advies gevraagd pony kreupel dik been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lijpwijfie

advies gevraagd pony kreupel dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 21:30

Hoi lieve bokkers!
Graag jullie advies!

3 weken geleden toen ik mn lieve pony uit zn stal haalde liep hij behoorlijk kreupel. De dag ervoor nog gewoon relaxt half uurtje gereden en niks aan hand.

Meteen hele been en hoef gecontroleerd op verdikkingen wondjes en of het warm was.Een hele kleine verdikking boven de kogel links voor terhoogte vd pezen en niet echt warm. Ook temperatuur gemeten en dat was ook goed (37.4)

Gekoeld en beetje proberen te lopen maar het leek me toch beter hem op stal te zetten. In de volgende week heb ik hem stalrust gegeven met iedere dag koelen en koelgel tot dat hij weer stukken beter liep en zwelling ook bijna weg was. Toen gaan lopen op het harde en koelen+ koelgel.. in totaal waren er 2 weken voorbij en meneer was weer zo fris en fit als wat en echt niet meer te houden ook helemaal niet meer kreupel.

Dus vorige week dinsdag dacht ik rustig te gaan beginnen met stappen aan de longeerlijn in de paddock.
Hij was natuurlijk helemaal fris en op gegeven moment ontschoot hij me even.. dus een gallopje en bokje had hem gelukkig snel weer rustig maar er zat net een soort greppeltje (blijkbaar had er een paard in de paddock staan graven) en daar was hij met een beste jump overheen gesprongen...

poedersuiker poedersuiker poedersuiker dacht ik maar meneer stapte daarna vrolijk door en er was nix aan de hand...

Tot 2 dagen later zn been wat was opgezet en hij weer kreupel liep.
Meteen weer koelen en koelgel.
De dag erna en de dag daar weer op werd zn been nog weer dikker. Weer iedere x ook temperatuur gemeten en schommeld tussen 37.4 en 37.6 been is dik en warm maar hoef is koud ook loopt hij er gewoon op.en koelen vind ie ook allemaal prima

Kliniek in Wolvega gebeld
Die gaf me als advies boxrust (wat ik dus inmiddels ook al deed) en blijven koelen en minimaal 5 dagen aan novacam (ontstekingsremmend/pijnstillend) omdat de zwelling nu in de acute fase zit en eerst gestabiliseerd moet worden. Dus eind vd week weer terug bellen voor evt pees scan enzz.

Vandaag alweer 3e dag aan novacam en hij loopt al stukken beter! zwelling zakt ook mooi af(zakt wat meer richting kogel) maar nu zag ik aan de achterkant van zn hoef (er net boven) een vies plek...
Zou dit nu kunnen duiden op hoefzweer of ontsteking die er via deze weg uit wil? Of toch zn pezen?

alleen eerlijke adviezen waar ik wat aan heb! Ben benieuwd wat voor ervaringen jullie hiermee hebben en hoelang jullie paardje op rust heeft moeten staan/kosten me evt zouden staan te wachten

Zowiezo neem ik vd week weer contact met kliniek op en evt als eerder nodig is de DA of evt hoefsmid.

Liefs jolanda

Afbeelding
Afbeelding
Deze 2 foto's hierboven vroeg me af of dit kon duiden op evt een hoefzweer?

Afbeeldingvandaag

Afbeeldinggister

Afbeeldingeergister
Laatst bijgewerkt door lijpwijfie op 23-03-15 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: advies gevraagd pony kreupel dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:33

Ik zal gewoon even advies opvolgen van de dierenarts. Bij 2de bezoek kunnen ze mogelijk wel uitsluitsel kunnen geven van wat er aan de hand is.