Stijf lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Stijf lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:59

Hoihoi!

Mijn shetlander staat op het land, waar geen gras meer in zit, en krijgt alleen maar hooi gevoerd.
Afgelopen weekend ben ik weg geweest.
Maar toen ik gisteravond terug kwam, liep mijn shet wat stijf.
Ik heb zijn hoeven uitgekrabd en kwam erachter dat de straal wat zacht is rechtsachter.
Daarna liep hij nog stijver, maar sinds vanochtend is het veel minder.
Ik heb later die avond proberen te voelen of de hoef warm was, dat was die links voor.
De anderen heb ik niet kunnen voelen, want toen liep hij weg (ik had geen halster om).

Iemand tips?

Anoniem

Re: Stijf lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:06

Even de dierenarts laten komen, klinkt als bevangen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:08

Eens met joolien, klinkt als bevangenheid. Hoe sneller je handelt hoe beter het is.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:33

Ook ik denk direct aan bevangenheid. Staat er helemaal geen gras op dat land (dus paddock) of staat er bijna geen gras meer op?
Dat laatste is juist veel gevaarlijker. Vooral dat korte gestreste gras is een van de meest voorkomende oorzaken van bevangenheid.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 19:12

Er staat echt helemaal geen gras meer op, dat heeft hij al sinds het begin van de winter allemaal op.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:50

Loopt hij nog steeds stijf? Heb je er al een DA bijgehaald? Een stijf paard met warme hoeven doet idd direct aan hoefbevangenheid denken, en snel handelen is dan de boodschap!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:53

Stijf bij een shetlander wijst vaak op bevangenheid. Wil hij nog wel lopen of zou je hem moeten 'meetrekken'. Mijn shet wilde uit zichzelf totaal niet lopen en probeerde dit dus ook zo min mogelijk. Helaas kunnen ze het zelfs krijgen van zo goed als geen gras en alleen hooi (helaas ervaring) dus zo snel mogelijk DA erbij en een behandelingsplan opstellen :)
Mijn shet is nu al 3 keer bevangen geraakt en hij staat nu op een ontzettend streng dieet want als hij het nog een keer krijgt zal het waarschijnlijk afgelopen zijn. Zorg dus dat je als het weg is nog steeds ontzettend voorzichtig bent, als ze het 1 keer gekregen hebben zullen ze in het vervolg veel gevoeliger zijn..

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:37

Geen esdoorn bomen naast het land? Waarvan de zaden nu kiemen? En die hij op kan eten?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:15

Ik had zijn hoeven uitgekrabt, wat ik bijna nooit doe aangezien hij alleen in het weiland staat. Daarna liep hij wat slechter. Maar nu loopt hij weer normaal?