nu verder te gaan na de atypische myopathie.
Mag ik van de "buren" verwachten dat ze de bomen kappen?
Tot nu toe is hier naar mijn weten door gemeenten, waterschappen ed nog geen medewerking verleend mochten zij eigenaar zijn van de esdoorns.
Juridisch gezien een intressante kwestie, waar nog niks over te vinden is.
Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben hoe het verder opgelost is.
Heel graag breng ik dit onder de aandacht en ontvang ik (zoveel mogelijk) reacties.
Ik ben nl. van mening dat je zowel emotioneel als financieel slachtoffer bent van deze vreselijke ziekte. En mijn vraag is eigenlijk; wie is er aansprakelijk?
rossi schreef:Wij hebben afgelopen december een van de shetten van ons laten inslapen, ook door esdoorn vergiftiging. Toen we er achter kwamen dat esdoorn de oorzaak is hebben we met de gemeente gebeld en deze hebben toen esdoorns die naast ons land staan opgeruimd. Hebben toen gewoon netjes aangegeven dat giftig is voor paarden en hun hadden er geen probleem mee om ze op te ruimen. Hadden ook dierenarts verklaring. De resterende bomen die bij buurman stonden waren ook geen probleem. Buurman schrok zelf ook dat ze giftig waren en zij meteen dan zaag ik ze om als jullie een handje willen helpen. Sinds paar maanden hier de wei en naastgelegen plekken gelukkig esdoorn vrij.
betadine schreef:Misschien is een bokt petitie een idee ? Er zal toch vroeg of laat een wet moeten komen die het aanplanten of behoud van deze bomen in de onmiddelijke bereikbaarheid van paarden strafbaar maakt. Maakt het anders heel gemakkelijk als je de buur met zijn paarden weg wilt pesten.
RuthenRoos schreef:Volgens mij is er een zwaar vermoeden dat de esdoorn de ziekte veroorzaakt, maar geen onomstotelijk bewijs.
Daarnaast wordt er niet geadviseerd gelijk alle esdoorns te kappen, maar blad en zaad te verwijderen.Zaailingen uit je weiland trekken. Het lijkt mij dat de buren absoluut niet verplicht kunnen worden bomen te kappen. Je moet dan zelf als paardeneigenaar daar je paarden niet plaatsen. Maar wellicht is er veel mogelijk in overleg.
lucca schreef:rossi schreef:Wij hebben afgelopen december een van de shetten van ons laten inslapen, ook door esdoorn vergiftiging. Toen we er achter kwamen dat esdoorn de oorzaak is hebben we met de gemeente gebeld en deze hebben toen esdoorns die naast ons land staan opgeruimd. Hebben toen gewoon netjes aangegeven dat giftig is voor paarden en hun hadden er geen probleem mee om ze op te ruimen. Hadden ook dierenarts verklaring. De resterende bomen die bij buurman stonden waren ook geen probleem. Buurman schrok zelf ook dat ze giftig waren en zij meteen dan zaag ik ze om als jullie een handje willen helpen. Sinds paar maanden hier de wei en naastgelegen plekken gelukkig esdoorn vrij.
Bedankt voor je reaktie, jij bent de eerste waarvan ik dan hoor dat de gemeente mee heeft gewerkt.
Mag ik vragen wie de onkosten van het rooien heeft betaald?
Ook ik heb alle bewijzen: sectie overleden paard, bloed-en urine uitslagen. RIKILT heeft de bladeren en zaden onderzocht en de concentratie hypoglycine A aangetoond. En natuurlijk de behandelingen van de veearts, waar na 5 maanden een van mijn paarden nog steeds onder behandeling staat omdat ze na de atpische myopathie nog steeds niet in orde is.
Hier gebruikt de gemeente nog wel als argument dat de bomen monumentaal zijn. Misschien willen ze mijn weiland kopen of ruilen, zodat ik met mijn paarden ergens anders heen kan, maar ook daar hebben ze nagatief op gereageerd.
lucca schreef:Daalt het in waarde, is het ook gevaarlijk voor koeien en schapen? Kun je er nog hooibalen voor de winter af halen of kan het gif hier ook in zitten?