Mijn 22 jarige ruin heeft een harem van een aantal merries waarmee hij in de wei loopt. De merries blijven s'nachts buiten, hij gaat naar binnen.
Nu was de situatie zo dat er uit noodzaak een ander paard bij mijn paard en zijn harem in moest. Een jongere ruin die op zich wel beleefd is naar andere paarden. Mijn ruin is heel dominant en echt een baasje.
Nu ging het de eerste keer goed maar de 2e dag begon het geëtter. Eerst met buiten zetten zijn ze erbij gebleven en uiteindelijk weg gegaan omdat het goed leek te gaan. Later op die middag kreeg ik een Appje van een stalgenoot, met de mededeling; je paard mist een tand. Ze had haar eigen paard helemaal vol met bloed gevonden, maar kon aan haar eigen paard niks vinden aan wonden e.d. Toen heeft ze dus bij die van mij gekeken. Hij heeft een wond in zijn nek, onder zijn kaak en bij zijn schoft. Wat op zich al knap is aangezien hij een deken met halve hals op heeft (die het overleefd heeft)
Ik had verwacht dat zijn tanden vanwege zijn leeftijd gewoon wat los hadden gezeten en dat hij met zijn lompe gedrag die tand eruit getrokken heeft maar nu zag ik dus dat dit niet zo bleek.. Gisteren mocht ik er niet echt aankomen maar vandaag even goed schoongemaakt en werd duidelijk dat er dus een stuk van die tand is afgebroken tot aan het tandvlees. Het onderste stuk zit er nog in dus.
Ik was nogal over de z*ik omdat hij ondanks dat hij het zelf gedaan heeft, voor het eerst in zijn leven zo in de kreukels ligt. Hij is natuurlijk niet de jongste meer dus was nogal bang voor de gevolgen die er misschien komen hierdoor.
Gek genoeg lijkt hij er totaal geen last van te hebben. Hij eet gewoon muesli en brok en staat de hele dsg met zijn kop aan de grond om te grazen. Dit vind ik erg vreemd. Heb nog heel even gewacht met het bellen van de tandarts omdat alles zo rood en opgezet was dat hij toch niks zou kunnen doen, maar die komt er nog wel bij de komende dagen. Dit is ook de reden dat ik nog niet acuut de tandarts erbij gehaald heb. Hij is vrolijk, aanhankelijk en heb straks gereden (wel bitloos voor de zekerheid) en hij was heel fijn.
Heb net even een foto gemaakt die ik mee wilde sturen naar de tandarts;

Iemand die hier ervaring mee heeft??
Graag ervaringen delen en geen preek dat ik een da of tandarts erbij moet halen en dat ik mijn paard mishandel omdat ik dat nog niet gedaan heb.. Als medische hulp nodig blijkt zal die er zeker komen!