Graszaadhooi/normaal welke verhouding voor dit paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Graszaadhooi/normaal welke verhouding voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:36

Ik heb een 17 jarige KWPN-merrie, staat 24/7 met schuilstal buiten, ca. 2x per week hele lichte arbeid.

Ik heb sinds kort de beschikking over graszaadhooi, het idee was om dat voor het "knabbelen" te voeren. Ik meng het met het normale hooi, ongeveer half/half. Eerst gaf ik dezelfde hoeveelheid hooi (3x per dag flinke bult) maar dan alleen normaal hooi, dus ze krijgt nu minder "normaal" hooi. Ze laat nu alleen best veel van dat graszaadhooi toch liggen. Verder was ze afgelopen winter volgens mij redelijk mooi op gewicht (was afgelopen zomer echt te vet van het gras) maar ik vind dat ze net iets teveel ingevallen flanken nu krijgt.

Heeft ze dan naast het graszaadhooi nog aanvulling nodig? Ze deed het eigenlijk prima op normaal hooi, maar dat ging er wel erg hard doorheen, vandaar het graszaadspul. De vraag is dus eigenlijk:

- het graszaadhooi laat ze liggen: betekend dat "ik heb genoeg gehad" of "baas, dit is echt niet te vreten" :+
- gewicht: komt dat van het minder normaal hooi voeren en zo ja, wat/hoeveel supplement of toch weer terug naar normaal hooi?

Ik vond het graszaadhooi wel een mooie optie omdat dat zo mooi grof spul is wat ze de hele dag mooi kunnen knabbelen. Maar ik twijfel dus of het rantsoen zo wel ok is.

Martje80

Re: Graszaadhooi/normaal welke verhouding voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:20

Het is Denk ik even wennen. Hier ook zo. Voordroog gaat er heerlijk in..graszaad met lange tanden.

Invallen zal komen omdat je minder hooi geeft nu. Zou dit gelijk laten en graszaad extra geven zodat ze altijd te knabbelen heeft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:25

Thanks! Ja heb vandaag het hooi eens kunnen wegen en besloten gewoon de oude hoeveelheid weer terug te voeren en dan het graszaad voor "erbij" te doen. Ik had niet gedacht dat dat zoveel uit zou maken, weet ook niet precies of het invallen komt van het hooi alleen, ik denk dat er wel iets meer achter zit (heeft momenteel ook wat last van de luchtwegen) maar het is wel toevallig natuurlijk. Geef nu ook weer even seniores priores bij, even weer wat meer aanzetten.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:54

Vervang je hooi door eenzelfde hoeveelheid graszasdhooi dan zal je paard afvallen. Van graszaadhooi kun je meer voeren maar t is wel moeilijker voor de darmen om te verteren. Op paardnatuurlijk.nl kun je uitrekenen hoeveel je moet geven (voedinvscalculator)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:19

Ah vandaar, ze kregen nu in totaal wel meer, maar dat scheelt dan toch teveel. Die calculator had ik intussen ook gevonden ja, handig!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:22

Je moet 1.5x zoveel graszaadhooi voeren om het aantal kcal te vervangen van gewoon weidehooi. Dus het makkelijkste bij een magerder wordend paard is terug meer weidehooi te gaan voeren. Dus dat is een wijs besluit, zeker als je er gewoon graszaadhooi naast blijft voeren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:28

Dat doe ik nu idd :)