Paard in de war?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Paard in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:59

Mijn merrie van 24 jaar oud gedraagt zich de afgelopen maanden soms wat apart tijdens het voeren 's ochtends. Normaal gesproken staat ze bij het voeren 's ochtends bij de staldeur onrustig te wachten als degene die voert komt binnenlopen en hinnikt ze meestal een keer. Het rare is dat ze nu al 3x (verdeeld over de afgelopen 3 maanden) 's ochtends tijdens het voeren ligt, en ook niet op staat. Zelfs niet als het eten in haar voerbak wordt gegooid. We hebben het vermoeden dat ze op die momenten al wel een tijdje ligt, en dat ze al liggend heeft gemest. Na wat aanmoediging komt ze overeind en lijkt er dan wat verward bij te staan. Wat ook opvalt is dat ze dan niet meteen naar de voerbak loopt om te eten, wat voor haar best wel raar is. Het opstaan zelf is het probleem niet, dat gaat gewoon goed. Daarna wordt ze in de paddock gezet en gaat ze gewoon staan eten alsof er niets aan de hand is.

Ze krijgt nu 1,5 jaar Prascend in verband met PPID. Dit krijgt ze 's ochtends. Haar waarde was bij de laatste keer testen goed, maar wil ik binnenkort toch nog een keer laten checken. 1 à 2 keer per week gaat ze mee op buitenrit (voornamelijk stappen), en wordt ze nog 1 à 2 keer per week gelongeerd. Aan haar gedrag is verder niets te merken. Zeker gezien haar leeftijd, vind ik haar er goed uitzien. Woensdag komt de osteopaat, dan wordt ze even nagelopen.

Foto van afgelopen week
Afbeelding

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Anoniem

Re: Paard in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:39

Ik zou toch maar even de DA langs laten komen, want en ik heb er geen verstand van maar dit klinkt misschien wel een beetje als een Tia of epileptische aanval of iets in die trant? En daar zijn meerdere gevallen van bekend met betrekking tot de cushing, maar hang me er niet aan op he, ik doe ook maar een gooi...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:50

Hoeveel krijgt ze van het medicijn, een van de bijwerkingen is dat ze sloom of lethargisch kunnen zijn, misschien is dosis op dit moment te hoog voor haar? Zowiezo worden ze wat sloom en soms zelfs misselijk van die pil, dus ik gaf deze of vlak voor het eten zodat de mijne nog gewoon wakker en trek had. Of ik gaf hem na het eten zodat hij dat gewoon op at en niet door sloomheid of misselijkheid kon laten staan.
EDIT Ik heb een beetje het gevoel dat de dosis te hoog is want als een paard gewend is aan het medicijn moet het eigenlijk niet meer zo sterk reageren en sloom zijn ervan. De mijne was dit met name op het moment dat ik de dosis wijzigde en dus verhoogd had, dan moest hij weer wennen ..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:57

Sloomheid en misselijkheid komt, als je het paard al 1,5 jaar Prascend geeft, niet of nauwelijks meer voor. Je ziet bij oudere paarden wel vaker dat ze 'even tot zichzelf' moeten komen als ze opgestaan zijn, de oude botjes en spieren werken niet zo soepel meer en vaak moet alles weer even op z'n plek komen ( druk op het darmstelsel) na wat langer liggen. Zolang dit niet iedere dag gebeurt zou ik me er geen zorgen over maken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:16

fargo schreef:
Hoeveel krijgt ze van het medicijn, een van de bijwerkingen is dat ze sloom of lethargisch kunnen zijn, misschien is dosis op dit moment te hoog voor haar? Zowiezo worden ze wat sloom en soms zelfs misselijk van die pil, dus ik gaf deze of vlak voor het eten zodat de mijne nog gewoon wakker en trek had. Of ik gaf hem na het eten zodat hij dat gewoon op at en niet door sloomheid of misselijkheid kon laten staan.
EDIT Ik heb een beetje het gevoel dat de dosis te hoog is want als een paard gewend is aan het medicijn moet het eigenlijk niet meer zo sterk reageren en sloom zijn ervan. De mijne was dit met name op het moment dat ik de dosis wijzigde en dus verhoogd had, dan moest hij weer wennen ..

Ze krijgt al bijna 1,5 jaar een kwart pil. Dat ze te veel Prascend krijgt, daar zal het denk ik niet aan liggen. Naast het blijven liggen, is ze niet sloom. Ook gebeurd het blijven liggen voordat ze 's ochtends de pil krijgt en is ze de rest van de dag haar normale zelf. Zou dus eerder zijn dat ze te weinig zou krijgen en de pil te vroeg is uitgewerkt voordat ze de volgende dag weer krijgt dan dat ze te veel krijgt.

@Jannepauli, het tot zichzelf komen bij het opstaan is nog geeneens zo zeer waar ik me zorgen over maak. Het is meer het blijven liggen tijdens het voeren en tijdens het liggen mesten wat ik zo apart vindt. Maar misschien is het ook iets heel simpels dat ze op zo'n moment nog gewoon ligt te slapen en nog geen zin heeft om op te staan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:20

Ben het op zich met je eens dat het paard al gewend moet zijn aan het medicijn maar dit lijkt toch niet goed. Er staat dat ze dit de afgelopen maanden al een aantal keren doet en dus niet de afgelopen paar dagen..
En als een paard structureel op een te hoge dosis zou staan, kan er wel degelijk sloomheid optreden - ik heb meerdere paarden in de omgeving gehad die duf en sloom werden omdat ze op een voor hen net iets te hoge dosis stonden. Ze werden weer helder e.d. toen de dosis iets verminderde.

Ik lees zojuist dat ze maar erg weinig krijgt een kwart pil, dan zou het in haar geval inderdaad zo kunnen zijn dat ze misschien nu te weinig krijgt.
Wanneer is haar bloed voor het laatst gecontroleerd? Een gezond en fit paard blijft in principe niet liggen tijdens het mesten lijkt mij.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:00

Is ze helemaal rad? Ook in draf?

Ik denk gelijk aan een lichte hoefbevangenheid. Mijn merrie (ook ppid) gaat dan ook veel liggen en eet minder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:01

Dat zou idd ook nog kunnen Meganyr - dus nog belangrijker om te checken of dosis medicatie nog voldoende is op dit moment. Anders meer kans op bevangenheid ..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:06

Wellicht bevangen, maar ik ga ook mee met Fargo dat de dosis wellicht te laag is.
1/4 pil voor een behoorlijk pony, ik vraag me echt af wat de waarde is.

Wanneer heb je die voor het laatst laten controleren/testen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 14:11

Haar waarde is de laatste keer gemeten in juli en was toen 23. En is ook al een tijdje stabiel op die waarde met 1/4 pil. Het is ook geen pony, maar een paard. Binnenkort wil ik wel nog een keer opnieuw laten testen. De reden dat er toen getest is op PPID was het vele plassen en drinken. Dat is een heel stuk minder geworden sinds ze op medicijnen staat en de laatste tijd ook niet veranderd.

De dierenarts denkt dat het ouderdom is. Wat moeite met opstaan in combinatie met een wat gladde stalvloer waardoor ze denkt niet omhoog te kunnen komen. Daarna moet ze even weer tot zichzelf komen doordat ze een tijd heeft gelegen. Ze ligt trouwens verder niet meer dan dat ze normaal doet. Nu dus op zoek naar rubber tegels voor in de stal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:42

En toch zou ik het testen NIET uitstellen, je wilt niet dat ze per ongeluk bevangen wordt terwijl je dit kunt voorkomen. En er zijn veel DA's die de eventuele cushings verschijnselen afdoen als ouderdom of andere zaken. Voor een paard is 1/4 pil erg weinig en het plassen en drinken moet bij behandeling gewoon helemaal weer normaliseren in principe, als dat nog niet het geval is, is haar dosering gewoon nog te laag.

Succes en het vinden van rubberen tegels is natuurlijk zowiezo fijn, ze moet goed kunnen gaan liggen en opstaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:51

Vooral het mesten terwijl ze ligt vind ik niet kloppen, dat doen ze echt niet zomaar of omdat ze slaperig zijn, ook staat ze daarna schijnbaar goed op dus daar ligt het opk niet aan, dat dat niet lukt, dus het lijkt me niet oke..beter goed laten nakijken.
Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:17

Ja , ik vind het dus ook niet echt fijn klinken; het mesten terwijl ze ligt, het wel goed opstaan maar erna verward zijn en het niet gelijk gaan eten, vind ik kwalijk klinken eigenlijk. Daar zou ik een bezoekje van DA aan laten wagen en eerlijk gezegd denk ik dat testen nu vrij weinig zin heeft, aangezien bij elk paard, gezond of ziek, de acth waarde op het moment aan het dalen zijn, dus dan krijg je uiteindelijk nog geen goed beeld.
Wat je natuurlijk wel kan proberen, is de prascend langzaam ophogen tot aan een half tablet, want het is ook een feit, dat het een progressieve ziekte is en je nooit minder gaat geven over de jaren heen, maar altijd meer...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:26

De waarde is echt vaak wel afwijkend genoeg om wat te kunnen zeggen hoor, structureel is een paard met cushing gewoon hoger dan een normaal paard.. Dat is echt een fabel dat je alleen in de "hoge maanden van het jaar" kunt testen. En omdat het een progressieve ziekte is, zal de waarde nu waarschijnlijk echt wel afwijken van de normale stavaza ook gezien de symptomen die het paard toch heeft en die je ook noemt

Edit - zoals ook gewoon in de beginpost van het cushings topic te vinden is .. ;-)

Handig schema
Abstract
Elevated concentrations of plasma adrenocorticotrophic hormone (ACTH) in horses with pituitary disturbances are often associated with dysfunction of the pituitary’s pars intermedia. The majority of such animals exhibit an increased susceptibility to laminitis, particularly during the autumn. The 24 h plasma ACTH profiles of horses with pituitary pars intermedia dysfunction (PPID), and those of matched controls, were determined in March, June, September and December. Differences in ACTH concentrations between the groups were significant (P < 0.0001), regardless of photoperiod, and persisted throughout the 24 h cycle in all seasons. ACTH concentrations were significantly higher in September and December than in March and June in both groups of animals. Cosinor analysis of the data indicated that the amplitude of changes was season-independent but higher (P = 0.0441) in PPID horses and that a significant interaction (P = 0.0096) existed between body condition (control versus PPID) and season of peak ACTH response. There were significant, but opposite, phase-shift differences in June and September. These results suggest that ACTH has a role as a biomarker of equine PPID providing that appropriate ‘cut-off’ values are used at different times of the year.

Afbeelding
Zuo-Yen Lee, Robert Zylstra, Susan J.A. Haritou, 2003

En ook nog het jaarverloop van de bloedwaarden
Afbeelding[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:34

Ok snap ik hoor Fargo, maar wat nou als de waarde dan alsnog lager uitvalt als de vorige test? Dan ben je toch nog niets opgeschoten? En alleen maar weer een hoop geld kwijt? Ik ben het met je eens dat na 1,5 jaar 1/4 tablet wel eens te laag zou kunnen zijn voor zo een groot paard, mijn eigen shet staat tenslotte na een jaar al op een halve, maar goed mijn geld kraan is dan ook al heel lang leeg, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je die 150 euro (die ik kwijt was aan een cushingtest) dan liever in de medicatie stopt. En ik en vele anderen doen een verhoging toch echt niet op basis van weer een test maar echt op het zicht hoor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:39

Nee, stel dat test lager uitvalt dan weet je in ieder geval dat hoefbevangenheid niet om de hoek ligt te loeren en moet je verder kijken naar wat er wel mis is - want een liggend mestend paard is idd niet normaal bijvoorbeeld.
Maar goede kans dat waarde wel hoger is geworden en dan kun je ingrijpen door medicatie aan te passen.

Maar blindelings aanpassen zou kunnen betekenen dat je aanpast terwijl het - misschien - niet de oorzaak is. Al ben ik met je eens dat je bijvoorbeeld een testperiode kunt inlassen van 2 weken tot een maand waarin je een halve tablet geeft en kijkt "wat dit gaat doen"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:47

Thanks Fargo, nou is het mij wat het testen betreft wel gelijk duidelijk ook!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:40

Ik ga haar ook zeker zo snel mogelijk laten testen. Zomaar ophogen terwijl de symptomen die zij eerst liet zien niet erger zijn geworden, wil ik niet doen. Ze reageerde vorig jaar niet zo goed op een halve pil.
Haar waarden waren 43 (30-11-13), 14 (30-01-14), toen overgegaan van een half naar een kwart pil, 30 (30-04-14), 23 (30-07-2014).