Jong paard met gallen/ ineens dik been en nu onregelmatig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Jong paard met gallen/ ineens dik been en nu onregelmatig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 18:25

Hallo,

Wij hebben een 5 jarige ruin op stal staan, als veulen gekocht. Vorig jaar op een professionele dressuurstal zadelmak gemaakt (hier ben ik zelf altijd bij geweest, zijn nooit gekke dingen gebeurt). Al snel kreeg het paard last van naar mijn idee gallen/vocht in beide achterbenen. Dierenarts laten komen omdat het me toch niet lekker zat en foto's van de achterbenen laten maken, hier kwam niks uit. Ook hebben ze buigproef gedaan, hier kwam ook niks uit. Dus toch maar op gallen gehouden en lekker door gaan trainen rustig aan (2x in de week en al snel kwam de winter, paard is op dit moment dus hoogstens zadelmak/niet doorgereden). Afgelopen winter hebben we veel stil gelegen door het weer, afgelopen weken hem rustig opgepakt, hij is nu ook weer een half jaartje ouder dus wilde nu echt beginnen met doorrijden. Echter twijfelde ik al een aantal keren aan de longe of hij wel 100% regelmatig liep. Hij was echt niet kreupel maar af en toe op de volte een wat onregelmatige pas ertussen. Hem toch wat meer opgepakt nu ongeveer 3 a 4x in de week met hem gewerkt, natuurlijk rustig opgebouwd.

Echter haalde ik hem nu twee weken/ twee en halve week geleden met een heel dik rechterachterbeen uit stal (beetje warm, niet kreupel hoogstens af en toe een pas onregelmatig alleen aan de longe). Gestapt en gekoeld de eerste dagen en al snel trok de zwelling weer weg en bleven alleen de gallen over die hij altijd heeft gehad. Hij heeft twee weken rust gehad, echter loopt hij nu aan de longe toch wat onregelmatig. Na het longeren wordt het been niet dikker dan alleen de gallen die hij al heeft en ook niet warm.

Wat denken jullie van dit verhaal? Toch overbelasting omdat hij al met de gallen zat en nu voor het eerst wat vaker aan het werk moest? Een peesblessure door welke reden dan ook?

Wat zouden jullie doen, nog even rustig aan kijken? Dierenarts laten komen en een echo maken? Ondanks dat er nu geen zwelling meer in het been zit behalve de gallen?

Poowniee

Re: Jong paard met gallen/ ineens dik been en nu onregelmatig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:58

Niemand die hier ervaring mee heeft of een mening over heeft?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:08

De gallen hoeven niet in direct verband te staan met deze kreupelheid.
Gallen toont wel aan wat de zwakke plek is van dit paard.
Zijn de gallen hard of zacht?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:10

overbelasting zou ik raar vinden, gezien het weinige werk hij gedaan heeft.
Is het een groot paard?
Kan hij misschien last hebben van groeipijn?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:16

senna21 schreef:
De gallen hoeven niet in direct verband te staan met deze kreupelheid.
Gallen toont wel aan wat de zwakke plek is van dit paard.
Zijn de gallen hard of zacht?

Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met zwakke plek? Aangezien op de foto's het beenwerk uitstekend werd bevonden.
De gallen zijn absoluut zacht.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:18

ikkebenhier schreef:
overbelasting zou ik raar vinden, gezien het weinige werk hij gedaan heeft.
Is het een groot paard?
Kan hij misschien last hebben van groeipijn?

Het is inderdaad een groot paard, meet nu al 1.71.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van groeipijn dus ik heb eerlijk gezegd geen idee.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:26

Ik heb er maar 1 keer ervaring mee gehad.
Op stal stond een hele grote merrie. Rond haar 6 jaar begon ze plots onregelmatig te lopen.
Omdat ze zo groot was en duidelijk moeite had met haar groot lichaam, zei de DA dat ze groeipijn kon hebben.
Als ik het mij goed kan herinneren, zijn toen haar voorknieën behandeld en is haar trainingsniveau een heel stuk terug geschroefd.
Ze stond uren op de weide en werd rustig wat gereden en gelongeerd, ook om haar achterhand en rug sterker te maken zonder te overbelasten.
Was een paard dat toen ook over 1.70-1.75 was.
Haar lichaam was toen nog niet klaar voor het werk dat ze kreeg omdat ze nog volop aan het uitgroeien en ontwikkelen was (vooral in spiermassa en uitbouw van haar lichaam)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:31

gallen veroorzaken zelden kreupelheid.Het komt wel vaak door overbelasting of veel werk op de harde weg.
Misschien dat het paard er inderdaad nog niet klaar voor was?Fysiek gezien?

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:43

geerke schreef:
gallen veroorzaken zelden kreupelheid.Het komt wel vaak door overbelasting of veel werk op de harde weg.
Misschien dat het paard er inderdaad nog niet klaar voor was?Fysiek gezien?

Zou je me kunnen uitleggen waarom gallen zelden kreupelheid veroorzaken? En als deze door overbelasting komen gaan deze vervolgens niet meer weg na een lange tijd rust? Werk op de harde weg heeft hij echter nog nooit gedaan.
Naar mijn idee is hij niet te vroeg zadelmak gemaakt, hij was dik 4 jaar en ook al flink uitgezwaard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:34

dat is niet uit te leggen maar gewoon een feit...dat gallen normaal gesproken geen kreupelheid veroorzaken en ook niet meer weg gaan.Daar kan ik verder niets aan doen.
Als hij naar jou idee niet te vroeg zadelmak is gemaakt dan wil het nog niet zeggen dat hij daar fysiek gezien klaar voor was.
Maar dan kan ik verder geen mening over geven,ken het paard niet en weet ook niet hoe het zadelmak maken is verlopen.
Ik weet wel dat er veel verschillende meningen zijn over het werk wat een paard zou aankunnen en overbelasting.Veel mensen hebben nieteens in de gaten dat ze een paard overbelasten.Dus dat is ook een discutabel punt :+