allergie, wat zal het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyloveee

allergie, wat zal het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 07:54

Hallooo,

Heeft er iemand van jullie ervaring met allergische reacties bij paarden?
(tenminste, de dierenarts denkt dat het een allergische reactie is.)

Paard heeft enkele dikke, harde bulten aan de buitenkant van zijn lijf zitten. En een verdikte tong, waardoor die moeilijk kan eten.

Het is een hele klus om op zoek te gaan naar waar het vandaan kan komen en alle hulp is bruikbaar. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en weten jullie misschien wat de boosdoener kan zijn?

paard eet o.a. gras, hooi (soort hooi wisselt), wortels, muesli en brok.

Dankjulliewel alvast!

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:56

Heftig! maar ja, je moet maar op de dierenarts rekenen, want ik weet het ook niet... ;(

sterkte! :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:59

Gestoken door muggen bij het grazen in de wei?
Zo heeft mijn merrie het ook gehad, ze zat helemaal onder de bulten van kop tot staart, hele dikke lippen.
Die bulten zijn dan idd een allergische reactie.

De DA moet dan wel direct een injectie geven om de zwellingen te laten verdwijnen, want ook de neus kan zwellen en dan krijgt een paard te weinig lucht!
Heeft je DA je paard nu wel behandeld?

Verder dan je paard goed inpakken met exceemdeken en muts, helaas ...

ponyloveee

Re: allergie, wat zal het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 08:03

@simodi, Het paard heeft het wel al bijna een maand maar toen gisteren deze conclusie werd getrokken meteen geinjecteerd met drie verschillende spuiten. Muggen zouden het inderdaad kunnen zijn, maar daar kloppen de symptonen niet mee. Deze bulten zijn namelijk heel anders dan de bulten die je krijgt bij een muggensteek. Het zijn grote harde dingen en ze heeft er maar een paar.
Super bedankt voor het meedenken!

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:06

Sterkte nogmaals! ;(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 08:17

Trekken de bulten nu wel weg? Want dat zou wel moeten binnen 24 uur na spuiten.

Toch iets anders in je voer? Ander hooi of stro?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:17

meest voorkomende allergenen: luzerne, soja, fenegriek, brandnetel, klaver, kuilvoer, voordroogkuil.
Er zijn er nog meer maar dit zijn de 'algemene'.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 13:45

@marenpony, dankjewel!
@simodi, ja bulten trekken weg maar zwelling op de tong niet.
@madamX, ja luzerne krijgt ze ook maar zijn we pas bij gaan voeren toen ze stopte met eten dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:05

Je kunt proberen steeds iets te veranderen in het voer of de omgeving (strooisel e.d.) en dan een aantal weken (6 weken staat er geloof ik voor) afwachten of er verandering is, dan kom je er misschien achter wat het is.

Je kunt ook een allergietest laten doen, maar daar komt vaak niet direct iets uit...

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 14:30

@nouvel, ja gaan we nu ook weer proberen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:37

Ik zou zeggen haal alles weg behalve hooi en gras. Kijk of het wegtrekt en geef dan steeds in volgorde van belangrijkheid een voedselgroep erbij en wacht af.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:40

Succes met het vinden!

Ik ben ondertussen al bijna acht jaar bezig met het zoeken naar wat mijn merrie allergisch voor is.
Bloed is getest, ze hebben ook een stukje huid getest, ... Het enige dat ze na al die dure onderzoeken kunnen zeggen, is 'Het is een allergische reactie. Deze kan veroorzaakt worden door iets in de lucht, iets het voedsel of een contactallergie' }:0
Wellicht is het bij mijn paard afhankelijk van de voeding.
Haar symptomen zijn meestal veel jeuk en kale plekken. Ze heeft ook al een keer overal dikke grote bulten gehad, een olifantenbeen achteraan, en een opgezwollen hoofd.
Het enige dat ze steeds kunnen doen, is dan cortisone geven. Ik probeer dat niet te vaak te doen, maar soms zijn de symptomen te ernstig en kunnen we niet anders.
Ze zit ook steeds slecht in haar vacht. Sommige winters was ze ook erg mager, nu weer iets te vet...

Heb er mij eigenlijk al bij neergelegd dat we het nooit gaan vinden.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 14:42

@coberlina, wow wat heftig! Ik hoop oprecht dat het bij ons niet zover hoeft te komen en dat jij er ooit achterkomt wat het is.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:45

Thanks, jij ook succes!

Ik heb al vanalles geprobeerd. Ondertussen wel gevonden met sommige voeders dat het erger wordt of minder. Momenteel staat ze op een mengeling zonder soja en haver. Dat lukt aardig. Alleen wanneer ze nu weer in het gras een keer staat, wordt het erger. Zit ook verschil tussen soorten kuilgras..
Proberen ook zo goed als geen producten te gebruiken. En degene die ik wel gebruik. Zeer ph neutraal, Zoals Zwitsal shampoo en dergelijke..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:52

Bij ons is het ook een gepuzzel geweest, na jaren tobben met hoesten en graat mager zijn blijkt onze oude tinker een granen allergie te hebben en niet tegen bepaalde schimmels te kunnen. Appels en wortels zijn ook verboden ivm extreme jeuk en plekjes ervan krijgen. Wij zijn er in eerste instantie per toeval achter gekomen omdat we zijn keel zagen opzwellen na eten van zemelen. Daarna is het vastgesteld door uitgebreid bloedonderzoek en een longspoeling.

Nu weten we inmiddels wel sinds een kleine week dat hij vreemd genoeg wel tegen winterrogge vers van het land gegeten kan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:53

Als de reactie op de tong het heftigst is, zou je vooral denken aan iets wat ze geheten heeft ...

Is je wei ergens mee bemest een maand geleden, of bekalkt?
Giftige planten in of vlak naast de wei?

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 15:33

@simodi, nee helemaal niet en voor giftige planten is t nu niet t seizoen en ze staan er ook niet.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:53

Eerst helemaal terug gaan op onbeperkt gras en/of hooi, dit totdat de symptomen weg zijn. Indien mogelijk blijf je zo sober als het kan voeren.

Vanaf allen hooi/gras begin je uit te bouwen met voedermiddelen welke zo dicht mogelijk bij de natuur staan, en waarbij je begint met voedermiddelen met zo weinig mogelijk allergenen. Ook is het belangrijk dat je ter allertijde zo veel mogelijk vrij van zetmeel en suikers voert.

Kijk eens op voergezond.nl en bel of mail hun voor deskundig advies (zijn allemaal dierenartsen).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:14

Coberlina schreef:
Succes met het vinden!

Ik ben ondertussen al bijna acht jaar bezig met het zoeken naar wat mijn merrie allergisch voor is.
Bloed is getest, ze hebben ook een stukje huid getest, ... Het enige dat ze na al die dure onderzoeken kunnen zeggen, is 'Het is een allergische reactie. Deze kan veroorzaakt worden door iets in de lucht, iets het voedsel of een contactallergie' }:0

Heb er mij eigenlijk al bij neergelegd dat we het nooit gaan vinden.

hier precies hetzelfde... :+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:42

Idd, haver / granen / graanproducten (zemelen) vergeten te vermelden in het rijtje van meest voorkomende allergenen....

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:57

ponyloveee schreef:
@marenpony, dankjewel!
@simodi, ja bulten trekken weg maar zwelling op de tong niet.
@madamX, ja luzerne krijgt ze ook maar zijn we pas bij gaan voeren toen ze stopte met eten dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.

:)