Klophengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pastilles

Klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:23

Hallo,

Alvorens wil ik even vermelden dat ik veel andere topics over dit onderwerp heb gelezen, maar ik kwam er toch nog niet uit. Ook weet ik natuurlijk dat een bloedtest zekerheid geeft, maar ook kosten, dus ik wil eerst zekerder van mijn zaak zijn voor de da erbij komt.

Ik heb een bijna 7 jarige ruin (?), deze is bij mij gekomen toen hij net 4 was. In de afgelopen jaren is hij van voorzichtig rustig paard uitgegroeid tot een druk brutaal paard. Als ik met hem werk is het een heel fijn paard wat totaal niet dominant naar mij is. Tot er een merrie langs komt, ligt eraan welke merrie, dan gaat hij zich ontzettend uitsloven en heeft geen oog meer voor mij. Hij kan met twee paarden samen naar buiten, dit zijn twee hele dominante merries. Met ruinen eindigt het altijd met een gevecht. En tot nu toe dekt hij alle andere merries. Het vreemde is dat hij een jaar geleden nog een allemansvriend was en ook absoluut niet dekte. Als ik op buitenrit ben en we komen andere paarden tegen word hij ook bijna niet meer te houden voor mij.

Nu ben ik van stal verander en staat hij op het land met op het land er naast een kudde dat bestaat uit een merrie en twee ruinen. Deze merrie is ontzettend hengstig geworden terwijl mij net werd verteld dat deze merrie al jaren niet meer hengstig is geweest.

Er is verder niks bekend over wanneer hij geruind zou zijn.

Wat mij laat twijfelen is het feit dat de enige maatjes met wie hij naar buiten kan twee merries zijn, net zo als dat hij tegen mij vrijwel nooit dominant is.

Wat denken jullie?

BigOne

Re: Klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:27

Staat er in zijn paspoort ook iets over hengst of ruin? Als er ruin staat dan is hij waarschijnlijk bij de fokker nog geruind .Misschien kun je vorige eigenaren achterhalen zodat je eventuele vragen ook aan hun kunt stellen. Hij hoeft geen klophengst te zijn , misschien is hij een keer op een merrie gesprongen en vond hij dat erg prettig, wel vreemd dat die ene merrie plots weer hengstig werd, zou je toch denken dat er misschien meer aan de hand is.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:30

In zijn paspoort staat hengst, fokker gesproken en die heeft hem niet laten ruinen. Toen ik hem op zijn 4e kocht was ik al de zesde eigenaar. Hierdoor heb ik niet iedereen terug kunnen vinden en vragen wanneer hij geruind is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:32

Daar ben je mooi klaar mee....Je zou de DA kunnen laten voelen/kijken of er twee littekens zijn. Degene die hem heeft laten ruinen zou moeten weten of hij klophengst is of ruin.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:34

Tja als de da komt mogen ze gelijk ook wel bloed afnemen haha :D

Het ligt nu een beetje bij mijn ouders, omdat als het wel een klophengst is zijn we genoodzaakt het eruit te halen. Wat erg duur is en relatief een groot risico..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:37

Oh de zesde al! Ik weet hier niks van af, maar dan zit er toch nog 1 bal aan ipv 2?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:38

Er bestaat ook nog een kans dat er iets mis is in zijn lichaam.
Op mijn vorige werk hadden we een paard, merrie maar toch, die een tumor in haar baarmoeder had en hierdoor elk willekeurig paard begon te dekken en constant hengstengedrag vertoonde.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:39

Het zou kunnen dat doordat hij zo vaak is verkocht hij elke keer verkocht is als ruin omdat er niks onder hing, maar het komt ook wel is voor dat voor het 'gemak' maar 1 bal er af word gehaald als de ander nog niet ingedaald is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:40

Babootje schreef:
Daar ben je mooi klaar mee....Je zou de DA kunnen laten voelen/kijken of er twee littekens zijn. Degene die hem heeft laten ruinen zou moeten weten of hij klophengst is of ruin.

Het maakt op zich niet zo heel veel uit wie hem heeft laten ruinen. Degene van wie je hem hebt gekocht heeft je een ruin verkocht. Een paard met een "verborgen gebrek" dus. Als het idd een klophengst is, dan zou ik toch even een belletje doen naar de vorige eigenaar. Ook al hebben ze er niet van geweten, maakt niet uit.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:42

Daar heb je gelijk in! Dat ga ik zeker onthouden mocht het een klophengst zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:43

Ohhh. Oke! Laat je de DA een keer komen?

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:45

Waarschijnlijk wel! Moet alleen nog even goed bij mijzelf afvragen hoe erg ik het gedrag vind, wan het is toch wel een hele onderneming mocht het een klophengst zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:54

Je ziet wel vaker dat merries enorm hengstig worden als er een nieuwe ruin komt - en ook dat ruinen zich oppompen als ze bij een nieuwe merrie in de buurt komen. Maar dit is wel redelijk extreem... Je kunt bloedonderzoek laten doen, dan weet je het zeker. Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat sommige castraties niet helemaal goed gaan, dan wordt niet alles helemaal weggenomen en ook dan blijft je ruin hengstengedrag vertonen. Maar daar weet ik het fijne niet van.
Sommige klophengsten kunnen trouwens nog wel bevruchten, dus als hij jarenlang merries heeft gedekt maar er nooit één drachtig is geworden maakt dat de kans al weer kleiner.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:55

Dat zou ook nog kunnen, even kijken of ik hier meer over kan vinden.

Naar mijn weten dekt hij pas sinds een jaar, en in dat jaar heeft hij op 3 verschillende paarden gezeten, waarvan 2 paarden wel meerdere keren.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:09

2 littekens wil niet zeggen 2 ballen verwijderd. Ik zou toch een testosterontest laten doen. Kost geen vermogen. Combineer het bv met je jaarlijkse enting of iets. Ik heb het gehad met mijn hond. Op de operatietafel na heel lang zoeken 2e (verschrompelde bal gevonden en verwijderd. Maar omdat deze niet als bal herkend werdt, voor de zekerheid na een paar maanden wederom een test laten doen. Het was hem idd maar voor t zelfde geld moest ie nog een keer goed nagezocht worden. Ik laat dan ook alle castraties en sterilisaties of dingen noteren in het boekje van het desbetreffende dier. Ik wens je wijsheid toe.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:11

Kosten van de test zijn inderdaad te overzien, maar als er een positieve uitslag uitkomt zal ik toch over moeten gaan tot opereren, en dat zijn wel andere prijzen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:30

De beste uitslag is idd een bloedtest doen. En afhankelijk daarvan maatregelen nemen. Je weet het toch nooit hoe het loopt.

Onze oude tinker was een lastig geval. Uit engeland gekmen als hengst, verkocht aan ons als hengst maar zou voor aflevering gekastreerd worden. Alleen bij de "kastratie" geen ballen gevonden dus misschien toch al in engeland geruind. Bij de aankoopkeuring, geen ballen dus ruin. Bij de verzekeringskeuring geen ballen dus ruin. Bij het chippen en de eerste entingen geen ballen dus ruin.

Alleen deden de twee merries waar hij bijstond erg lelijk tegen hem. Maar ja dat waren twee kregen dus we zagen er niks raars in. :n . Tot ik een tijdje later aan het poetsen was en opeens iets in mijn ooghoeken zag hangen. :o? Hee dat is vreemd. Nog een keer gekeken samen met stalhouder maar nee niets te zien, te voelen of wat ook.

Zo ging dat eigenlijk weken door, dan leek er wat te hangen tot je goed keek en dan was er niks meer. Uiteindelijk ruim een half jaar na aankoop was pas duidelijk dat er wel ballen hingen. Alleen af en toe eens eentje omdat er te weinig ruimte was om ze blijvend buiten te houden. Hij was nog erg smal en zijn ballen erg groot.

En daarvan had hij maanden bij twee merries gestaan. Geen veulens gelukkig omdat hij duidelijk hun type niet was, een dreun kon hij krijgen.

Hij is toen meteen bij een ander hengstje en een oudere ruin gezet en later ook geruind uit praktische overwegingen. De dierenarts noemde hem een fophengst omdat zijn ballen dus af en toe om beurten buiten hingen. Leek een zware buikloperatie te worden maar eenmaal onder narcose met zijn benen wijd op tafel floepten beide ballen eruit en is het toch een eenvoudige castratie geworden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:36

Mijn ruin is ohz en aan de hand heel braaf, ook als er andere merries in de buurt zijn.

Maar sommige merries dekt ie ook, die laten het gewoon toe.

Toch weet ik wel zeker dat het geen klophengst is.

Het kan misschien ook zijn dat je paard laat geruind is of gewoon 'karakter' is.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 17:44

@karuna, haha wat een vreemd verhaal! Wel fijn dat de operatie zo goed ging, je hoort ook wel vaker dat ze de ballen niet kunnen vinden en de operatie heel lastig word.

@fjordjes, Wat is laat geruind? Als hij geruind is moet dat voor zijn 3e jaar gebeurd. Maar het kan inderdaad ook gewoon een vreemd karakter trekje zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:10

Mijn kleine hengstje heb ik dus laten lopen. (na testerontest). Hij heeft geen ballen gehad tot zijn 3/4 e jaar. Maar ik wist dus dat ie wel hengst was en dat de boel binnen zat. Na ruim 3 jaar toch een mooi klokkenspel

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:39

Ik heb een ruin gehad die ook hengstengedrag vertoonde..We hebben de fokker gebeld en hij bleek als jaarling al geruind te zijn(hij was 6 toen ik hem kocht)De eerste 2 jaar dat ik hem had niks gemerkt van z'n hengstengedrag maar dat kwam omdat hij in een niet al te beste conditie bij ons kwam en het jaar erop kreeg hij droes..Na 2 jaar(toen was hij 8)begon hij de merrie van m'n vader te dekken en zodra ik met meerdere ruinen en 1 merrie in de bak aan het rijden was,dan wilde hij echt het baasje zijn en was er soms geen land met hem te bezeilen.Hij beet zich zelf in z'n borst en sloot zich helemaal voor mij af.Ook zodra er tegelijk met mij een stalgenootje aan het rijden was met een hengstige merrie was het soms een ramp..het enige wat ik kon doen was hem hard aan het werk zetten en heel consequent blijven.

Toen kwam de dierenarts voor z'n jaarlijkse enting en heeft gevoelt of het geen klophengst was.De dierenarts kon niks vinden en volgens hem was hij goed gecastreerd maar het blijkt nog wel eens voor te komen dat er cellen achterblijven en dat die dus nog hormonen aanmaken.Ik kon er voor kiezen om hem in te laten spuiten met hormonen.Alleen dan zit je er dus voor altijd aan vast.Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen(ook omdat het nog niet de spuigaten uit liep met z'n gedrag)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:48

Mijn ruin had ook hengstengedrag. Ruim na de castratie. Hij vond het leuk de merrie te dekken als die hengstig was. Andere merrie liet het niet toe als ze hengstig was maar hij wilde er wel op. Zijn 2 balletjes zijn er echt beide af :D nu staat hij altijd met mijn andere pony ruin, dus geen last meer van

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 21:15

Vreemde vraag misschien, maar ik heb wel is gezien dat na 'de daad' zijn piemel nog lekte. Is het een hele rare gedachten om te denken dat dat alleen mogelijk zou zijn als hij een bal zou hebben? Want dat komt daar toch 'uit'? :Y)

Aruzia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 21:24

misschien geen rare gedachte, maar het is niet zo.

pastilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 21:34

Gelukkig!