Wit schilferig plekje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Wit schilferig plekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:59

Hallo,

Mijn pony heeft een wit, schilferig plekje op zijn schoft.
Ik dacht dat het door zijn deken kwam dat die had geschuurd op zijn schoft, maar hij heeft nu al een tijd geen deken meer op en het plekje herstelt niet.
Nu vraag ik mij af of het niet toch wat anders is als een schuurplek?
Kunnen jullie wat zien aan de foto?

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of het hier hoort of bij Seizoensvragen.

Liesje89

Re: Wit schilferig plekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:00

Ik denk dat het toch van je deken komt hoor. Dit jaar heeft mijn paard geen dekens opgehad, maar het jaar ervoor had hij ook zo'n plekje. Dat was pas weer gezond toen het dekenseizoen bijna begon. Kan dus even duren. De aangedane huid vettig houden wil nog wel een beetje helpen :)

xroosx1e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:07

Het lijkt op iets dat mijn paard ook had. Het is een soort schimmel. Je moet het behandelen met Imaverol dit kan je bij de veearts krijgen.en dat komt waarschijnlijk door dekens

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:13

Rainrot achtig iets? Dus een schimmeltje..?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:31

Liesje89 ik vind het zo vreemd dat het zo schilferig blijft. Heb ook het idee dat het schilferige nu wat door trekt naar de huid eromheen vandaar dat ik deze vraag toch maar even op Bokt heb gesteld.
Op de foto kan je het niet zien, maar er zit echt een laag overheen met schilfers (redelijk grote stukken). Dit kan je er zo afhalen.

Imaverol kan verder geen kwaad toch? Mocht het geen schimmel zijn dan is het ook niet erg als ik het heb gebruikt toch? Ik zal morgen even contact opnemen met de dierenarts. Laat pony dan wel wat eerder enten, dan kan de dierenarts er meteen even naar kijken.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:34

Idd. lijkt op een huidschimmel. Voer je toevallig ook hoog in suikers en zetmeel? Hier houden schimmeltjes erg van.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:35

Als er echt een hele plek omheen zit lijkt het inderdaad meer op een schimmel. Imaverol is dan een goed middel, eventueel zou je het ook met betadineoplossing kunnen proberen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:40

Mijn pony krijgt slobber. Weet even niet meer van welk merk. Maar heb er toen wel opgelet dat er niet veel suikers en zetmeel in zit.

Klopte mijn gevoel dus toch wel dat het geen gewone schuurplek is. Bedankt voor de reacties! Ga morgen gelijk even actie ondernemen!