Oogaandoening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Oogaandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:41

Hi Bokt,

Ik heb heel lang nagedacht om hierover een topic te openen maar naar wat er vandaag gebeurt is heb ik de knoop doorgehakt en ga ik toch proberen of de bokt mensen mij kunnen helpen. Of gerust kunnen stellen, zou ook fijn zijn. :')

Sinds een kleine 3 maanden heb ik er een nieuw paard bij, een onwijs lief en braaf paard. Hij is drie jaar oud, word in mei 4.

Nou heeft hij in zijn rechteroog meer oogwit zitten, en op de overgang van het oogwit naar zijn iris zit een klein "stipje" het klinkt heel raar maar het ziet eruit alsof er vanbinnen uit een lampje in zijn oog naar buiten schijnt. Je ziet het alleen als er een bepaald licht op zijn oog valt of iets dergelijks.
Ik heb mensen op stal er al naar laten kijken en zij zeggen dat dit zo lijkt omdat het plekje gewoon spierwit is.

Maar ik twijfel toch, ik merk de laatste weken dat hij met het rijden schrikachtiger is als voorheen, ik merk dat als ik met hem aan de hand loop dat hij zijn hoofd de lucht in steekt en dat hij aan de rechterkant met zijn hele hoofd wil kijken. (maarja dit doe je natuurlijk af aan 'hij is nog jong' en dergelijke)

Vandaag wilde ik hem uit de weide pakken, - hij heeft wat daagjes stil gestaan dus daar kan het ook aan liggen, maar het is toch vreemd want zo'n type paard is hij in mijn ogen helemaal niet - en hij stond bij de voerbak heel dicht op een ander paard dus ik dacht ik benader hem van rechts, en out of the blue rent hij weg en trapt mij tegen mijn benen aan. (no worries ik ben in orde, op een gekneusde knie en wat schaafplekken na)
Nu zit ik wel heel erg te malen, maar ik maak me toch wat zorgen. Kan het zijn dat zijn zicht op rechts beperkt is?

Hij reageert in ieder geval wel als je met je hand richting zijn oog gaat.. in de vorm van dichtknijpen

Owja, het plekje is de gedurende tijd dat ik hem heb niet groter geworden. Hij is gekeurd voor de aankoop zowel klinisch als röntgologisch, ik heb hem overgekocht van mijn instructrice dus als ze wist dat er iets mis met hem was had ze dit wel verteld

Ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen, want google en zoeken op bokt helpt me niet echt
Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:47

laat de dierenarts er naar kijken
dan weet je meteen of het wel iets is.
is toch het beste..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:49

Laten onderzoeken door een DA. Anders blijf je eraan twijfelen en ga je er (onbewust) rekening mee houden, waardoor je zelf dingen anders gaat doen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:49

Inderdaad. De dierenarts kan je toch wel met zekerheid zeggen of het iets ergs is. Dat kunnen wij niet zeggen vanaf de computer

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:53

Ik wil ook graag de DA er eens naar laten komen kijken alleen mijn ouders doen wel het financiële gedeelte van mijn paard en zij zitten er eigenlijk niet echt op te wachten dat ik de dierenarts voor 'niks' (zijn geen paardenmensen) laat komen.

Maar het zit mij niet lekker, vooral nu hij me een stamp gegeven heeft, ik wil echt weten of dit vuiligheid was of dat hij er een goede rede voor heeft.
Ik hoopte dat er mensen op bokt zouden zijn met soortgelijke ervaringen.

edit: ik zal het er nog eens met mijn ouders over hebben

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:55

Maar dan is er toch maar een mogelijkheid? Je kan niet verwachten dat je hier je antwoord gaat krijgen.
Het kan een oogprobleem zijn, maar het hoeft niet, dus daar schiet je weinig mee op.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:57

Grit schreef:
Maar dan is er toch maar een mogelijkheid? Je kan niet verwachten dat je hier je antwoord gaat krijgen.
Het kan een oogprobleem zijn, maar het hoeft niet, dus daar schiet je weinig mee op.

Dat is waar, maar het zou toch fijn zijn als ik iemand had wie mij kon vertellen wat het 'misschien' kan zijn?
Dan zou ik ook meteen weer een rede hebben naar mijn ouders toe om de DA er eens naar te laten kijken.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:03

Heb je er een foto van?
Mijn pony had ook een keer een probleem met z'n oog en toen
was het een ontsteking bij zijn netvlies.
Houd hij zijn oogje soms ook dicht en traant het?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:06

mabelbohms schreef:
Heb je er een foto van?
Mijn pony had ook een keer een probleem met z'n oog en toen
was het een ontsteking bij zijn netvlies.
Houd hij zijn oogje soms ook dicht en traant het?

Je kan het niet echt op de foto zetten omdat je het dus maar af en toe kan zien.
Nee er is helemaal geen irritatie aan zijn oog te zien.

mabelbohms

Re: Oogaandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:31

Oke, de dierenarts gaf mij namelijk als tip dat als het oog gaat tranen je dan water moest koken en dan laten afkoelen en dan met een doekje onder het oog schoon maken. Maar dat is dan in jou geval niet nodig :o