Verdikking tussen hoef en kogel. Peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dees21

Verdikking tussen hoef en kogel. Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:27

Mijn paard is in de weide ontsnapt en naar een weide uitgebroken van 4 hectare groot. Enorm aan het dolen geweest en toen we haar eindelijk weer te pakken hadden stond madam op 3 benen..

Ze zette haar voorbeen op de punt vd hoef neer en hield haar knie gebogen. Gelijk gekoeld en op rust gezet. De eerste 2 dagen werd het been echt heel veel dikker op de achterzijde/ pees. Geheel opgelopen tot achterzijde knie. Dierenarts erbij en kreeg een zalf voor ontsteking. Enrom agressief spul en mocht het maar 7 dagen gebruiken ivm beschadigingen aan de huid. Deze werd dunner door dit middel.

Het spul deed wonderen en na 2 dagen smeren was het been al weer terug dun en was er enkel nog een verdikking op de achterzijne kogel en pees te zien. Iets wat gal achtig om te zien.

Nu zijn we 2 weken verder. Paard staat volledig op rust. Loopt buiten op klinker. 6 bij 6. In de stal kan ik ze niet houden. Ze bezeert zich nog meer daar ze erg fris wordt. Bokken en steigeren. Ratsoen al aangepast. dus op aanraden veearts toch buiten gezet.

Nu viel me op dat het gebied tussen de hoef en kogel vergeleken met haar gezonde been best dik is. Het is ook warm, maar dat is de kogel en de pees ook.

Ik mag enkel nog koelen en niks meer smeren voor de verdikking. Dierenarts denkt aan blessure aan diepe buiger.

Volgende week maandag worden er foto's gemaakt. Eerder lukt niet daar paard gestald staat in omgeving waar Rhino uitbraak is en ze me dus liever niet zien op de kliniek.

Het paard is dan ook nog niet gescant, kon ook niet door de verdikking. Ben zo bang dat er misschien wel een botje ofzo gebroken is. Paard is niet kreupel is stap en belast zijn been naar mijn inziens net als zijn gezonde been.

Ik heb het paard nog niet laten draven. Is nu net van de ijzers afgehaald en gecorrigeerd bekapt zodat dit zijn pees meer moet ontlasten.

Iemand ervaring met dit? Een week is spanning is niet leuk. Helaas is er echt geen mogelijkheid de afspraak te vervroegen.

ikkebenhier

Re: Verdikking tussen hoef en kogel. Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:31

Als het paard op 3 benen stond, zou ik me serieus zorgen maken.
Zeker als het heel dik werd...

Als het paard nu correct stapt, is het zeker een goed teken.
Maar een peesblessure of iets anders kan zeker...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:35

Hoe koel je nu? Enkel afspoelen, of gebruik je ook een koelgel? Die werken nog een tijd door, waardoor je veel langer kunt koelen. Overleg wel met je DA, maar zou dit iig voorleggen. Ook zijn er speciale koel-boots waarin je bevroren zakjes doet om zo nog langer te koelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:36

Er kan toch een mobiele dierenarts komen?
Ik denk als eerste aan collateraal bandjes als het deel tussen de hoef en kogel ook dik en warm is
Koelen zou ik met coolpacks doen..

dees21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:41

Ik heb nog een enkele keer gesmeerd met van die groene klei. De huid is kapot dus da adviseerde nu enkel te koelen met water tweemaal daags.

Ze stapt over vier benen gelijk. Je hoort, zeker toen ze nog op ijzers stond dat ze alle benen evenveel belast. Nu op blote voeten moest ze wel weer even wennen maar goed paard had 10 jaar op ijzers gestaan en is nu ook nog eens gecorrigeerd bekapt om de pees extra te ontlasten.

Dacht na een hoop gegoogel misschien een breuk in kootbeen of kroonbeen. Maar kan me niet voorstellen dat ze dan niet kreupel zouden zijn.

Ik durf ook niet te laten draven. Ik wil eerst de foto/ scan uitslag weten. Dit word dus een lange week.

Bij ons op kliniek komen ze niet mobiel. En ze moet ook gescand worden en dat kan alleen op de kliniek. Dus kan iemand anders bellen om een foto te maken, zou zo niemand weten. Die ik gebeld heb had het mega druk en was vol gepland en niks in de buurt gepland. Mede door Rhino uitbraak. Veel stallen zijn gesloten voor vreemde.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:43

Ik ben niet bekend in jouw regio, dus ik kan je daar niet mee helpen.. Hier rijden er genoeg met mobiel rontgen en scan rond..Lastig hoor, kan me voorstellen dat je zo snel mogelijk wil weten wat er aan de hand is

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:45

Met kapotte huid is koelen met gel niet fijn, maar met de packs kan dat echt wel. Omdat dat veel langer koelt, zou ik dat zeker doen.