Ik heb echt al heel veel informatie gevonden op bokt over het behandelen van luizen. Nu heb ik besloten om Frontline pipetjes te gebruiken, maar ik kon nergens vinden hoe je bepaald hoeveel je daarvan moet gebruiken (wel dat mensen er 4 gebruiken, maar waarom 4 staat er niet bij). Kan iemand mij daar wat meer over vertellen?
Misschien ook een idee om een topic te maken waarin staat hoe te handelen bij: mijten, luizen, vlooien etc. want er zijn echt super veel topics en dat maakt het niet bepaald overzichtelijk.
Oh en nog een belangrijke vraag. Hij heeft vandaag ontwormingsmiddel gehad, is het dan wel verstandig om nu al Frontline te gebruiken? Kan ik dan beter een week wachten, misschien dat het bestanddeel in die spuit al wat doet tegen de luizen.
Mijn paarden zijn ingeënt en ik heb ze 3 keer met een speciaal flesje van de da gewassen.
hwn
Geplaatst: 20-03-15 21:05
Frontline is bij mijn weten voor vlooien, niet voor luizen, en als je al een pipetje nodig hebt voor een kat van 4 kg, en je rekent dit om naar gewicht, dan denk ik dat je je ruïneert hoor (lichtgewicht paardje van 400 kg zou je er dan 100 nodig hebben?). Ik vermoed toch dat het om een paard gaat, en niet om een kat of hond?
Beste tegen luizen is Butox of Sanarcuran. Sanarcuran moet je ze volledig mee wassen (trouwens sterk ruikend chemisch spul) dus heb je geen solarium, dan kan Butox handiger zijn, gewoon een streep van dat product op de rug, en klaar is kees. Best wel nog es herhalen (weet niet meer exact na hoe lang: 10 of 14 dagen dacht ik).
Preventief kan je daarna af en toe paar druppeltjes etherische olie van lavendel gebruiken, daar houden die beestjes niet van.
Ontworming zal wss niet helpen tegen luizen, aangezien luizen uitwendig zitten, en wormen inwendig.
ellepel
Geplaatst: 20-03-15 21:08
met frontline ben je ook nog eens duur uit? en het is voor honden. haal gewoon een middel bij de dierenarts voor paarden. 2x behandelen en het is klaar
Loveskary
Geplaatst: 20-03-15 21:13
Frontline dat wordt een dure grap en is vooral voor honden katten en fretten. Door ivermectine gaan luizen ook van kapot en zoals de rest al zei gewoon wassen met een anti luizen middel.
roekes
Geplaatst: 20-03-15 21:32
Ik gebruik de frontline spray ook bij mijn kippen tegen kippenluis. Vorig jaar ook op een shet enter gebruikt, was van de luis af na behandeling. Is off label use maar werkt perfect!
er is ook veeluispoeder dat werkt ook prima en hoef je niet te wassen.
rapunzelx
Geplaatst: 20-03-15 21:42
Verboden is het niet, het is niet meer te verkrijgen in Nederland. Het spul is onder andere nog wel te verkrijgen in Duitsland en Frankrijk.
Vientje
Geplaatst: 21-03-15 21:34
Wij hebben anders van de week nog Sebacil opgehaald bij de kruidvat. Duur spul maar de pony is na wassen weer luisvrij, over anderhalve week voor de zekerheid (ivm neten) nog een keer herhalen. Werkt iig prima
ellepel
Geplaatst: 21-03-15 21:42
sebacil bij kruidvat???
grapje zeker?
Vientje
Geplaatst: 21-03-15 21:46
Nope, geen grapje. Tenzij stalgenootje de verkeerde naam heeft doorgegeven natuurlijk, maar ze zei iig zeker weten Sebacil bij de kruidvat weg
ellepel
Geplaatst: 21-03-15 22:27
dan ben je flink in de maling genomen sebacil is een middel tegen luizen en mijt en voor varkens. maar het word ook voor paarden gebruikt.
dat verkoopt kruidvat niet
dus wat jij hebt is vast iets voor mensenluizen! want dat verkopen ze wel bij het kruidvat.( en geen idee of dat werkt tegen paardenluis) vraag nog maar eens goed na
Vientje
Geplaatst: 21-03-15 22:42
Mensenluizen is Loxazol shampoo voor, dat is het iig zeker niet! Maar zoals ik al zei, stalgenoot heeft het opgehaald en ik zelf niet. We hebben de avond ervoor verschillende middeltjes besproken, het kan gerust zijn dat stalgenootje de boel door elkaar gehaald heeft bij het navertellen wat ze opgehaald heeft. Feit blijft dat ik zeker weet dat ze bij de kruidvat is geweest en Sebacil zei. Kruidvat heeft trouwens wel meer dierenspul hier (vlooienspul voor huisdieren etc), is niet heel gek.
Het werkt iig als een tierelier, pony zat van voor tot achter onder de dode luizen de avond na het wassen
ellepel
Geplaatst: 22-03-15 08:34
nou kijk het maar ff na voor me wat het nou is als dat sebacil is dan ga ik het daar groot in slaan. middel is namelijk verboden in nederland. bij ons wilde de veearts al zelf langs komen om de paarden met luis zelf te zien. dat moest voor dit middel. pas daarna kregen we sebacil.
maar daarom..kijk ff voor me wat jullie nou hebben
We kregen een paar jaar geleden een oude pony op stal die ook flink onder de luis zat. mijn schoonmoeder had een prima middel, slaolie. Dus waarom met gif, gewoon dik in de slaolie zetten en laten zitten, na paar uurtjes zijn alle luizen en eitjes dood en kun je met wassen beginnen. na 10 dagen herhalen. succes
Heb mijn paard vandaag 2de keer gewassen met een product van bij de apotheker. Op aanraden van de DA. Oorspronkelijk voor varkens en schapen maar werkt prima, weet nu wel de naam niet meer vanbuiten. Gewoon in een emmer van 10l doen en goed insponzen. Werkt razend snel en erg goed.
Even ter up date: ik heb 25 maart het spul van de dierenarts (Tectonik Pour-On) kunnen ophalen en direct gebruikt. De luizen zijn echt al veel minder geworden, hoop alleen dat die miljoenen eitjes ook snel weg zijn (Die moeten natuurlijk eerst uitkomen voor ze dood gaan). Als niet alles binnen 3 weken weg is dan moet ik dat spul nog eens gebruiken zei de DA (datum vast genoteerd in de agenda), ik denk dat ik het nog wel een keer moet gebruiken om Zorro echt hélémaal te verlossen van die vieze bloedzuigers.
Heel erg bedankt voor de tips allemaal. Er zullen vast meer mensen zijn die er ook nog wat en hebben en als dit spul niet werkt ga ik natuurlijk ook nog andere dingen proberen.