1x per jaar ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

1x per jaar ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 12:45

Vorig jaar heb ik voor het eerst 1x ontwormr in november, dit is prima bevallen en wil dit, dit jaar weer zo doen. Hiervoor ontwormde ik 2x per jaar.

in de winter staan alle 3 de paarden in paddock met schuilstal en vanaf het voorjaar in de wei. Op het begin met strookbegra zing daarna zonder. weides zijn sowieso al verdeeld in kleinere stukjes ongeveer 20 bij 30. worden regelmatig verwissels van wei en dagelijks uitgemest.

Zijn er meer die slechts 1x per jaar ontwormen en Hoe bevalt/ervaar je dat?

miszblueeyes

Re: 1x per jaar ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:50

1 x per jaar vind ik echt te weinig
zou zeker minimaal 2 x doen

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:53

hier worden ze 4 keer per jaar ontwormt. Mocht je ze echt niet zo vaak willen ontwormen laat dan sowieso 4 keer per jaar mest onderzoek doen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:54

Wij laten de mest nakijken, zit er niets in ontwormen we alleen 1x per jaar voor bloedwormen die je niet ziet in de mest.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:54

ontwormen moet je niet doen 'om de 8 weken/2x per jaar of 1x per jaar', maar wanneer het nodig is.
Dit is afhankelijk van o.a. de samenstelling van je kudde (zijn er nieuwe paarden bij gekomen? komen er logés? heeft een van jou paarden ergens anders gestaan?), je uitmestbeleid en de aanwezigheid van wormen nu/in het verleden.
als je groep nooit verandert en je mest iedere dag uit zoals je aangeeft, en je hebt in het verleden nooit een wormbesmetting gehad, zal je idd een lage wormbesmetting hebben en dus weinig hoeven te ontwormen. Beste is om een aantal keer per jaar wat mest te laten onderzoeken op wormen, de dierenarts zal dan wel aangeven of ontwormen nodig is of niet. Zo niet lijkt het mij wel slim om idd nog 1x per jaar te ontwormen omdat niet alles gevonden kan worden, dan is idd na het weideseizoen (of evt voor het nieuwe seizoen) een mooi moment.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:57

VSW -> MD

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:59

Van de week nog mest onderzoek laten doen. Was 15 euro.
Voor dat geld kan je toch wel vaker dan slechts eens per jaar je mest laten testen?
Ik ben gewend begin weide seizoen, halverwege en einde.
Er zomaar een spuit in doen wordt sowieso niet meer gedaan. Daar Is goed over nagedacht en snap niet waarom je dat dan wel zou willen.

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:14

[quote="boeflover"]ontwormen moet je niet doen 'om de 8 weken/2x per jaar of 1x per jaar', maar wanneer het nodig is.
quote]
mee eens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:06

Wij doen 2 tot 3x per jaar mestonderzoek en op advies van de dierenarts ontwormen we alles 1x per jaar in december met equest pramox

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:08

Ik ontworm wanneer het nodig is. 1 keer per jaar bloedonderzoek (in oktober), dan in het voorjaar een mestonderzoek (volgende maand denk ik). Dan ergens in Juni en nog eentje ergens eind Augustus. Als daaruit blijkt dat ontwormen nodig is doe ik dan, anders niet :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:24

1x per jaar ontwormen vind ik absoluut onnodig risico's nemen.Ik heb sinds vorige zondag er een paard bij,die was in juni vorig jaar voor laatst ontwormd.Met ivermectine...Ik heb hem maandag ontwormd,weer met ivermectine omdat de mildste wormkuur is.Hij stikte van de bloedwormen.
Over twee weken gaat er een pramox in.Bij mij worden ze minstens 4 a 6x per jaar ontwormd.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:26

hier worden ze ook woensdag weer ontwormt. Waar ik m'n eerste paardje vandaan haalde ontwormde ze ook maar 1 x per jaar. Zat kas onder de wormen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:27

geerke schreef:
1x per jaar ontwormen vind ik absoluut onnodig risico's nemen.Ik heb sinds vorige zondag er een paard bij,die was in juni vorig jaar voor laatst ontwormd.Met ivermectine...Ik heb hem maandag ontwormd,weer met ivermectine omdat de mildste wormkuur is.Hij stikte van de bloedwormen.
Over twee weken gaat er een pramox in.Bij mij worden ze minstens 4 a 6x per jaar ontwormd.

Sorry, maar dit vind ik gewoon extreem egoïstisch dat je dit doet. Je werkt hier gewoon resistentie mee in de hand, kan ik niet begrijpen :n zorg gewoon dat je er goed bovenop zit zodat je de ontworming tot een minimum kunt beperken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:28

Wij ontwormen in het najaar (november) met equest pramox, voorjaar (maart hier want is vroeg voorjaar) met equest en dan nog drie keer om de twee maanden met ivermectine. Daarnaast rapen we rond het huis en paddock elke dag de kak op (niet op de wei van dik 1 HA).
TS 1x per jaar vind ik veels te weinig. Ons jongste paard heeft echt ooit rode bloedwormen gehad en gelukkig heeft ze daar geen darm beschadiging in het voorjaar bij opgelopen. Maar dat paardje was dood en dood ziek.
Maartje1990 bijna alle weiden (zo vertelden mijn dierenarts) in NL zijn besmet! Om resistentie tegen te gaan wisselen wij wel merken af. Meestal kopen we in NL via de dierenarts, maar we doen het hier in Frankrijk ook wel eens met een groep vrouwen in UK of USA bestellen.
Je kunt het gerust niet eens zijn met Geerke, maar om dat nu weer egoïstisch te noemen vind ik teveel op de man gericht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:30

Maartje1990 schreef:
geerke schreef:

Sorry, maar dit vind ik gewoon extreem egoïstisch dat je dit doet. Je werkt hier gewoon resistentie mee in de hand, kan ik niet begrijpen :n zorg gewoon dat je er goed bovenop zit zodat je de ontworming tot een minimum kunt beperken.

ja...ik zal me er eens in verdiepen...wat een egoist ben ik toch. :j
Resistentie werk je in de hand door te weinig te doseren en ook nog het verkeerde middel te geven naar omstandigheden(weersomstandigheden en soort worm)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:36

boeflover schreef:
ontwormen moet je niet doen 'om de 8 weken/2x per jaar of 1x per jaar', maar wanneer het nodig is.

Inderdaad laat gewoon het mest onderzoeken. Kost rond de 15 euro maar dan weet je gelijk OF je moet ontwormen en WAARMEE je moet ontwormen. Als je dan nog moet ontwormen pak je tenminste de juiste wormen met het juiste middel aan.

Hier twee paarden thuis staan die beide geloof ik maar één keer ontwormd moesten worden toen ze hier net waren en nu al jaren 'schoon' en geen wormkeur meer nodig gehad. Dus de paarden krijgen niet onnodige een medicijn toegediend en ik help niet mee om de wormpjes nog meer resistent te maken dan ze al zijn, win-win-situatie toch? Hun mest wordt jaarlijks meerdere keren getest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:40

mestonderzoek is niet betrouwbaar.Wormen scheiden niet altijd eitjes af namelijk,die hebben een cyclus....net als ieder levend wezen trouwens.

Het is trouwens ook erg moeilijk te zien om welk eitje het gaat.En de lintworm zie je helemaal niet in mestonderzoek,of er moet heel toevallig een segmentje in de poep zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:42

daarom doe ik ook een combinatie van een mestonderzoek en bloedonderzoek. Sowieso wil ik dit (ook) zelf gaan doen zodat ik meerdere dagen na elkaar kan checken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:43

lintworm is ook niet te zien in bloedonderzoek....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:46

Hmm, ik weet dat het niet zichtbaar is in een mestonderzoek, in een bloedonderzoek zou ik dat aan mijn DA moeten vragen. Maar dan nog zou je dan gewoon 1 keer per jaar tegen lintworm kunnen ontwormen en niet 4 of 6 keer per jaar, dat is gewoon belachelijk en onnodig.

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:48

ik laat wanneer de dierenarts hier is voor inenten gelijk een mest onderzoek doen (1 keer per jaar dus) waneer het nodig is ontworm ik en anders niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:51

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik weet dat het niet zichtbaar is in een mestonderzoek, in een bloedonderzoek zou ik dat aan mijn DA moeten vragen. Maar dan nog zou je dan gewoon 1 keer per jaar tegen lintworm kunnen ontwormen en niet 4 of 6 keer per jaar, dat is gewoon belachelijk en onnodig.

ik ontworm ook maar 1x per jaar tegen lintworm....er zijn nog meer soorten wormen dan alleen de lintworm hoor.
Maar om daar achter te komen zal je je toch eerst moeten verdiepen in paardenwormen en welke middelen welke wormen doden.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:53

]
geerke schreef:

ja...ik zal me er eens in verdiepen...wat een egoist ben ik toch. :j
Resistentie werk je in de hand door te weinig te doseren en ook nog het verkeerde middel te geven naar omstandigheden(weersomstandigheden en soort worm)[/quote]

Resistentie is in Nederland inderdaad voornamelijk ontstaan door te ontwormen met een te lage dosis, voor de verkeerde wormen of wanneer er geen wormen aanwezig zijn. Maar het is echt een groter probleem dan gedacht geworden in Nederland. Zo is de kleine bloedworm al resistent tegen bijna alle wormkuren behalve die met ivermectines erin kan nog helpen. Maar als men door blijft gaan met preventief ontwormen is de kans groot dat de bloedworm ook resistent wordt voor ivermectines. En tja wat doe je dan? Er is op dit moment geen ander werkzame stof bekend tegen de kleine bloedworm. Dus als je paard dan bloedwormen krijgt kun je hem eigenlijk niet helpen.

Begrijp mij niet verkeer ik ben niet tegen ontwormen. Maar ik vind alleen dat je het moet doen wanneer je zeker weet dat er te veel eieren in de mest zitten en wanneer je weet welke wormen erin zitten. Maar hoe doe jij dat dan Geerke? Ontworm jij die 4 a 6 x per jaar via een mestonderzoek? Of maar gewoon met een middel dat jou op dat moment het beste lijkt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:05

kleine bloedworm is ook te behandelen met moxidectine.Die dood ook nog de ingekapselde.

De grote bloedworm is trouwens door regelmatig ontwormen uitgeroeid,dus dat kan ook nog.

De spoelworm is ook resistent tegen ivermectine,maar dat is al jaren zo.Moxidectine werkt nog wel.
Mensen vergeten dat als de besmettingsdruk niet erg laag gehouden word door middel van binnen 24 uur de weilanden schoon te houden,de kans op herbesmetting erg groot is.
En zelfs al maak je de weilanden schoon,een paard loopt door de mest heen en verspreid zo duizenden eitjes.Want ja...ieder paard heeft wormen namelijk.
Met regenachtig weer,redelijk gras, is de kans op besmetting heel groot.

Wat mensen ook vergeten is de werkzame duur van de middelen.Als je met Ivermectine ontwormd is dat gewoon na 8 weken uitgewerkt.Fenbendazole is zelfs 6 weken.Pramox is 12 weken.
Dus 1x per jaar ontwormen met een middel wat na 8 weken is uitgewerkt kun je bedenken dat dat weinig zin heeft.
Net als pien_2010@ al schreef...door het nederlandse klimaat tiert de worm welig.

nee,ik doe geen mestonderzoek...ik heb zo ongeveer na 35 jaar paarden wel in de gaten wat,wanneer en hoeveel er in moet.En nog nooit koliek gehad.Ik ben namelijk ook van mening dat wormen in zeker 80% van de gevallen de oorzaak zijn van koliek.

Maar goed...ik zal mij er eens goed in gaan verdiepen....want nu ben ik dus extreem egoistisch bezig begreep ik :+

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:23

Naar mijn weten is moxidectine alleen werkzaam voor de kleine bloedworm in de larvale stadia. Dat zijn de bloedwormen die in de winter zeg maar in slaapstand gaan. En wanneer een paard de hele winter op een wei met veel van die slapende kleine bloedwormen heeft gelopen, heeft hij dat dus ook opgenomen met graseten. En die slapende kleine wormen komen dan in de darmwand terecht. Dus moxidectine is wel een goed middel om in het voorjaar te doen maar aan het einde van het weideseizoen heeft het dan weer weinig zin.

Het klinkt ook zeker wel alsof je je verdiept heb in de wormen. En ik zelf weet er ook eerlijk gezegd niks van en heb mij kennis ook alleen via verschillende dierenartsen en mensen in het bedrijfsleven. Maar ik vond het dan wel weer logisch klinken om niet preventief te ontwormen. Omdat na mijn weten het jaren geleden gewoon echt te vaak werd gedaan terwijl er vaker niks aan de hand was dan wel iets qua wormen. Dat vind ik dan weer zonde, onnodige stoffen voor je paard en elke keer dat je ontwormt heb je weer meer kans op resistentie. Bij mijn dierenarts kan ik niet eens zomaar meer een wormkuur krijgen dus vandaar dat het voor mij ook logischer is om een mestonderzoek te doen voor het halen van een kuur.

Haha ik vind dan weer dat koliek vaker wordt veroorzaakt door het rantsoen. Maar dat is weer iets heel anders. En zo zie je maar dat niet heel de wereld hetzelfde denkt (gelukkig)